Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

Re: Så BRIS finns till för att förstöra för ungdomar?

Men allvarligt, som överkucku på BRIS får han väl ta och skärpa till sig. Nån utskällning måste han väl ha fått av andra höga höns på BRIS?

Finns han där fortfarande, om inte, vad sysslar han med?
 
Re: LinCon

men faktum är att deltagarrekorden har kommit under senare delen av 90-talet

Utan att ha några hårda fakta så tror jag att det är lite liknande för LinCon men någon annan kanske vet bättre...
 
Re: Precis! (aningen OT)

Har de verkligen mindre tid at spela på?
Jag säger att de inte har det. Däremot kommer de ha fler äventyr att spela om de gör äventyren själv än om de måste sitta och vänta på att neogames ska släppa nästa eon-äventyr. eller innan de hittar nästa klara på nätet...

Sen vill jag mena att de som gör saker själv är mer kreativa än de som inte gör det.

Och angående forumens hämmande på kreativiteten.

Jag tror det är nyttigt att pröva saker själv i början av sitt rollspelande. Att hinna spela som kreativa och fantasifulla kobolder ett tag. Innan man börjar ställa frågor om moral och etik.
Hamnar man bland moralen direkt tror jag att man kan riskera att missa mycket roligt.
 
Re: Tyvärr

"Ofta läser jag här på forumet (eller på Sveroks dito, eller M:UA) om hur "puckade" och "patetiska" alla rollspelsmotståndare är. På ett sätt är det synd, att man uttrycker sig så slentrianmässigt om de som aktivt motarbetar vår hobby. Vi borde bli bättre på att förstå de argument som används mot hobbyn, för att på så sätt kunna besvara den bättre."

Helt rätt. Vi skadar bara oss själva om vi skriver löjliga hatbrev till Susanne Ljung och andra som sågar både rollspel och filmer som många rollspelare gillar. Det är tacksamt och enkelt att provocera en grupp människor som för den stora massan framstår som obegripliga, lätt töntiga, outsiders. När de dessutom bekräftar just dessa fördommar genom att besvara alla angrepp med dåligt stavade dödshot så är det godis för rollspelsmotståndarna.

"Att jag som är 31 faktiskt kan ha ett utbyte med 18-åringar. Det tror jag andra aktiviteter har svårt att uppnå."

Precis, vi måste bli bättre på att marknadsföra och förklara hobbyn istället för att avfärda alla oförstående som idioter.
 
Re: Precis! (aningen OT)

"Har de verkligen mindre tid at spela på?"

Eller ja, om jag har 6-7 timmar i veckan jag kan avsätta till rollspelshobbyn så går det snabbare för mig att läsa igenom ett äventyr och en spelvärld än att konstruera ett äventyr och en spelvärld, och då får jag mer tid över till själva spelandet.

"Sen vill jag mena att de som gör saker själv är mer kreativa än de som inte gör det."

Nja, de utnyttjar sin kreativitet, men de är inte nödvändigtvis mer kreativa. Mina spelvärldar som jag gjorde själv var skräp och inte särskilt kreativa.


"Jag tror det är nyttigt att pröva saker själv i början av sitt rollspelande."

Jag tror att det är nyttigt att prova saker hela tiden. Att få tips på ett internetforum tror jag inte hindrar att man provar saker.
 
Re: Jag är större

GothCons storlek har så vitt jag vet varit hyfsat konstant de senaste 10 åren, men faktum är att deltagarrekorden har kommit under senare delen av 90-talet.

Utan att på något sätt förringa rollspelsdelen av GothCon och andra konvent, men till hur stor del beror det stabila besökarantalet på Magic?

/tobias
 
Att läsa är inte en kreativ sysselsättning

Läsning bygger a) karaktär och b) fantasi. Att konsumera kultur i olika former är engagerande och tankeväckande. Därmed inte sagt att TV är skit, men om man bara tar till sig lättuggad information blir hjärnan lika slapp som ens muskler.

Kreativitet är något allmänmänskligt och inte en flyktig egenskap som fluktuerar med yttre inverkan.

