Nekromanti Rollspelsmuseum?

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Vad hände egentligen med Alviones rollspelsmuseum? Adressen till Passagen verkar inte längre fungera. Det var en kulturgärning att göra en databas över alla gamla svenska rollspel. Max Zomborszki har något liknande på sin sida, men den har inte uppdaterats sedan 1998 och är dessutom på engelska. Om Alviones rollspelsmuseum ligger nere för gått borde man göra någonting åt det hela.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
»Vad hände egentligen med Alviones rollspelsmuseum?«

Tja, det dog.

Jag hade upphovsmannens e-postadress sparad (då jag var en av de som bidrog med material till museet), så jag har försökt maila honom för att se om det gick att få tag på en kopia av webbplatsen. Tyvärr funkar inte hans e-postadress längre, så jag vet inte hur man kan få tag på karln.

Skaparen av Rollspelsmuseet heter Johannes Mathisson och kallade sig för White Randalf på nätet.

Om någon känner honom eller vet var man kan nå honom får ni gärna höra av er till mig.

Rollspelsmuseet (Projekt Alvione) var en alldeles för bra grej för att bara få dö sådär. Om vi kan få tag på en kopia borde Rollspel.nu kunna lägga upp museet (tycker åtminstone jag).
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,209
Location
Göteborg
Johannes Mathisson [OT]

Har nån kollat på folkbokföringen på skattekontoret? Där finns alla medborgare registrerade och det är hur enkelt som helst att få fyra sista siffrorna i personnumret och taxerad inkomst. Eller adress och telefonnummer.

Har ingen kollat så gör jag det själv för eller senare.

Glasnost!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Johannes Mathisson [OT]

Har nån kollat på folkbokföringen på skattekontoret? Där finns alla medborgare registrerade och det är hur enkelt som helst att få fyra sista siffrorna i personnumret och taxerad inkomst. Eller adress och telefonnummer.
Fast måste man inte gå dit för att göra det? Tror inte att det går att plocka via internet.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Skatteverket [OT]

Fast måste man inte gå dit för att göra det? Tror inte att det går att plocka via internet.
Det går inte att kolla sådana personuppgifter via internet (möjligen kan man göra det om man abonnerar på någon av Skatteverkets webtjänster, men det lär kosta skjortan och eventuellt vara förenat med att syftet för tillgång till databasen prövas). Däremot kan det eventuellt vara så att man kan ta reda på infon via telefon - åtminstone kan man kolla taxeringsvärden på fastigheter på det sättet. Skatteverkets databaser verkar dock inte ha speciellt bra sökfunktioner. Min erfarenhet av att ringa dem är i alla fall att det är bra att ha person-/organisationsnumret på fastighetsägaren till hands när man frågar om detta, annars är det inte alltid de kan hitta fastigheten. Det kan därför eventuellt vara svårt att spåra personen utan att ha dennes personnummer. Det kan dock alltid vara värt ett försök - Skatteverkets telefonnummer är 0771-567 567.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Skatteverket [OT]

Man kan dessutom räkna med att det diarieförs och eventuellt även delges personen ifråga. Inte jätteviktigt kanske, men vissa gillar inte sånt.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,209
Location
Göteborg
Re: Johannes Mathisson [OT]

Fast måste man inte gå dit för att göra det? Tror inte att det går att plocka via internet.

Jo, jag kan ju gå till Skattekontoret i småstaden Alingsås och be om personsök. Det går inte att spåra då man inte behöver legitimera sig. Övervakningskameror finns nog inte där, men man vet ju inte.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,522
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Någon susning om var i Sverige han bodde eller härstammade ifrån?

[/ QUOTE ]
Jag är ganska säker på att han kunde hittas på Gotland, i alla fall för ett par år sedan.

/Anders
 

retroJOMA

Veteran
Joined
9 May 2005
Messages
5
Är ni så desperata? Ni kan sluta leta nu!

Jo, det är jag - Johannes Mathisson - som ni tydligen söker med ljus och lykta efter. Det är inte så konstigt att ni inte kunnat hitta mig. Huruvida skatteverket lämnar ut sådana uppgifter vet jag inte. Ni kan tacka någon på tradera för att denne kontaktade mig efter att jag i förbigående nämnde mitt gamla rollspelsmuseum i en av mina auktioner.

