Rollspelsförvaring

För papper är det fukt och ljus som är de två stora bovarna. Jag har förvarat allt eget sånt i mina egna rum/inomhus över åren, medan min bror hade sina serietidningar och album i kartonger ett ouppvärmt garage. Även de av hans tidningar och album som ser helt ok ut kan man känna att det är en annan struktur nu, pappret har blivit strävare och decennier av förvaring på samma sätt som mina har varit har inte avhjälp det.

För plast är det temperaturskiftningar, extrema temperaturer och ljus som ska undvikas. Beroende på skick i allmänhet så vill man ju inte att figurerna ska ligga mot varandra så de kan färga av sig, eller "klibba" av sig om man har en figur där vissa oljor börjat separera, eller få delar böjda. Även inne i en isolerad byggnad kan det bli dåligt om saker står nära en yttervägg, det är drag, dagsljus får ligga på och så. Har du några av figurerna som är värda 1000kr och mer skulle jag väl i alla fall försöka hitta en bra plats till dem om du tänker att du eller eventuella släktingar nån gång ska sälja dem.

Back