Nekromanti Rollspelsläsare

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Har ni rollspelsläsare i kretsen? Personer som bara köper och läser rollspel men egentlgien inte vill spela (spelleda är det inte ens tal om). Har ni några motivationsknep för att få dem att bli aktiva (förutom att locka med att de får läsa igenom hela scenariot efteråt).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Har ni rollspelsläsare i kretsen? Personer som bara köper och läser rollspel men egentlgien inte vill spela
Finns det sådana? :gremconfused: Jag kan däremot tänka mig att det finns en hel del ofrivilliga "rollspelsläsare" som inte spelar pga tids- eller medspelarbrist, men sådana som HELLRE läser spelböcker än faktiskt spelar har jag aldrig hört talas om. Även om jag själv inte tillhör den kategorin, jag både spelar och läser spel med stor behållning, så tror jag mer på sådana som snarare ser läsdelen som ett nödvändigt ont för att kunna spela, snarare än ett mål i sig.

/Anders
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,667
Location
Värnhem, Malmö
Känner inga sådana. Folk som tar sig tiden att köpa och läsa böckerna brukar vara tillräckligt engagerade för att försöka hitta tid att spela och spelleda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,552
Location
Rissne
Jag köper och läser rollspel, och spelar och spelledar - men jag spelar och spelleder sällan de rollspel jag faktiskt köpt. Räknas jag?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
En del av mina rollspel har jag köpt av andra skäl än för att spela dem. Det kan vara något koncept eller mekanik jag varit intresserad av, ellersom ren referens, eller för att de varit på ett språk jag inte har något rollspel på.

OK, det sista gjorde jag bara en gång när jag köpte franska In Nomine Satanis/Magna Veritas (gamla versionen där 666 var det bästa man kunde få när man slog)

Men jag måste nog nyfiken instämma i kören: finns det sådana?
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
För ett tag sen inhandlade jag Noir främst av den anledningen - att läsa det. När jag läser rollspel tycker jag det är skitkul att försöka utröna hur författaren/författarna resonerat med allt och se hur väl de fått ihop det till en potentiellt fungerande helhet. Om det är ett välsvarvat paket så kan jag nöja mig med det. Att faktiskt spela kommer i andra hand just nu (men skulle gärna komma igång med det igen också).
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Jaha, då tackar jag för denna högst ovetenskapliga undersökning med att sammanfatta att det inte är så vanligt, samt att det därmed inte finns några effektiva quick-fixes. Rollspelsläsarproblemet får jag väl ta i tu med att frysa ut den j*veln nästa gång vi ska spela, så kanske intresset väcks till liv. Tack.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, jag är väll en sådan som mycket väl kan köpa ett rollspel & bara läsa det. Är just en sådan där rollspelssammalare, som gillar att ha spel hemma.
Men att motivera då att spela & sl:a dem.. Tja, en sak kan ju vara att man helt enkelt säger att du vill testa nått nytt & förslagsvis då det spelet. Motivera det att det ser kul ut & att dt kan vara kul att iaf testa det hela.
 

Nescio

Veteran
Joined
26 Jan 2007
Messages
47
Jag plockar på mig alla gratis-pdf'er, quickstarts, etc som jag kan lägga mina klåfingriga händer på, oavsett om jag har ngn som helst avsikt att spela eller använda dem eller ej, men för att jag faktiskt ska lägga pengar på ngt måste det vara ngt jag i alla fall hoppas använda i faktiskt spelande ngn gång.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Men alltså, sitter personen i en fåtölj vid sidan om medan ni spelar, och bläddrar i rollspelsböcker timme efter timme?

Är det blyghet? Är det en käresta eller anförvant som vill se vad ni egentligen pysslar med? Är det helt enkelt en kyligt observerande rollspelsvoyeur?

Jag blir alltmer nyfiken. :zeppelinare:
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Re: Rollspelsläsare (förtydligande)

Beklagar min diffusa framställning. Personen ifråga ingår i kretsen av personer som alltid är aktuella för att spela men trots eoner av hyllmeter rollspel och fagra löften om att dra igång något så händer inget. Personen vill ibland vara med och spela men vill helst bara läsa rollspel. Personen är alltså aktiv vid speltillfällen han är närvarande vid.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Känner igen ditt problem en aning, hade en i en tidigare spelgrupp som mycket hellre läste böckerna än spelade... hittade ingen direkt bra lösning annat än att ta undan böckerna när det väl var dags att spela, så bara SL har tillgång till dem, på så vis finns det inte så mycket annat än att spela kvar att göra... om personen i fråga nu inte är så ointresserad att den lyckas hitta på något helt orelaterat...
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
En kompis lånade hem Werewolf (gamla) bara för att läsa. Han gillade mytologin.
 
Top