Anledningen till att rollspelsmuséet dog ut var att mina 20MB på Passagen var fyllda in till sista byten och att det därför inte gick att uppdatera det allra minsta. Detta var i samband med den sista bråda tiden på Gotlands Högskola då jag skulle skriva B-uppsats samt plugga till en rad tentor, så det kom i skymundan. Sedan slutade skolan och jag flyttade hem till Kallinge i Blekinge igen och var därmed utan Internet i nästan ett år. E-post-adressen på hotmail inaktiverades och när jag väl fick internet igen hade jag därför tappat inloggningsnamn och lösenord till Passagen, alla mina gamla maillistor o.s.v.

Att jag inte återupptagit muséet igen beror på att jag knappt sysslar med rollspel längre (håller på att sälja av en del av samlingen på tradera) och att det gamla muséet faktiskt låg kvar ganska länge. När tog Passagen bort det egentligen? (Har inte kollat till muséet särskilt ofta). Jag har heller inga ambitioner att återuppta arbetet med detta museum eftersom det skulle kräva så mycket jobb. Andas ut! Jag har hela rasket kvar på min hårddisk så filerna är inte försvunna. Det är däremot inte uppbyggt kring en databas som antyddes i ett tidigare inlägg. Allting är renodlad HTML och därtill hopplöst föråldrat. Att lägga upp det i en databas vore naturligtvis det enda rätta, men inte av mig. Om det finns någon som vill ta över och driva muséet vidare är jag villig att diskutera detta.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Whee! Tjoho! Hurra! Rollspelsmuseet lever! …

Hej Johannes!

Kul att höra från dig.

Rollspelsmuseet var en så ärkebra pryl att det måste leva vidare. Jag tar på stående fot på mig att organisera all info i databasform. Jag kan även tänka mig att designa själva webbgränssnittet.

Hur flyttas materialet från dig till mig?

Och vilka finns som kan göra allt det andra viktiga?

Seså! Anmäl er nu.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
wrnu+Rollspelsmuseet=?

Hade det inte varit rätt schysst om man kunde lägga upp Rollspelsmuseet i anslutning till wrnu?
 

retroJOMA

Veteran
Joined
9 May 2005
Messages
5
Nya Rollspelsmuséet

Jag har fullt förtroende för dig, Dante, och ingen vore väl mer förtjänt av att få göra ett sådant slavgöra som att flytta över informationen om alla de där modulerna i en databas ;-) Du var ju en av de flitigaste bidragsgivarna till muséet så det vore inte mer än rätt att du fick ta över det om du nu vill det.

Eftersom jag sitter uppkopplad med ett sunkigt modem så vore det enklast för mig att bränna ner hela rasket på en CD-ROM och skicka den till dig i så fall. Det vore ju förstås trevligt att få lite cred för sitt forna arbete i det nya muséet.

Värt att notera är att väldigt många av bilderna har förvanskats (jpg är inget bra bildformat...) och är ganska fula. Om du ämnar att efterlysa nya scans på modulerna är jag naturligtvis villig bidra med nya högupplösta scans på det mesta inom DoD, Eon, Viking, NeoTech och Sagan om Ringen (jovisst, jag har samlingen kvar)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Fett med cred …

… ska du få.

Vad sägs om »Johannes Mathissons Rollspelsmuseum« i eldskrift överst på sidan?

Nya högupplösta (eller i alla fall 72 dpi i 100 % av originalstorleken) scans är en bra idé.

En cd låter också som en bra idé.

PM:a mig din mailadress så mailar jag dig min postadress.
 

retroJOMA

Veteran
Joined
9 May 2005
Messages
5
Passande titel ;-)

Varför inte koda ett popup-meddelande som vrålar: "Det var Johannes Mathisson som startade det här muséet!!!" varje gång någon så mycket som klickar på en musknapp? ;-)

Nä, men om du tänker behålla den sida med credit som jag hade i rollspelsmuséet (där man kunde se vilka som bidragit med de olika modulerna) så kunde väl mitt namn nämnas överst som grundare till hela fadderullan.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Passande titel ;-)

»Varför inte koda ett popup-meddelande som vrålar: "Det var Johannes Mathisson som startade det här muséet!!!" varje gång någon så mycket som klickar på en musknapp? ;-)«

Jag ska … tänka på saken. :gremsuck:

»Nä, men om du tänker behålla den sida med credit som jag hade i rollspelsmuséet (där man kunde se vilka som bidragit med de olika modulerna) så kunde väl mitt namn nämnas överst som grundare till hela fadderullan.«

Selbstverständlich.
 
Top