Jag kom på en bra liknelse för vad jag upplever med AI just nu.
För många år sedan, så jobbade jag på ett företag som bland annat sålde trafikmätningsutrustning. Ibland så krånglade de (de låg ju trots allt i diket...) så att en mätfil blev trasig. Då gick det till så här: Kunden ringde, jag sade åt honom att skicka filen på en diskett, några dagar senare kom den i posten, jag reparerade filen, lade den på en diskett och postade tillbaka den, och några dagar senare hade kunden den. Det tog typ en vecka.
Sedan kom mail. Helt plötsligt så fick man bara en fil på mailen, fixade den på några minuter och skickade tillbaka den, och kunden hade sin lösning på kortare tid än det tog att ta en kopp kaffe.
Så känns det med AI nu. Jag gjorde tex en lokal webbaserad mediaspelare, typ en "youtube för mina media" med stöd för TV, film, ljudböcker och musik. Bokmärken, flera användare, uppspelning av directories, random, hela köret. Integrerad behörighetshantering med min vanliga behörighetshantering. Integrerad med min dashboard för fjärrkontroll. Det tog mig ungefär en timme, och mesta gick åt för transcoding av äldre format. I helgen lade jag till stöd för eComics och eBocker (med TTS). Det tog mig typ en halvtimme till. Det här är ett projekt som jag skulle lagt ett år på om jag gjort det manuellt. Allting har snabbats upp flera magnituder i hastighet, och den ger bra resultat.
Detta gäller rollspelsmakande också. Får man bara den att förstå ens vision (via diverse designdokument och diskussioner), så är den som att ha ett team av supermedarabetare.