Rollspelsmakande och varför jag är AI-positiv

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Så jag skapar precis aldrig något som har något komersiellt intresse utan endast sånt som ska avnjutas vid bordet, bordet som alltmer blivit ett digitalt möte, det här har okcså lett till att jag näst intill alltid spelar med VTT.
som både SL och spelare kan jag inte vara mer positiv till AI än vad jag är. Det enklaste är bilder och kartor m.m, som SL har man liksom en kompis-SL man kan bolla med och när det gäller det grafiska har man en röd tråd vilket var omöjligt tidigare.

Jag är varken positiv eller negativ. Med det sagt! I rollspelssamanhang har det varit behjälpligt med AI vid olika tillfällen. Jag har inte tålamodet alla gånger att vänta på att folk ska skriva ett svar eller reagera. AI ger mig då snabb in-put på saker och ge mig något att fundera över som utvecklar den grundidé jag hade. Visst hade jag kunnat få samma sak genom att tala eller skriva med andra, men responsen är tyvärr inte lika snabb där alla gånger och ibland behöver jag svaret omgående och inte när andra råkar har tid att hjälpa mig.

Betyder inte att jag väljer bort eller inte ser värdet i att andra hjälper mig vrida och vända på en idé. Men ibland är det smidigare för mig att ta vägen genom AI för att få omgående in-put som hjälper mig vidare i tänkandet.

Samma med bilder, kan ta hjälp av AI för bilder ibland för eget bruk, vid det egna spelbordet. För jag har själv ingen förmåga att teckna och har heller ingen önskan att lägga tid på det. Min tid är begränsad, och det finns andra färdigheter jag hellre utvecklar i så fall. Samtidigt kan jag utan problem uppskatta andras hantverk när jag ser en teckning. Men vid spelbordet, när jag behöver något snabbt för eget bruk, har jag inte riktigt tiden eller möjligheten att söka igenom en hel drös bilder för att hitta något som passar. Då sparar AI tid för mig.

Med det sagt, jag är varken positiv eller negativ till AI. Förstår såväl motståndarna som förespråkarna. Men det handlar om vad som blir smidigt för mig som spelare och spelledare de gånger jag använt AI. Och där är AI ett verktyg bland flera som underlättar mitt spelande.

Ah. Så det blir en sorts konsekvens i att de LLM-genererade bilderna går i en inbördes liknande stil, jämfört med den spretigare blandning det blir när man använder bilder som skapats av olika människor? Den poängen antar jag att kan se, det är ju lättare att få bilder enhetliga i stil så om man inte helt enkelt håller sig till en viss konstnär eller grupp av konstnärer med likartad stil (t ex de olika som tecknar för WFRP 4E - flera av dem har jag mycket svårt att skilja från varandra med blotta ögat).

Edit: justerade en i sammanhanget onödigt provokativ formulering. Dumt att låta som att man muckar när man faktiskt vill försöka förstå.

Last edited:
MODERERING

Nu blev det här någon slags allmän "vi pratar om AI och hur vi använder/inte använder AI"-tråd.

Låser den tills jag lyckats förstå vad den egentligen handlar om.

/M

Behövs verkligen en till sån här tråd? Köper att de befintliga är låsta, men gissningsvis kommer denna tråd eka de gamla, där AI-skeptiker och AI-tillskyndare ytterligare befäster sina positioner. Jag har absolut bidragit till ett högt tonläge i frågan med mitt AI-motstånd, men har sistone försökt att nope:a ut ur trådar när det börjar röra sig kring AI, för vi har som forum slutat tillföra något nytt.

AI-trådar kan fortfarande vara relevanta - om de har en särskild infallsvinkel (t.ex. tråden om digital spelutveckling med praktiska applikationer). Men en till tråd med allmänna åsikter om AI - är det sunt för forumet?

Jag kan (och kommer) såklart sätta också denna tråd på ignore, men tänkte ändå uttrycka min fatigue över den diskussion som oundvikligen kommer uppstå här och som vi redan haft otaliga gånger.

Last edited:
En till sak som varit positiv för mig. Återigen är jag väl medveten om att samma sak går att göra med en medmänniska, men ibland kommer en spontan ide och då är AI nära tillhands.

När jag kommer på en situation till ett rollspels scenario som jag vill brodera ut. Då är AI väldigt nära tillhands och hjälper mig brodera ut själva tanken, istället för att jag ska tappa tanken helt då jag inte har orken att vänta på svar från någon vänlig medmänniska. Jag har nämligen oerhörda problem att hålla kvar en tanke om jag inte får relativt snabb in-put från något håll och då kan AI hjälpa mig hålla liv i tanken till dess att jag kan få in-put från andra medmänniskor. Gäller då främst när jag får tankar om något jag vill utforska i rollspel som är mer traditionella.

