Rollspelspåven dömer dig!

Om tanken är att man ska spela äventyr (alltså förberedda strukturer av något slag; jag använder termen halvlöst här) så ska grundboken till spelet förklara, i ganska hög detaljrikedom, hur man gör för att skapa bra äventyr. Nej, det räcker inte med något vagt om att man hittar på en hook och en skurk och "sen bygger man resten typ i mitten, kolla här är en sammanfattning av den dramatiska kurvan". Berätta hur man gör, för bövelen. Och vet du inte hur man gör själv – skriv ett annat rollspel, som du kan förklara/lära ut ordentligt.
 
Om tanken är att man ska spela äventyr (alltså förberedda strukturer av något slag; jag använder termen halvlöst här) så ska grundboken till spelet förklara, i ganska hög detaljrikedom, hur man gör för att skapa bra äventyr. Nej, det räcker inte med något vagt om att man hittar på en hook och en skurk och "sen bygger man resten typ i mitten, kolla här är en sammanfattning av den dramatiska kurvan". Berätta hur man gör, för bövelen. Och vet du inte hur man gör själv – skriv ett annat rollspel, som du kan förklara/lära ut ordentligt.

Det är inte fel att göra så. Men det är absolut inte det enda sättet eller ens det bästa. Att ha färdiga äventyr man kan se på och lära sig genom att imitera är mycket bättre. Att ha bra Actual Plays är ett annat bättre sätt. Rollspel är ett ungt medium med mycket möjligheter öppna, att försöka standardisera sådana här processer är ett misstag, det är bättre att låta spelledarna hitta sina egna sätt. Det verkar också inte finnas en gräns för hur mycket handhållning vissa vill ha för att inte tycka det är en halvmesyr, och rollspelsregler bör inte slösa sidantal på att vara en kurs i kreativt skrivande. Med det sagt finns det böcker som gör det här bra. Dungeon Masters guide serien till D&D 4ed (och ingen annan edition), Damnation City och Gygax 75 är väldigt bra. Jag tror att problemet är att vi behöver 25 till 40 år till av blodig kamp där de bästa metoderna vinner. Sedan kan vi börja göra den här grejen på riktigt.

50%.
 
Om det inte står i rutan för utrustning på rollformuläret så har din rollfigur det inte med sig.
 
Grunden i alla rollspel är att man sakta men metodiskt tar ifrån spelarna deras tid, resurser, förmågor och valmöjligheter samtidigt som man lockar dem med värdelöst nonsens som ”belöningar”, ”erfarenhet” och ”att klara av utmaningar”.

Det viktiga är att de aldrig inser att de faktiskt inte på riktigt kommer åstadkomma något värdefullt eller ta sig vidare i berättelsen.

Om inte spelarna vill ha värdelöst nonsens får man lura i dem att de håller på med konst istället.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 
"You can not have a meaningful campaign if strict time records are not kept"

35% det här gäller bara för en levande kampanj med flera grupper. Där är det här löjligt viktigt. Men som generaliserat råd är det här nonsens.
 
Om det inte står i rutan för utrustning på rollformuläret så har din rollfigur det inte med sig.

Fungerar jättebra i Dungeon Crawls. Men är kass in moderna spel. I Vampire så behöver du inte skriva att du har din mobil, och en penna, och dina bilnycklar och… 25%
 
Grunden i alla rollspel är att man sakta men metodiskt tar ifrån spelarna deras tid, resurser, förmågor och valmöjligheter samtidigt som man lockar dem med värdelöst nonsens som ”belöningar”, ”erfarenhet” och ”att klara av utmaningar”.

Det viktiga är att de aldrig inser att de faktiskt inte på riktigt kommer åstadkomma något värdefullt eller ta sig vidare i berättelsen.

Om inte spelarna vill ha värdelöst nonsens får man lura i dem att de håller på med konst istället.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

…. nej.

1%.

BRÄNN HÄXAN!
 
Oavsett hur cool du är
Oavsett hur udda spel du har fått tag i
Oavsett hur erfaren du är
Oavsett hur många tekniker du behärskar
Oavsett vad du gillar för spelstilar
Oavsett om du har påven i din grupp

Så spelar du ändå bara vanligt jävla rollspel (VJR).

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 
Oavsett hur cool du är
Oavsett hur udda spel du har fått tag i
Oavsett hur erfaren du är
Oavsett hur många tekniker du behärskar
Oavsett vad du gillar för spelstilar
Oavsett om du har påven i din grupp

Så spelar du ändå bara vanligt jävla rollspel (VJR).

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Det kanske är sant. Men ni vet vad de säger, en cyniker är en slyngel som ser världen som den är och inte som den borde vara. Jag tycker om när folk bryr sig. När folk anstränger sig och tycker de gör något speciellt. Försöker göra något speciellt.

2%
 
Jag har nu skrivit 3 okontroversiella sanningar i tråden och de har fått sammanlagt 8 procentenheter (!) i svaren.

Påven är trasig, så jag har felanmält den till rollspelsverket.

De kommer signalera med giftgrön rök när den har åtgärdats.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 
Att i äventyr man skriver gestalta ren ondska och få den att vara intressant är inte omöjligt men väldigt svårt.
 
Patric Stewart och Scrap Princess bok Fire on the Velvet Horizon är den enda monsterboken som vart intressant sen första Monster Manual.
 
Att i äventyr man skriver gestalta ren ondska och få den att vara intressant är inte omöjligt men väldigt svårt.

Sant. Grader av mörker är lätt. Ren ondska är svårt men belönande. 95%
 
Patric Stewart och Scrap Princess bok Fire on the Velvet Horizon är den enda monsterboken som vart intressant sen första Monster Manual.

Medan Fire on the Velvet Horizon är väldigt bra så är det här inte sant. Book of Unremitting Horror, Night Horrors: the Wicked Dead, The Ninth World Bestiary och motherfucking Fiend Folio 3 är alla bra monster böcker.

Till och med Veins of the Earth som också är av Patric Stewart och Scrap Princess är en bra monsterbok! Anti-Phoenixen i sig är värt priset för den boken.

10%
 
Back
Top