Rollspelsförvaring

Ok, så den 15'e juli går flyttlasset och vi flyttar från hela 95kvm på två plan till häpnandsväckande 105kvm på ett plan, och hela 3km mellan punkt A och punkt B. På det nya stället kommer vi har ett förråd som jag tänker inreda så man kan sitta där och pula med det man vill pula med.

Detta innebär att jag behöver förvaring för min samling med vintage Star Wars-gubbar samt mina rollspel. Då det är ett förråd vi talar om behöver jag hjälp med att avgöra om det är en bra idé eller inte att förvara sina rollspel och plastgubbar i förrådet. Jag tänker på kyla, fukt och så...
Vad tror ni? För- och nackdelar? Do's & Don'ts?
Skärmavbild 2026-03-15 kl. 20.30.08.png

Köp plastlådor med lock hos Clas Ohlsons. Då håller du fukten borta. Jag har förvarat många grejer på det sättet i flera år nu. Det har gått bra, men jag ska kanske tillägga att det inte är minusgrader i vårt förråd utan bara någon grad kallare än vanlig inomhustemperatur.

Köp plastlådor med lock hos Clas Ohlsons. Då håller du fukten borta. Jag har förvarat många grejer på det sättet i flera år nu. Det har gått bra, men jag ska kanske tillägga att jag det inte är minusgrader i vårt förråd utan bara någon grad kallare än vanlig inomhustemperatur.
Samma här.
Plastlådor är tokbra, det håller jag med om och har en del här hemma för förvaring av annat men...jag skulle vilja ha en typ av förvaring där jag kan se mina samlingar på ett eller annat sätt. Tänker rent spontant på någon Billys bokhylla från IKEA med glasdörr. Angående minusgrader i förrådet är jag osäker på hur väl de isolerar förrådet. Jag tänkte att jag skulle kunna tilläggsisolera lite samt sätta in ett mindre element.

Min erfarenhet av icke uppvärmda förråd är att köld inte är ett problem för böcker, men det är däremot hög luftfuktighet som får dem att bågna. Man tänker inte på hur exceptionellt torrt det är i våra bostäder.

Min erfarenhet av icke uppvärmda förråd är att köld inte är ett problem för böcker, men det är däremot hög luftfuktighet som får dem att bågna. Man tänker inte på hur exceptionellt torrt det är i våra bostäder.
Precis, kylan är jag kanske inte så orolig för men fukten däremot. Frågan är då om man råder bot på det genom ett enkelt element?

Precis, kylan är jag kanske inte så orolig för men fukten däremot. Frågan är då om man råder bot på det genom ett enkelt element?
Som jag förstår saken handlar det mera om att väggarna i boden här ute på gården är helt otäta för väder och vind. Om jag körde dyr elvärme där ute skulle nog luftfuktigheten vara densamma. Men en riktigt tät plastlåda borde väl som sagt lösa det problemet.

Om det är ett kallförråd (oisolerat) så får du mer fuktutfällning av att köra en radiator där, utöver att det är ett slöseri på pengar och energi. Om det är isolerat borde det ha någon radiator med termostat som håller det över ~10 grader, då är det lugnt att förvara papper och textilier där ur fukthänseende.

Som jag förstår saken handlar det mera om att väggarna i boden här ute på gården är helt otäta för väder och vind. Om jag körde dyr elvärme där ute skulle nog luftfuktigheten vara densamma. Men en riktigt tät plastlåda borde väl som sagt lösa det problemet.
En plastlåda skulle absolut göra jobbet men så jäkla trist att titta på sina rollspel samt plastgubbar genom en plastlåda.

Om det är ett kallförråd (oisolerat) så får du mer fuktutfällning av att köra en radiator där, utöver att det är ett slöseri på pengar och energi. Om det är isolerat borde det ha någon radiator med termostat som håller det över ~10 grader, då är det lugnt att förvara papper och textilier där ur fukthänseende.
Tack för det svaret! Ok, får nog kolla med byggaren vad det är de bygger åt oss och hur pass isolerat det är. Men om jag förstår rätt så ska temperaturen ligga över ungefär 10° för att det ska vara relativt safe att förvara böckerna i förrådet?

En plastlåda skulle absolut göra jobbet men så jäkla trist att titta på sina rollspel samt plastgubbar genom en plastlåda.

Kan du inte bara ha dina favoritgrejer inne i huset och resten i plastlådor i förrådet? Vill du ha mycket i huset kan det kanske vara en idé att fixa bättre förvaring där. Exempelvis platsbyggda skåp och/eller hyllor. För mig, som nu har hunnit flytta några gånger i vuxen ålder, är förvaring bland det första jag tittar på i ett nytt boende. Ni har ju också ganska många kvadratmetrar att utgå ifrån. Hur mycket plats du har för rollspel beror också på hur du förvarar annat.

Jag är också mycket för att sälja av gamla grejer, men det kanske inte riktigt är din grej? Inom kort ska jag röja upp rejält bland rollspel och annat som jag har liggande. Det är bra för både bankboken och förvaringen hemma.

Last edited:
Kan du inte bara ha dina favoritgrejer inne i huset och resten i plastlådor i förrådet? Vill du ha mycket i huset kan det kanske vara en idé att fixa bättre förvaring där. Exempelvis platsbyggda skåp och/eller hyllor. För mig, som nu har hunnit flytta några gånger i vuxen ålder, är förvaring bland det första jag tittar på i ett nytt boende. Ni har ju också ganska många kvadratmetrar att utgå ifrån. Hur mycket plats du har för rollspel beror också på hur du förvarar annat.

Jag är också mycket för att sälja av gamla grejer, men det kanske inte riktigt är din grej? Inom kort ska jag röja upp rejält bland rollspel och annat som jag har liggande. Det är bra för både bankboken och förvaringen hemma.
Det hade varit det bästa känner jag men då tanken både slagit mig och min fru att förrådet skulle kunna figurerar som något typ av skrivarkyffe vore det ju läckert att ha sina samlingar nära inpå. En annan spontan tanke jag har är att displaya Star Wars-samlingen inne på gästtoaletten. Tänk som en smal list väldigt nära taket, där skulle de kunna stå så har man något roligt att titta på när man gör sina behov.

Jag försöker sälja av så mycket som möjlig här hemma genom Tradera. Är helt hooked på Tradera faktiskt, älskar det. Kan ju erkänna att jag stundtals "letar" efter saker att sälja på Tradera bara för att det är kul. Väckte min yngsta son för någon timme sedan, såg då i hans bokhylla att han har en Batman-bok i hyllan. "Den kan jag ju sälja! Den läser han aldrig i!"
eyJrZXkiOiJzdG9yZV8yYTIwNjg4NC1hZjU0LTQ5NjctYmFmOC1iZjdlNjMzZTk3MTRcL2ltYWdlc1wvSkxrM3ZGMFFrTTdPY04zMTczODMxNTI2NS5qcGVnIiwiZWRpdHMiOnsicmVzaXplIjp7IndpZHRoIjo4MDAsImhlaWdodCI6ODAwLCJmaXQiOiJpbnNpZGUifX19

Om man fyller en tät plastlåda i rumstemperatur och sedan ställer den på ett kallt ställe, så kan det bli kondens (för den kalla luften kan hålla mindre fuktighet).

Back