Nekromanti Rollspelspresentation i Codex?

Johan Linder

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
13
Har under en längre tid funderat om inte en rollspelpresentation skulle vara intressant att ha med i varje Codex. En sida (OBS! endast en) som kunde ta upp lite fakta om värld, system mm kring ett nytt rollspel (t.ex. Conspiracy, Drakar och Demoner 6, Tribe 8 och Changeling) i varje nummer.

Jag tror att det skulle vara bra, både för oss som konsumerande rollspelare, för rollspelsföretagen samt för rollspelshobbyn (då alla magicnissar och dataspelare som läser blir så ofantligt sugna på att prova!)

Johan Linder
Design Codex
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Instämmer med föregående talare

Låter helt ok. Jag vill hellre ha en presentation (om än så grundlig) än en recension. Recensioner speglar ofta främst den som recenserar (Vilket den bör göra, naturligtvis) men med en objektiv presentation kan alla själva ta ställning.

Däremot kanske man kan köra ett gäng korta recensioner i samma format som cd-recensionerna. Man kan då använda liknande layout. Vad tror folk om detta?

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Re: Instämmer med föregående talare

Låter utmärkt.

Kan skriva ett kort stycke om Palladium RPG samt scanna in lite bilder på de moduler jag har ... ett iofs så obskyrt spel kanske inte är intressant att presentera.

 

David_Bergkvist

Veteran
Joined
13 Dec 2000
Messages
8
Location
Örnsköldsvik
Om recensioner och faktarutor

Jag gillar recensioner och skulle gärna se många sådana i Codex, en halv sida per recension skulle jag tycka vara lagom. Visst speglar recensioner personliga åsikter, men det är ju inte ett problem så läge man vet vad det är för en figur som har skrivit dem.

Det bästa tycker jag vore om det fanns två eller möjligen tre permanenta recensenter med vitt skilda smaker som yttrar sina åsikter och sätter sina betyg oberoende av varandra (som i filmrecensionsprogrammet på TV4 som jag har glömt namnet på). Då kan varje person hitta en recensent att gå efter - antingen för att man vet att den personen tycker samma sak som en själv, eller för att man vet att den personen alltid har fel.

Jag måste säga att jag MYCKET hellre läser recensioner än långa "faktatexter" som försöker vara objektiva.

Tvärtom tycker jag att korta presentationer skulle göra sig utmärkt i små "faktarutor", i ungefär samma storlek som CD-recensionerna (vilka förresten har varit väldigt bra).

/David Bergkvist
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Som en cd-recension?

Hmm, jag tror att man åtminstonde måste ha en halv sida för att kunna få fram något vettigt om ett rollspel... Helst skulle jag se att varje spel fick 1 hel sida, annars kommer layout och design att dö, det blir inga bilder utan enbart en massa text... Så, minst, ABSOLUT, minst en halv sida per rollspel som presenteras... Annars blir det inte intressant, det blir bara tungrott...

Layout och Design, Codex
 

Johan Linder

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
13
Instämmer inte riktigt med föregående talare

Vet inte riktigt om jag håller med...
Jag har svårt att tänka mig en schysst presentation/recension av ett rollspel som bara tar en liten spalt. Dessutom finns det ju ett ganska begränsat antal rollspel (vet inte riktigt hur många nya som kommer varje år... men gissar på 2-3 stycken). Jag skulle däremot mycket väl kunna tänka mig ett uppslag där två rollspel presenteras, ett relativt nytt samt en gammal klassiker. Jag vet inte riktigt vad ni anser viktigt, men jag skulle vilja ha med:
En bild på rollspelet
En snabb världsbeskrivning
Litegrann om spelsystemet
Vilka raser/klasser/... som finns (eventuellt)
Vilka övriga tillbehör som finns
(Eventuellt ett eller flera betyg)

Jag (som sättare) har svårt att se hur en sådan text ska kunna rymmas på 500-1000 tecken och samtidigt kunna ge en bra bild av rollspelet!

Johan Linder
Design Codex
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Om recensioner och faktarutor

Jag håller nog med layoutaren om att det ska vara minst en sida för varje recension av rollspel, äventyr och supplement kan hållas runt en halv sida. Presentationer av samma storlek som CD-recensionerna, skulle de då vara en form av nyhetsrapportering? Det vill säga tala om att något nytt har kommit, eller ska det vara äldra produkter också?
Personligen föredrar jag längre artiklar som är mer ingående eftersom om man är för korthuggen kan man vara tvungen att kompromissa på informationen. Hellre inget än alltför kort när det gäller recensioner.

Daniel
 

Johan Linder

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
13
Re: Instämmer inte riktigt med föregående talare

jo visst finns det hundratals rollspel... men det känns inte som en så pass kort text kan belysa vad det handlar om.
Min poäng är att det inte kommer att vara någon skillnad på en sådan recension och en av traditions beskrivande texter om ett rollspel, och om det är sådant folk vill ha kan de väl surfa ut till tradition i stället.

Jag efterlyser i stället en text som går lite djupare, berättar lite mer samt inspirerar alla läsare (inkl icke rollspelare) att pröva på det.

Min tanke var att gå in på de olika rollspelsvärldar som finns, INTE de supplement som finns!

Johan Linder
Design Codex
 
Joined
8 Dec 2000
Messages
5
Re: Om recensioner och faktarutor

Instämmer, det skulle bara göra läsekretsen gott att få sig lite rollspelsrecensioner till livs. Men det ska (enligt min mening) helst vara korta recensioner som man får en bra översikt med. Folk kan bli skrämda av väldigt lång text så lite blandat(mest korta bra sammanfattande recensioner och några långa) vore nog bra! Kanske skulle man lägga ut extra matrial på hemsidan om folk blir ännu mer intresserade?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Om recensioner och faktarutor

Saken med att ha presentationer och recensioner är väl att ge tillräckligt med info för att läsaren ska veta om det är nåt som är intressant eller inte?

Annars fyller det ingen funktion annat än som ren nyhetsrapportering och som det sagts ovan, då kan man lika gärna surfa till Tradition.

Nu tillhör jag inte heller MTVgenerationen utan föredrar långa djuplodningar i ämnen framför korta stickprov. Så som mellangammal räv håller jag på några få rejäla mål framför massa små snacks.

Nä, när man börjar prata i metaforer är det dags att sluta. Detta är allt jag tänker säga i ämnet. Nu när ni vet min åsikt kan ni lugnt gå vidare med den väg ni väljer säkra att jag i vilket fall som helst stöder beslutet och kommer ägna mig åt att själv bidra med det jag tycker har substans.

Daniel
 

David_Bergkvist

Veteran
Joined
13 Dec 2000
Messages
8
Location
Örnsköldsvik
Re: Om recensioner och faktarutor

Precis så!

Det tycker jag låter helt utmärkt.

Jag tror också att det är viktigt att få med utförliga recensioner på nya supplement till populära spel - det finns ju inga rollspel som bara utgörs av grundreglerna.

/David Bergkvist
 

Johan Linder

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
13
Re: Om recensioner och faktarutor

Hur det än blir med längden på dessa presentationer (även om jag föredrar långa :gremwink: så tycker jag att det skulle vara intressant för många av läsarna. Om vi kunde komma överens över vilket innehåll och antalet tecken så kan alla skribenter här, som känner sig manade, fatta pennan och skriva om ett spel (Vilket spel kan vi väl diskutera senare!).

Johan Linder
Design Codex
 
Top