Nekromanti RollspelsMaking

ApOcAlYpTiC

Veteran
Joined
16 Jan 2001
Messages
34
Location
Umeå
Jag hade tänkt att göra ett rollspel i framtid men då vill jag ha förslag i vilken stil? Typ Alien,MadMax eller kanske Terminator. Det är en svår sak att hitta en bra story att jobba på, men förta steget är ändå när&var. Ni kan också gärna komma med regelförslag eget system eller något snylt. Hitta på eget system är alltid bäst men svårast, har jag rätt? Ni kan också skriva tips åt mig om ni vill =)

'Thank you all for reading this short text'
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Gör något ovanligt. Annars har någon redan gjort det bättre. Det brukar vara den raka, men otrevliga sanningen.

MadMax-stilen är ett hett tips från mig iaf; det är ganska ovanligt (om du nu hittar på nåt annat än att det är en post-nukleär värld..) och för att det är lowtech som gäller istället för hightech (my preference iaf.).

//MiDNiGHT. - som också knåpar på ett framtidsrollspel.. ett mycket annourlunda sådant.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
AL()ENS

Mitt förslag är AL()EN.
Det finns inget rollspel på den riktiga Al()ens-världen, vad jag vet. (NÄMN inte ens Xenomorfs!)
Det kanske blir lite enformigt, eftersom man inte kan göra så mycket annat än att ränna runt i rymden och peppra
AL()ENS fulla med 10mm HEAP kulor från en pulse rifle, men de är ju ändå kul med militärkaraktärer, men "boot-camp" stuket. (en skrikande drill sergeant, gå upp 5 på morgonen och 300 armhävninga, osv...)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: AL()ENS

"Det finns inget rollspel på den riktiga Al()ens-världen, vad jag vet."

Jo, faktiskt.

Aliens Adventure Game, från Leading Edge. Spelsystemet är en förenklad Phoenix Command. Spelet är nedlagt, enligt rykten pga Sigourney Weaver inte var nöjd med reproduktionen av bilderna i spelet.

Dessutom finns den inofficiella Alien Fuzion.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: AL()ENS

Om man vill ha boot-camp feeling och hårdföra generaler tycker jag att ett Starship Troopers spel vore roligare. Men kolla inte bara på filmen för att få inspiration utan läs boken som filmen baserades på. Författaren är Robert Heinlein och han har även skrivit andra romaner som kan inspirera.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: AL()ENS

Starship Troopers är sannerligen en av vår tids stora mästerverk.



(synd bara att inte alla tycker lika som jag)

"Soylent Green is people!"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Mästerverk med viss Mensverk.

Det är ett stycke underbar film.
I vilken annan skjut-skiten-ur-utomjordlingar-filmer ni
sett laddar de bara om en gång och skriker "MEDIC" hela
tiden ? Nej, usch vilken underbar rulle.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Forskare.

Forskare kan ju försöka hitta fler outforskade planeter
eller annat och på så vis kartlägga alla utomjordliska
raser som finns, då kan spelet även få en mer sofistikerad
(killing is a art - but what the fuck) aspekt med
expeditioner och timmar i laboratorier.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
AL()ENS vs [b]PREDATOR

Just det, lägg märke till ändelsen -vad jag vet.
Tydligen visste jag inte det.

Förresten tänkte jag på Staship Troopers när lade in mitt förra inlägg. Man kan ju ta några idéer från båda.
USCMC BEHÖVER väl inte springa runt i mörka rymdskepp hela tiden? Man kan ju vara ute i friska luften och döda AL()ENS också.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Aliens Adventure Game

<I>Tydligen visste jag inte det.</I>

Ah, det kom ut '91 och försvann spårlöst efter ett halvår, så man var tvungen att ha lite tajming för att ens se det.

--
Åke, som funderade på att köpa AAG, men det blev aldrig av.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Aliens Adventure Game

Jag har det, men jag tycker det är mindre bra (annat ord för "skit"). Spelet är i princip bara inriktat på att man skall spela marinsoldater och blästra aliens.

Ta hellre en titt på Aliens Fuzion isf (finns på nätet - någonstans)

 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Steg ett: Är teknik bra (Star Trek), dåligt (den mesta cyberpunk) eller egentligen inte intressant (Star Wars). Det första ger en mer positiv kampanj, det andra skapar en "mörkare" stämning, eftersom teknik tenderar att påverka SF-världar.

Steg två: Är tekniken "realistisk" (technothrillers), fantastisk (Trek igen) eller mittemellan (Alien)?
Det första innebär att man lättare kan "tro" på spelvärlden, det andra att man kan göra coolare grejor.