Det var det dummaste jag någonsin hört! Kreativitet fluktuerar naturligtvis med samhälle och social status. Och när träffade du senast på något "allmänmänskligt" i ditt kvarter?
 
Re: Precis! (aningen OT)

"Vill man ha riktigt kreativa rollspelare tror jag att man ska ge varje spelare i en grupp varsitt rollspel och sedan stänga in dem i ett rum i två månader med order om att spela varje dag."

Och hur ofta har/hade man möjlighet och tid till detta? Är man mer kreativ när man är tvungen eller när det är helt frivilligt? Kan man överhuvudtaget mäta kreativitet?

"Att sitta här och sno rakt av är inte så kreativt..."

Men att sno en massa olika saker ifrån en massa olika litteratur och spel och sedan sätta ihop detta till en fungerande helhet kan väl åndå anses vara kreativt?
 
Det var det dummaste jag någonsin hört! Kreativitet fluktuerar naturligtvis med samhälle och social status. Och när träffade du senast på något "allmänmänskligt" i ditt kvarter?

Jag träffar på "allmänmänskliga" saker jämt och ständigt. Såsom avundsjuka. Och kärlek. Och hat. Och girighet. Och ambitioner. Och kreativitet.

Att kreativitet skulle fluktuera med samhälle och social status är naturligtvis inte sant. Kreativitet är ett personlighetsdrag. Möjligtvis kan de uttryck som kreativiteten tar sig, och den utsträckning i vilken den tillåts ta sig några utryck alls, variera beroende på omständigheter, men kreativiteten i sig står fast.

De uttryck som kreativiteten *tvingas* ta sig genom, säg, tunna rollspelsböcker, är knappast en värdefull form av kreativitet. Den löser ju bara ett tillfälligt problem. En unge blir inte nödvändigtvis mer benägen att skapa egna fantastiska rollspel, bara för att tvingas skriva eget rollspelsmaterial jämt och ständigt för att få de komersiella rollspel han äger att fungera.
 
Re: Tyvärr

Den intressanta frågan är konsekvensen av perioden. Jag ställer frågan - hur många rollspel finner i du hos de stora leksakskedjorna/varuhusen idag?

Å andra sidan: hur mycket större är tillgängligheten på spel idag jämfört med för tio år sedan? Skillnaden är att man nu finner dem i bokhandlar och i specialbutiker. Jag avskydde att handla i leksaksaffärer när jag var 14. Om något skulle fått mig att sluta spela så var det det. Bokaffärer är kanske inte ballt, men definitivt mer av avd jag hade behövt då. Jag tror också att hobbyn dött ute lite av minskad efterfrågan, inte på grund av moralpanik. Jämför med Warhammer som marknadsförts gentemot en yngre publik och som är MYCKET lättilgängligt idag. Hur mycket moralpanik syns där idag?

Jag tror att mycket få rollspelsföreningar tänkte på nyrekrytering under mitten/slutet av 90-talet. Vi blir äldre, och vi vill itne (trots vad en del här säger) associera oss med fjortonåringar. Det är inget fel på dem, men det flesta av oss spelar andra typer av spel. Fjortonåringarna skulle nog itne uppskatta mina omgångar (och ännu mindre deras föräldrar). Visst är det berömvärt med alla försök att hålla hobbyn vid liv, men till syvende och sidst är det de Nyas egna itnresse som kommer skapa intresse om något gör det. Och varför ska inte rollspel vara en undergroundgrej?
 
Re: Tyvärr

"Å andra sidan: hur mycket större är tillgängligheten på spel idag jämfört med för tio år sedan?"

Brutalt mycket lägre. För tio år sedan fanns åtminstone en hylla med DoD i varendaste leksaksbutik, med få untantag. Nu är det exakt tvärtom: du hittar aldrig rollspel i leksaksbutiker, med få undantag.

Och det finns bra många fler leksaksbutiker än spelspecialistbutiker.
 
Re: Precis! (aningen OT)

En inlåst grupp skulle vara tvungen att vara kreativ. Det är inte grupperna idag.

