Nekromanti Rollspelsförmåga

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Jag hittade ingen tråd som motsvarade min undran men det beror säkert på min bristfälliga sökförmåga, så jag ber förebyggande om ursäkt om följande har tagits upp förut.

Det jag vill diskutera är vilka egenskaper som bygger en bra rollspelare. Alla är inte lika intresserade eller duktiga (detta är inte en brandfackla i debatten om novis/professionell, så sätt inte Joltcolan i halsen).

Definitonen av en bra rollspelare är för den här diskussionen en person som är duktig på att gestalta en annan person vid ett rollspelstillfälle (ett scenario). Jag menar rent generellt så ta inte upp specifika världar/system eller andra undantag.

Jag kan tänka mig att följande attribut är aktuella. Jag vill gärna göra listan så kort och koncis som möjligt. Vad ska bort/läggas till?

<ul type="square"> [*]Empati/inlevelseförmåga

[*]Fantasi/improvisationsförmåga

[*]Muntlig uttrycksförmåga
[/list]
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
- Kul-för-gruppen-ighet. En bra rollspelare utgår inte bara från vad som känns rätt för sig själv, utan också från vad som blir roligast för hela spelgruppen. Kul-för-gruppen-iga rollspelare håller soloeskapader på en sansad nivå, ger upplägg till andra spelare att få glänsa med sina karaktärer, avstår från regelkäbbel med SL.
Jag vill påstå att det här är en av de viktigaste egenskaperna i bordsrollspel.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag instämmer med Pom om att kulighetsvärde är viktigt.

Och så skulle jag lägga till flexibilitet (och där underförstått att vara en god lyssnare)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle åxå vilja lägga till punkten samspelighet. Alltså att kunna känna in i gruppen vad den vill inte vara ett lvl femtielva ego när man spelar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
En till

Förmåga att passa tider! Jag begär inte sekundpassning, men när folk är fem-sex timmar sena är det påfrestande...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Agreed.

Jag spelleder gärna spel med en relativt hög grad av intellektuella referenser. Allmänbildning är ett stort plus. Likaså förmågan att trovärdigt gestalta sin karaktär.
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Spontant skulle jag säga i största allmänhet men ibland så tänker jag på personer som borde/inte borde spela (med mig enligt egen utsago) och vad det beror på...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag vet inte om det var det som du vill få fram, men de egenskaperna som du listar upp tillhör en god spelledare. Faktum är att saker som de andra skrivit (särskilt Poms om lyhördhet) stämmer bra in på spelledare också. Jag gillar att ha spelledare som spelare, för de vet bördan och brukar underlätta den.

/Han som själv senast fick kommentaren att han underlättade genom att hitta på namn på triviala SLP:er
 
Top