Nekromanti Rollspelsidéer...

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Jag tänkte bara skriva ner några idéer på ett par rollspel som jag har funderat på att börja komponera, men eftersom jag är så dålig på att få tummen ur röven så får gärna andra ta över arbetet med dom... någon som är mer kreativ än jag helt enkelt.

EPOS
Visst finns det redan en otroligt stor mängd fantasyrollspel, och visst gäller det att få rollspelen att stå ut lite i mängden genom att vara orginella, men visst finns det väl ändå en viss charm med den gamla klassiska fantasyn med orcher, vättar, troll, alver, dvärgar och drakar...? EPOS är tänkt som ett sådant fantasy-rollspel, med en värld liknande Tolkiens Midgård.

GANGSTER
Jo, jag vet att det redan finns ett rollspel vid namn GANGSTER från sent 70-tal, men varför inte skapa ett nytt svenskt rollspel i samma stil? Utspelas fördelaktigt i 20-talets Nordamerika.

Reflektioner på idéerna är välkomna, liksom utvecklande av dom.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Hm...

Inte för att vara oartig, men på vilket sätt är de dina idéer om de bygger på redan etablerade spel/världar?
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Fantast-gangster!

Varför inte slå ihop dem! Det blir ju åtminstonde något nytt, om än kanske lite, tja, skumt... vättar i kritstreckskostym och svarta hattar som smugglar trolldryck över gränsen med hjälp av underjordiska tunnlar... orchiska gangsterbossar som utpressar köpmän... hårdkokta dvärgiska snutar... och alltihop utspelar sig i en fantasystad i stil med 20-talets chicago... bilar, tommyguns, spelklubbar och hela köret... äsch, jag vet inte...

/sinisa
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Fantast-gangster!

Hade faktiskt också lite av de tankarna.. Ummm, kan ju undra vilka som är deras Gorillor dådå... En elak Alv som sitter som spindlen i nätet högst upp någonstans.
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Re: Fantast-gangster!

"Ummm, kan ju undra vilka som är deras Gorillor dådå..."

Hmm... det är ju fantasy... varför inte just gorillor? Talande, smarta gorillor med plommonstop och svarta kostymer! That would rock!

/äsch... sinisa
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Re: Fantast-gangster!

Ingen dum idé alls det där... hmmm... men som sagt... det är bara att börja komponera isåfall... jag själv är som sagt väldigt dålig på att få tummen ur röven. *skrattar*
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Re: Hm...

Hmm... jag erkänner mitt misstag i formuleringen. Vad jag menade var mest titlarna på rollspelen.. men... äsch! Never mind! Ville ju bara dela med mej av mina tankar. "Who are you to judge!?" *skrattar*
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Fantast-gangster!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Varför inte slå ihop dem! Det blir ju åtminstonde något nytt, om än kanske lite, tja, skumt... vättar i kritstreckskostym och svarta hattar som smugglar trolldryck över gränsen med hjälp av underjordiska tunnlar... orchiska gangsterbossar som utpressar köpmän... hårdkokta dvärgiska snutar... och alltihop utspelar sig i en fantasystad i stil med 20-talets chicago... bilar, tommyguns, spelklubbar och hela köret... äsch, jag vet inte...

<hr></blockquote>



Det vore hur coolt som helst. En lysande idé!

Namnet "Scarface" får ju en helt ny innebörd när man ser en fet Uruk-hai med kostym, tommygun och cigarr eller vad sägs om den omutbara federala alv-polisen...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Fantast-gangster!

Tja, eller varför inte troll och resar, så blir gangsterbossen åxå reseledare.... Skumma halvalver på krogar som smugglar både det ena och det andra till länder som har förbjudit dylika varor.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Fantast-gangster!

Hehe.
Påminner dock en del om klassikern Shadowrun även om det förvisso utspelar sig i en nära framtid, där alver, troll och dvärgar har "återuppstått" i vår tid.


--
Block
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Re: Fantast-gangster!

Förvisso, men det utspelar sig ju å andra sidan i en framtid med cybernetik och mycket annan teknologi. Här snackar vi väl mer om en fantasyvärld i 20-talsmiljö. (Låter fan hur flummigt som helst, men väldigt fräscht tycker jag.)
 

Xenu

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
59
Organiserad brottslighet

Mycket bra idé!
Jag måste ta med mycket mer sånt i Altor 626. När det gäller politik/ekonomi/samhälle har jag hittills bara gått in på de officiella makterna och deras motståndare, men givetvis finns det gott om sharlataner och maffatyper som försöker sko sig. Dessa torde vara mycket intressanta ur äventyrssynpunkt.

Mvh, Xenu Cronström
http://pub82.ezboard.com/baltor626
 
Top