Re: Tack + Provokation
Fast hela den där grejen om att man måste locka folk som inte gillar orcher för att bredda hobbyn (som förs fram i den här tråden och även annars ganska ofta på forumet) är ett grovt feltänk.
Jag är varken marknadsekonom eller reklamman, så jag hittar bara på rakt ur luften här, och kan mycket väl ha fel. Men jag tänker presentera min teori i alla fall.
För det första så tycker jag inte att folk som spelar WoW och ser på Sagan om Ringen-filmerna räknas. De är inte folk som gillar fantasy. Dessa grejer är masskultur. Min morsa såg Sagan om Ringen, liksom, och hon är inte ett dugg intresserad av fantasy. Hon skulle aldrig i livet få för sig att köpa ett fantasyrollspel, det är jag övertygad om.
Vad gäller upplagorna på fantasyböcker, så tror jag att det till stor del handlar om att:
1: det skrivs inte särskilt många fantasyböcker som kommer ut i tryck i Sverige, och
2: folk som läser fantasyböcker läser 4-5 gånger så mycket böcker som folk i allmänhet.
Så alla fantasynördar läser alla fantasyböcker som kommer ut, vilket leder till stora upplagor.
Om man lyckades kränga ett svenskat fantasyrollspel bara till 5-10% av den marknaden så talar vi direkt om upplagor som slår de på 80-talet med råge och lite till.
Sedan måste man ju minnas att när det gäller litteratur så är det en bok per person, medan när det gäller rollspel så handlar det om en bok till 5-6 personer.
Naturligtvis så är det inte hela sanningen, och grejerna du snackar om har säkert också stor betydelse. Sedan så argumenterar jag nog från en rent personlig ståndpunkt, också (jag tycker att fantasy och scifi i allmänhet är rätt sugigt), eftersom jag vill se ickenördar börja spela rollspel. Från min synvinkel så räknar jag inte att sälja fler rollspel till fler fantasynördar som att bredda hobbyn.
//Genesis har inga som helst siffror för att backa upp sina vilda fantasiteorier.