Edit: förtydligade så det syns att det handlar om AI kopplat till rollspel. Kanske överdrivet försiktigt, men är hellre övertydlig då läget är som det är i diskussioner där AI ens nämns.

Tre grejer som jag använder och tycker LLM fungerar bra för:
  • Ge idéer, och hjälpa till att utveckla dem.
  • Läsa igenom stora textmängder och svara på frågor om det och ge referenser till var något står.
  • Generera namnlistor.

Jag uppskattar att snabbt kunna få paralleller till verkliga historien att inspireras av, relaterat till min äventyrsidé, och fördjupa mig i dem vid intresse. Lite samma som mina gamla Wikipedia-djupdykningar, men snabbare och med färre tabbar öppna.

Och att ha ”någon” att skriva till, som kan ställa motfrågor och ha som aktivt bollplank. Jag önskar att rollspelsforum och -chattar kunde fylla den funktionen, men människor tenderar att 1) inte vara så aktiva, 2) vara rätt ointresserade av andras kampanjer, och 3) ibland vara direkt otrevliga.

Har aldrig skrivit så mycket rollspelsmaterial som nu!

Nackdelen är att jag blir mer kär i min egen prepp och lätt gör en större emotionell och tidsmässig investering än spelarna i kampanjerna, vilket brukar vara en risk för mismatch vid bordet. Speciellt då jag som alltid preppar fel saker och lämnar det viktigaste till sist.

Senaste året har AI blivit bra nog att faktiskt kunna komma med rimliga idéer eller hjälpa till att utveckla dem. Ett användningsområde som inte är uppenbart är att den kan ta en gammal rollspelskarta och färglägga och utöka detaljer, eller att du ger den din egen skiss.

Mitt stora problem med att SL:a har alltid varit tiden jag behövt lägga på det.

Jag vet att vissa kan sätta sig bakom SL skärmen men en halvbakt idé och ett coolt namn på en SL på improvisera fram resten därifrån. Men det är inte så jag funkar.

Med AI har jag kunnat korta ner tiden jag lagt på "tidsödande sidoprepp av saker som kanske aldrig kommer behövas, men som jag behöver för att känna mig trygg bakom SL-skärmen" till en bråkdel av tiden, och jag kan istället fokusera på den prepp som jag tycker är kul, och fortfarande ha massor av tid över till allt annat jag tycker är roligt!

Men detta då uteslutande för personligt bruk vid mitt eget spelbord.

Nackdelen är att jag blir mer kär i min egen prepp och lätt gör en större emotionell och tidsmässig investering än spelarna i kampanjerna, vilket brukar vara en risk för mismatch vid bordet. Speciellt då jag som alltid preppar fel saker och lämnar det viktigaste till sist.
Den här risken tror jag finns oavsett verktyg. En del av att vara människa 🙂

Den här risken tror jag finns oavsett verktyg. En del av att vara människa 🙂
Absolut, men förut när jag var begränsad av mitt eget arbetsminne och improvisation så var allting lite mer enkelt, känner jag, vilket oftast är en bra idé.

Numera bygger jag upp stora konspiratoriska Metal Gear Solid-aktiga megadunder till bakgrunder och världar, men försöker ändå trycka in dem på min favoritformat one-shotten. 😅 Det blir också mer kontrast när stora delar är välplanerade men plötsligt dyker det upp stora hål vid spelbordet. Skurkens skolgång och textilpreferenser är detaljerade, men inte dess motiv eller ens mål!

Skurkens skolgång och textilpreferenser är detaljerade, men inte dess motiv eller ens mål!
Det är då du snabbt som saten binder samman motivet med textilfabriken och den förändrade textilslöjden som infann sig efter den stora reformen!

Ska skärpa mig då det här blev väldigt OT. Lider med dig dock.

Använder AI för research, bollplank, generering av alternativ, korrektur, strukturering, leta efter synonymer/alternativa beskrivningar, få snabb koll på andra spel, uträkningar, tips på källor/läsning/inspiration, testa idéer, jämförelser, etc. Mycket blir det. Börjar nå stadiet att jag inte fattar hur jag klarade mig utan förut.

Gör även en del illustrationer för mig själv - mest som en rolig grej, men det ger lite nya tankar ibland. Kan vara att jag t.ex. skriver en beskrivningen på en SLP och låter AI göra 5 olika illustrationer baserat på beskrivningen för att se hur min beskrivning kan tolkas.

Back