Re: Tack + Provokation
Jag skulle vilja se Kaleidoskop undersöka liknande möjligheter för Nostalgi som ger mig intrycket av att vara en rollspelsinkörsport.
Fast Nostalgi är väl ett fantasyspel? Och därmed så lockar det folk som gillar fantasy. Och folk som gillar fantasy spelar redan rollspel. Vi behöver rekrytera mer folk som tycker att fantasy är töntigt. De spelar inte rollspel, för de tror att rollspel bara handlar om orcher och alver. Och det gör det också. Fast ibland är de i rymden.
Jag tror alltså att rollspel har fyllt ut sin marknad ganska väl. Felet folk som gjort nybörjarrollspel har gjort är att de har skrivit simpla fantasyspel. Problemet är inte att spelen är för komplicerade. Problemet är att det är fantasyspel. Och, som sagt, folk som gillar fantasy (och scifi, skräck och hela den biten) spelar redan rollspel, så dem behöver vi inte rekrytera. De handlar redan på SFbokhandeln och vet precis vad rollspel är. I de fall de inte redan spelar så är det för att de helt enkelt inte är intresserade. Folk som aldrig satt sin fot på SFbokhandeln, dock, vet inte alls vad rollspel är eller hur det fungerar. Anledningen till att
de inte spelar är för att de tror att det bara handlar om alver. Och, som sagt, det gör det också. Men om vi kan göra rollspel som
inte handlar om alver, så kan vi vidga hobbyn.
Inget ont om krank, men jag minns tråden om huruvida ett rollspel är sin spelvärld eller sitt regelsystem, och den gjorde mig ledsen. För det bekräftade den stereotyp som jag hade hoppats på inte var sann. Att alla rollspel handlar om alver (läs: utspelar sig i fantasivärldar). Diggar man inte hela scifi-fantasy-konceptet så finns det inget att hämta inom rollspelshobbyn, utom Breaking the Ice, men det är det ju ingen som vågar spela, i alla fall.
Sett ur detta perspektiv så tror jag att Berättelser från Staden är ett steg i rätt riktning, eftersom den ligger närmare mainstream. Artonhundratalet, liksom. Det kan en del tänka sig att spela. Men det är nog inte optimalt som nybörjarrollspel. Det optimala nybörjarrollspelet, tror jag, måste utspela sig i vår egen värld, eller möjligtvis i en historisk period eller nå't.
Och jag tror inte att det kommer att leda till att folk börjar spela "riktiga" rollspel, för de är inte intresserade av dem. De som är intresserade spelar ju redan.
//Genesis säger som det är.