Nekromanti Rollspelspodden som saknas

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Det här är väl mer av en önskan än ett diskussionsämne men ändå.

Det finns många svenska pratpoddar om rollspel och många AP-poddar men jag känner att jag saknar en med ett mer journalistiskt grepp, en som vrider och vänder på nya spel och pratar med skaparna om dem. Gärna utifrån olika spelstilsperspektiv. Det finns givetvis några poddar som gör detta en del men ingen som gör det genomgående.

Jag tänker att någon av alla ni utmärkta poddmakare där ute borde ta upp denna tråden. ? Jag skulle i alla fall vara en trogen lyssnare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Du ser behovet. Du har intresset. Gör den själv.

Spelmakare är ena pratglada typer det är bara att du förklarar din podcast öppen så kommer de att stå i kö för att få vara med och prata om sig själva och sina spel. Utrustningen behöver inte kosta många kronor om du redan har en dator med internet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
wilper;n279034 said:
Spelmakare är ena pratglada typer
Många av oss är inte bara pratglada i allmänhet; jag brukar beskriva det som att mitt favoritämne att prata om är "mig själv" och i förlängningen också givetvis saker som min spelstil, mina spel, etc... =)

Så ja, jag tror att åtminstone en hel del av oss skulle vara intresserade av medverkan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bifur;n279027 said:
Det här är väl mer av en önskan än ett diskussionsämne men ändå.

Det finns många svenska pratpoddar om rollspel och många AP-poddar men jag känner att jag saknar en med ett mer journalistiskt grepp, en som vrider och vänder på nya spel och pratar med skaparna om dem. Gärna utifrån olika spelstilsperspektiv. Det finns givetvis några poddar som gör detta en del men ingen som gör det genomgående.

Jag tänker att någon av alla ni utmärkta poddmakare där ute borde ta upp denna tråden. ? Jag skulle i alla fall vara en trogen lyssnare.
Håller verkligen med. Någon som gör det mer ”journalistiskt” och kan vara kritisk och analysera. Tyvärr krävs det nog rätt mycket jobb och engagemang.

Edit: sen undrar jag varför det inte finns en svensk D&D-pod, eller det kanske det finns?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Viskningar från Kryptan, vilande men väl värd att lyssna genom om du inte gjort det redan.

Annars hör jag rykten om en D&D podcast som står i startgroparna, din önskan kanske går i uppfyllelse snabbare än du anar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
wilper;n279034 said:
Du ser behovet. Du har intresset. Gör den själv.

Spelmakare är ena pratglada typer det är bara att du förklarar din podcast öppen så kommer de att stå i kö för att få vara med och prata om sig själva och sina spel. Utrustningen behöver inte kosta många kronor om du redan har en dator med internet.
Fair point. Möjligen att jag är alltför tekniskt ointresserad...

Svårigheten ligger väl annsrs inte i att få folk att delta utan att göra förjobbet, som Nässe påpekar.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
wilper;n279055 said:
Viskningar från Kryptan, vilande men väl värd att lyssna genom om du inte gjort det redan.

Annars hör jag rykten om en D&D podcast som står i startgroparna, din önskan kanske går i uppfyllelse snabbare än du anar.
Jodå Viskningar har jag lyssnat på och gillat. Tänkte på D&D 5 eftersom det är Sveriges största spel, och AP, men det var jag ju inte så tydlig med :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag skulle gärna lyssna på något som typ är pod-versionen av God45 läser alla äventyr till DoD. Gärna i formen att en i panelen är "experten" och de andra intervjuar. Och gärna att de säger till vad nästa avsnitt kommer att gå igenom så att den som vill också kan läsa in sig, som i Läs Hårt. Kryptan gjorde typ allt det här - så väck den till liv igen!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jocke;n279108 said:
Jag skulle gärna lyssna på något som typ är pod-versionen av God45 läser alla äventyr till DoD. Gärna i formen att en i panelen är "experten" och de andra intervjuar. Och gärna att de säger till vad nästa avsnitt kommer att gå igenom så att den som vill också kan läsa in sig, som i Läs Hårt. Kryptan gjorde typ allt det här - så väck den till liv igen!
Och jag kan absolut tänka mig att vara med och spela in en sån pod. Men jag kan inte ta på mig klipp eller distrubiering eller övergripande ansvar. Jag kan dock läsa nån gammal regelbok, eller något klassikt äventyr i månaden och vara expert på.

