Rollspelsklubben, dess uppgång och fall [och återuppståndelse!]

Jag ska dra igång en rollspelsklubb på fredagar en eller två gånger i månaden på Allaktivitetshuset i området (det är kommunens satsning på att få vuxna och barn att aktivera sig på fritiden).

Vad har ni för tips? De som kommer att spela fram till sommaren är barn i åldern 15-16.

Jag ska dra igång en rollspelsklubb på fredagar en eller två gånger i månaden på Allaktivitetshuset i området (det är kommunens satsning på att få vuxna och barn att aktivera sig på fritiden).

Vad har ni för tips? De som kommer att spela fram till sommaren är barn i åldern 15-16.
ska försöka sammanställa en lista i helgen!

Oj, glömde av detta. Här kommer några punkter:
  • Jag har kört Shadowdark med ungdomarna, men föreställer mig att Drakar och demoner går minst lika bra. Båda två går att spela lite mer "speligt", vilket jag tror kan vara bra både för spelledaren, men också för tonåringar som inte nödvändigtvis är bekväma med att gå in i sin rollperson.
  • Yngre spelare, även de i 15-16-spannet, kan ha lite svårare att dela med sig av rampljuset än vana och vuxna rollspelare. Hur initiativ fungerar är därför viktigt - i Shadowdark finns ett sånt Always-On-Initiative, dvs initiativet fortgår även utanför strid. Jag skulle överväga att baka in det även i DoD. Då får alla chans att göra något på sin runda och du behöver inte försöka hålla ordning på kaoset, därför att - - -
  • - - - det kan mycket väl bli kaosigt. Ungdomar älskar saker som är knäppt och random och kan ge sig fan på att kaosa runt. Ha en varsam hand på detta, låt kaoset finnas men se till att det inte tar över eller går ut över någon medspelares nöje. Fingertoppskänsla gäller här.
  • Spelare som pratar med varandra samtidigt som spel pågår kommer missa händelseförloppet. Det får vara så, du kan inte hålla på och be dem vara uppmärksamma - småningom kommer de märka att deras tur blir tråkigare eftersom de inte vet vad som hänt under rundan och börja bli mer uppmärksamma på egen hand.
  • Prata aldrig om Fight Club.
  • Fråga alltid spelarna vad de är ute efter i längden. Jag upplever att de ofta lurar på något och ger små vaga hints ("Jag har en fråga... har goblinen ett bälte?"). Jag ber dem alltid säga: vad är det du försöker uppnå? Annars blir det lätt en dans där spelaren liksom inte riktigt vill avslöja sin master plan och när den väl uppdagas har du tolkat hen helt fel och måste tänka om.
  • Säg nej vid behov.
  • Var SNABB med att straffa obstruerande spel. Chansen för mordiska spelare är mycket högre med ungdomar, så direkt när en spelare mördar den oskyldiga borgmästaren, se till att stadsvakten är där eller att hen på några andra sätt får konsekvenser. Annars kommer det snart spirala.
  • Var uppmuntrande och ge komplimanger för coola idéer och finurliga lösningar. Sätt en ton där det är okej att uppmuntra varandra.
  • edit: beskriv inte rollspel med orden "du kan göra vad du vill!". De kan inte göra vad de vill.
Fyller på om jag kommer på mer så här på rak arm - ställ gärna frågor också om du har några! I stort så är det ju som en vanlig session, men man får definitivt en mer "auktoritativ" roll än när man spelar med andra vuxna.

Last edited:
Vi gjorde karaktärer, sen fick de känna på reglerna. Kort improvisation att de står i en grotta med ett hål framför sig och att de hör gälla röster längre fram.

Mycket roligt. De började dividera om hur de ska ta sig över hålet. De fick slå för att försöka lista ut rösterna och kom fram till att "det måste vara barn som ropar på hjälp".

De tog sig över, sen dividerade de igen om hur de skulle möta svartalven i rummet lägre fram. En spelare glider in... sen börjar hon ställa frågor till sina kompisar som står utanför rummet. Jag lät dem prata och frågade hur de spelar detta in character och det blev otroligt bra! Men eftersom de pratade så mycket blev det strid mot svartalven.

Målet var att få känna på reglerna lite.

Mycket lyckat!

Så jäkla roligt att få läsa allt ni skiver. Väldigt roligt att få läsa att det läggs tid och satsas på sådana här typer av initiativ för ungdomarna. Det är så viktigt och så nyttigt.

Vi gjorde karaktärer, sen fick de känna på reglerna. Kort improvisation att de står i en grotta med ett hål framför sig och att de hör gälla röster längre fram.

Mycket roligt. De började dividera om hur de ska ta sig över hålet. De fick slå för att försöka lista ut rösterna och kom fram till att "det måste vara barn som ropar på hjälp".

De tog sig över, sen dividerade de igen om hur de skulle möta svartalven i rummet lägre fram. En spelare glider in... sen börjar hon ställa frågor till sina kompisar som står utanför rummet. Jag lät dem prata och frågade hur de spelar detta in character och det blev otroligt bra! Men eftersom de pratade så mycket blev det strid mot svartalven.

Målet var att få känna på reglerna lite.

Mycket lyckat!
Hurra, otroligt snyggt jobbat!!

Back