Rollspelsprodukter som inte finns

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Det har varit en del trådarom bucket lists och rollspel som det väntas på den senaste tiden och det fick mig att fundera lite.

Det finns en del rollspelsböcker som utannonserats i en eller annan form och aldrig blivit av (än). Jag talar då inte om sådant som utannonserats som nyheter det senaste året utan ur ett lite längre perspektiv där oddsen att de faktiskt kommer att ges ut är oerhört små.

Typexemplet är "Giganternas fall" till Neotech. I slutet av äventyret "Operation Mangala" från 1995 står det att äventyret kommer att fortsätta i nästa bok som ska ges ut, nämligen "Giganternas fall". Jag vet att min rollspelsgrupp väntade med spänning på det äventyret, (spelledaren för den pausade kampanjen väntar tydligen än) och har ännu aldrig getts ut.


Vilka andra rollspel, supplement eller äventyr som ni är/varit hajpade på har uteblivit?


På rak arm kan jag komma på följande äventyr jag gärna hade tillfälligt besökt ett parallellt universum för att få köpa och ta med mig tillbaka:

Neotech
Giganternas fall
America
Metroplex
Police

Cyberpunk 2020
Det tredje äventyret i kampanjen "Firestorm"

Fading Suns
Det tredje äventyret i kampanjen "War in the heavens"

Trinity
Asia Ascendant: Psi Order Ministry & Asia Sourcebook (Författaren fick tillåtelse av White wolf att ge ut den som gratis pdf, men det ser ändå tomt ut i bokhyllan).

Syndens diplomater

Noir Redux
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
242
Neotech Madagaskar tror jag omnämndes flertalet gånger utan att jag skymtade det.

Western III
Tombstone och New Mexico m.fl. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Inte riktigt samma sak, men lite historisk kuriosa: Det finns ingen andra utgåva av Pendragon. Den var planerad men blev aldrig av pga anledningar och därför hoppade man från första till tredje utgåvan. Minns att Greg Stafford skrev en gång på Nocturnals gamla forum att han ibland stötte på folk som skröt med att de ägde andra utgåvan, vilket roade honom väldigt mycket.
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Inte riktigt samma sak, men lite historisk kuriosa: Det finns ingen andra utgåva av Pendragon. Den var planerad blev aldrig av pga anledningar och därför hoppas man från första till tredje utgåvan. Minns att Greg Stafford skrev en gång på Nocturnals gamla forum att han ibland stötte på folk som skröt med att de ägde andra utgåvan, vilket roade honom väldigt mycket.
=) Jo som Pendragon-fan som försöker skapa en komplett samling av allt utgivet så är det spännande att se hur ofta folk vill kränga ett exemplar av andra utgåvan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag minns att Riotminds när de från början lanserade DoD6 sa att de inte skulle göra en fix och färdig spelvärld då det var för hämmande för spelarna. Istället skulle de släppa en bok som hette Trudvangs stigar som skulle fokusera på enskilda mystiska platser och äventyrsuppslag runt om i världen. Jag tyckte det var en jättebra idé och väntade med spänning på boken. Sen blev vanliga världsböcker istället.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag minns att Riotminds när de från början lanserade DoD6 sa att de inte skulle göra en fix och färdig spelvärld då det var för hämmande för spelarna. Istället skulle de släppa en bok som hette Trudvangs stigar som skulle fokusera på enskilda mystiska platser och äventyrsuppslag runt om i världen. Jag tyckte det var en jättebra idé och väntade med spänning på boken. Sen blev vanliga världsböcker istället.
Jag äger en Trudvang-box i källaren som har en bok som heter "Trudvangs stigar" som jag tror jag fått/vunnit på något konvent. Jag har bara bläddrat som hastigast eftersom jag inte hast så stort intresse. Det är inte den boken?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag äger en Trudvang-box i källaren som har en bok som heter "Trudvangs stigar" som jag tror jag fått/vunnit på något konvent. Jag har bara bläddrat som hastigast eftersom jag inte hast så stort intresse. Det är inte den boken?
Nej, den boken hade bara namnet gemensamt med vad som från början utannonserades. Har ockdå den boken hemma 🙂
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Pendragon 2e hade produktkoden CHA2701 X (CHA = Chaosium).

Dessutom arbetade Chaosium på ett äventyr om (om jag minns rätt) graalsöket med namnet CHA2715 Castle of Bones som aldrig kom ut. CHA2714 kom ut 1992 och CHA2716 1993, så det är snart trettio år sedan och vi har ännu inte fått ett ordentligt graaläventyr.
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Dessutom arbetade Chaosium ett äventyr om (om jag minns rätt) graalsöket med namnet CHA2715 Castle of Bones som aldrig kom ut.
Att jag glömde det på min lista får jag skämmas för.

Som jag förstått det så var det smått legendariska Castle of Bones färdigskrivet men de beslutade att inte ge ut det eftersom testspelandet visade att det var omöjligt svårt. Greg Stafford lär ha sagt "There was no way we could do it without it being a TPK." Jag tror att det skapade en del rädsla för att göra nya försök på ett graal-äventyr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
In before @Robert Jonsson : Scriptura! Min typ kult-heartbreaker som jag jobbade mycket med åren innan jag gav ut Evolutionens Barn. Som jag egentligen mest gav ut för att se till så jag visste hur man gav ut grejer, så att Scriptura skulle kunna komma ut lite mer smärtfritt. Sen gick det ju som det gick.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag var lite nyfiken på remaken av konflux-sviten till rollspelet Svavelvinter. Å ena sidan: den gamla kampanjen finns ju, både som legalt nedladdningsbar pdf och pod, och även romanerna.

Å andra sidan: mer konfluxsvit.....
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Ad Astra ligger väl vad jag vet fortfarande på ritbordet hos Fria Ligan, men jag nämner det iaf eftersom det är många år sedan det annonserades i Sinkadus :)
Tänkte just skriva det eftersom det refereras till den kommande boken Ad Astra i Mutant: År Noll. Den ligger väl långt borta eftersom spelet som rollspel inte längre är aktivt (vad det verkar).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Tänkte just skriva det eftersom det refereras till den kommande boken Ad Astra i Mutant: År Noll. Den ligger väl långt borta eftersom spelet som rollspel inte längre är aktivt (vad det verkar).
Ja, det var iofs rätt längesedan jag hörde något om Ad Astra, men Mutant är väl fortfarande ett relativt aktivt varumärke (Hindenburg landade ju t.ex. som fysisk bok till backers rätt nyligen).
 
Top