---

När jag ändå erbjuder mig själv till pod-världen: jag kan vara spelare i en OSR AP pod också, om nån har en sån i startgroparna.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Henke;n279077 said:
Grodkonungens Borg ?
Länk på den? Blir sugen med det namnet. En sökning på duckduckgo gav noll träffar..
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Ah, nu när jag läser vidare så ser jag att den inte är igång riktigt än. Underligt att jag hittade en facebook-sida för dem i förmiddags, men nu hittar jag den inte längre.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag kan mycket väl tänka mig vara med och prata om mina grejer eller andra rollspelstankar i en sån pod, men har lite för mycket att göra med Svartviken för att riktigt ha tid med ytterligare en fast plats i annan podcast. I nuläget kör jag de flesta rollspelstankarna via min hemsida (kwarnbergspel.nu), men om den sortens funderingar är av intresse att höra mig säga snarare än att läsa finns jag alltid tillgänglig att ha som gäst.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Kolla runt på bloggar. Det finns massor av skitbra material skrivet på bloggar som folk inte nödvändigtvis hittat eller orka följa (om var tionde inlägg är bra så tappar man lätt sugen på att följa en blogg, liksom, men det där tionde inlägget kanske är riktigt bra). Många bloggar kör Wordpress eller blogspot, och flera av dem har en liten standard-disclaimer någonstans i sidfoten som säger att materialet är Creative Commons, eller liknande.

Jag vill ha en pod som består av att någon eller några personer hittar bra och tänkvärda blogginlägg och läser in dem på ett sätt som gör det behagligt och kul att lyssna på.

Fast det var kanske inte vad den här tråden handlade om, men titeln var "rollspelspodden som saknas" och då tyckte jag att jag kunde säga det ändå :D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n279136 said:
Kolla runt på bloggar. Det finns massor av skitbra material skrivet på bloggar som folk inte nödvändigtvis hittat eller orka följa (om var tionde inlägg är bra så tappar man lätt sugen på att följa en blogg, liksom, men det där tionde inlägget kanske är riktigt bra). Många bloggar kör Wordpress eller blogspot, och flera av dem har en liten standard-disclaimer någonstans i sidfoten som säger att materialet är Creative Commons, eller liknande.

Jag vill ha en pod som består av att någon eller några personer hittar bra och tänkvärda blogginlägg och läser in dem på ett sätt som gör det behagligt och kul att lyssna på.

Fast det var kanske inte vad den här tråden handlade om, men titeln var "rollspelspodden som saknas" och då tyckte jag att jag kunde säga det ändå :D

Då drar jag ännu ett steg OT, och säger att jag skulle vilja ha det motsatta: Någon som tar riktigt intressanta poddavsnitt och transkriberar dem till text, så att man orkar ta sig igenom dem även om man, som jag, inte pallar att ta in information via ljud.

...jag tänker att båda dessa egentligen borde vara jobb som maskiner börjar närma sig att kunna göra dock, så kanske får man helt enkelt vänta ett par år på att text-to-speech och speech-to-text ska ta sig den där sista biten och bli riktigt bra? =)
 

RedMoon

Veteran
Joined
13 Aug 2017
Messages
144
Jag tycker det är roligt att den här tråden dök upp just nu. För några minuter sedan la jag upp en intervju med Petter Nallo där han pratar om KULTs spelvärld, Helmgasts vision för spelet och lite om framtiden. Imorgon kommer ytterligare en intervju - undrar vem det kan bli?

Förresten, på tal om D&D och bristen på svenska poddar som kör detta så är vår nästa kampanj "Curse of Strahd" till D&D och den kommer att börja nästa vecka. Vi spelar förstås inte på svenska, men tja, close enough?
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Henke;n279115 said:
Ah, nu när jag läser vidare så ser jag att den inte är igång riktigt än. Underligt att jag hittade en facebook-sida för dem i förmiddags, men nu hittar jag den inte längre.

Vad händer när du försöker hitta den?
 
Top