1. Nej jag förstår inte

2. Känner du alla "grupperna idag"?

3. En inlåst grupp skulle vara synnerligen okreativ. I ett hermetiskt tillslutet rum tar syret slut till sist. Tror du på konstnären som ett romantiskt geni med direktkontakt med Gud eller?
 
Re: ???

Ursäkta, men anstränger du dig att inte förstå?

Snälla - återigen, det handlar inte om tyckanden. Det handlar om fakta. Det var en faktiskt moralpanik i Sverige i början av 90-talet. Kult blev ammunition för "motståndarna". Mainstream-försäljningsställen drog öronen åt sig. Detta är faktum.

Att dra upp Warhammer är också helt oväsentligt. Men om vi fortsätter det temat så kan vi ju fråga oss hur mycket _mer_ Warhammer skulle sälja om det fanns hos BR och liknande leksakskedjor...
 
Re: Mitt jobb (OT)

Inledningsvis som ansvarig innehållsdesigner för den virtuella världen/MMOG:et Project Entropia. Alltså - att skriva ihop designspeccar, skapa föremål, bestämma koncept och mycket, mycket annat. Se min signatur för mer info.
 
Att kreativitet skulle fluktuera med samhälle och social status är naturligtvis inte sant.

Säger killen som köpt den borgerliga diskursen rakt av...

Okej, vad är kreativitet? Att måla med vattenfärger? Att spela rollspel? Att kasta gatsten mot McDonaldsfönster?

Medelklassen har definierat kreativitet. Du bär på någon sorts romantisk bild av "människan" som något förknippat med eviga värden som aldrig förändras. Kreativitet heter olika saker i olika system. Kreativiteten är något ohejdbart som kommer inifrån och som uttrycks därför att konstnären står i direkt förbindelse med Gud? Fet chans. Kreativitet är återanvändande av ständigt upprepade historier runt omkring oss. Kreativitet är att fuska, stjäla och inspireras. Vi är inte individer utan sociala varelser. Allt vi är definieras av vår kultur.

"värdefull form av kreativitet" förresten? Ska vi börja gradera Gud nu?
 
!

Det handlar om fakta.

Men vilka fakta? Jag har bara hört att mainstream-butikerna drog öronen åt sig och slutade med rollspel. Jag har också fått höra att detta berodde på moralpanik. Jag är inte säker. Orsaker till osäkerhet:

1. Fler kedjor, färre lokala småbutiker i leksaksbranschen
2. En generationsväxling pga att rollspelare i tonåren inte hade lust att spela med yngre
3. En generationsväxling vad det gäller alternativa spelformer och mediautbud
4. En ökning av antalet äldre spelare och en ny generations speltillverkare med högre ambitioner - rollspel som något kreativt och som mer av en konstform (Vampire, Kult etc.) istället för ren underhållning a'la hack n' slash.

Så - det finns en rad möjliga felkällor i slutledningen kring moralpaniken. Jag tror att den kan ha haft en inverkan, men jag tror på andra förklaringar som betydligt tyngre.
 
Re: Tyvärr

Och det finns bra många fler leksaksbutiker än spelspecialistbutiker

Vad kom först, hönan eller ägget? Sjönk försäljningen först eller försvann utbudet? Det finns rollspel i bokaffärer nu för tiden. Det gjorde det inte när jag var fjorton och var tvungen att springa i leksaksaffärer. Dessutom finns internetaffärer.
 
Re: Tyvärr

"Vad kom först, hönan eller ägget?"

Vad har det med saken att göra? Finns det fler ställen som säljer rollspel i Sverige nu än för tio år sedan? Eller finns det färre? Du kan ta upp nästan hur många höns, ägg, boklådor och internetbutiker du vill, men faktum kvarstår: rollspel säljs på färre ställen idag än för tio år sedan, och det krävs mer eller mindre att man vet vad man ska leta efter för att hitta rollspel. Därmed omöjliggörs impulsköpen, och därmed kommer aldrig rollspelsförsäljningen att öka.
 
Back
Top