Steg tre: Är stilen "seriös" (Aliens), flippad (Space Truckers - se den!) eller ingen dera (Star Wars)?
Vissa spelare tycker det är viktigt att det är en allvarlig stämning, oavsett detta innebär psykodrama eller asskickaction, medan andra gillar att flippa ur.

Steg tre: Detta är svårt att beskriva, men: Är världsbilden som nu men med specialeffekter(Star Trek) eller har folks sätt att tänka förändrats (Stålgrottorna och de andra av Isaac Asimovs böcker om detektiven Eliah Bailey)? I Star Trek har man ett samhälle som trots hyperteknologi och (svsjv) ett samhälle där t.ex. ingen behöver arbata om han inte vill fortfarande domineras av människor som tänker som moderna amerikaner. I en del "djupare" science fiction har världsbilden verkligen ändrats, och om man rollspelar i en sådan bakgrund måste man tänka på det. Den behöver inte vara överdrivet djup heller; i Warhammer 40K's värld är den demokrati som är självklar för oss närmast ett skräckexempel på hur saker inte skall vara, och idén om "teknologisk utveckling" absurd.
Det första är enklare att rollspela, det andra gör att man känner att man är långt borta någon annan stans långt mer effektivare än monster, rymdskepp och cybergrejor.

Steg fyra: Finns det en naturlig grundkonflikt man kan falla tillbaka på? I Terminator är det uppenbart - jorden styrs av onda artificiella intelligenser och livet domineras av motståndet mot dem. I Aliens är det mindre uppenbart - det finns en mörk värld där ute där en hel massa annat kan hända än att man ränner in i aliens, men de finns ändå hela tiden där i bakgrunden som ett möjligt hot. Samma med replikanterna i Bladerunner/Do Androids dream...
I Mad Max - miljön finns ett "ständigt hot": bristen på mat och bensin och kläder och vatten och ammo... Det är dock ganska diffust och kan varieras mer än de ovanstånde temana.
Finns det en sådan konflikt är äventyrsskapande nemas problemas, men i längden kan det bli trist.

Fråga, äh, fem?: Finns det något ultracoolasskicking man kan göra som RP? I rollspelet Traveller kan man kryssa mellan planeterna och köpa och sälja och ha sig. I en Matrix-baserad värld kan den som inser hur världen egentligen är bryta mot vad som verkar vara naturlagarna. I Aliens kan man ha feta vapen. I en värld baserad på Terminator kunde man (källa: andra filmen, många av serierna) låta folk spela "omprogrammerade" robotar. Osv.
Om det inte finns något ultracoolasskicking att göra, varför spela spelet?

Fråga sex: Bygger det direkt på en bok/film/dataspel, eller är åtminstone väldigt likt det? Då kan det å ena sidan betyda att den som sett den vet för mycket (ex: Matrix) men å andra sidan kan man ladda med popcorn framför videon och fixa stämning innan man gör karaktärer.

Nightowl, nu får det vara nog

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Den prefererade världen skiljer sig väldigt mycket från person till person och det kan vara väldigt svårt att bygga upp ett rollspel som blir bra och matchande...men som det tidigare var sagt så bör du göra något originellt, annars har du redan gjort det...
själv så vet jag inte vad jag tänkte när jag började med att bygga mitt rollspel...jag kom helt plötsligt på tanken att jag skulle bygga ett nytt rollspel med ett nytt system i en värld som var våran egen men ändå så olik...jag utnyttjade själv vintergatan som bas och just nu är jag upp i helvetet att göra totalt 10 kvadratmeter karta till våran galax...många system och planeter...men annars så är det interstellärt och resor mella olika världar är inte alls ovanlig...
Tech. är en blandning av lowtech och hightech, det beror sig på vart man är...

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Låter..

..intressant. Mycket skumma raser o dyl.?
Min värld är iaf koncentrerad runt en planet. Interstellära resor är inte möjliga. Man ska vara glad om man hittar någonting som kan flyga i mer än tre sekunder..
Orginellt? - förhoppningsvis.
Annourlunda? - definitivt!

//MiDNiGHT.
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Re: Låter..

Fett med skumma raser...annars är det inge kul juh
Men din värld låter ganska så kul...hitta nåt som kan flyga i mer än 3 sekunder...ballt

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Min värld..

..ÄR kul.. särskilt att arbeta med. Och jag tror nog att det är väldigt få andra sci-fi spel som har samma stil.. /images/icons/laugh.gif

-Vi får väl se vad andra tycker när det "kommer ut".. förhoppningsvis som onlineversion med 'print-on-demand' möjlighet..

//MiDNiGHT.
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Re: Min värld..

Troligen...och jag hoppas, ska kanske lägga upp den på nätet...annars kan jag nog fixa en kopia till dem vom vill ha

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 
Top