Nekromanti Rollspelshörnan SRD 1.0

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Hmm

Vad Peter framförallt menar är att båda avtalspartnerna i OGL nu blir svenska. WotC kan givetvis stämma någon som återanvänder materialet från Rollspelshörnans SRD, men innan domstolen kan ta ställning till intrång i upphovsrätten, måste de utröna om det finns ett tillstånd att använda materialet. Ett avtal om användningen är ju ett fullgott försvar som omintetgör WotC:s stämning. I den bedömningen måste domstolen hantera avtalet (OGL) som ett avtal mellan två svenska parter och därmed enligt med rätt. WotC lär få mycket svårt att föra fram sina egna (amerikanska) tolkningar av avtalet. Även om de skrivit själva avtalstexten (vilket inte är en fördel när en domstol skall tolka ett avtal, snarare en nackdel) så är de inte någon part i avtalet.

Därmed agerar Peter fender mellan stora WotC-båten och lilla bryggan.


Tack, det var en bättre formulerad förklaring av min ide än vad jag själv klarat av i tråden... :gremsmile: Den kommer jag att spara!
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Ursäkt

Jo Vindhand, det var lite omoget gjort av mig att skälla ut dig som jag gjorde nyss, vilket jag ber om ursäkt för. Men du måste förstå att flera av dina svar har jag upplevt som snorkiga på gränsen till oförskämda, och ikväll ran bägaren över. Vilket dock inte ursäktar utfallet.

/Peter
 
Top