Rollspelseffekt av Ukrainakrisen

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
I all bedrövelse över Putins agerande så uppkom en tanke nu ikväll kopplad till spelförsäljning (t.ex rollspel)

Kan det bli någon markant ökning/minskning i försäljning av spel som handlar om krig i vårt närområde? Ett specifikt exempel skulle kunna vara Twilight 2000 som till viss del utspelar sig i Östeuropa under/efter ett tredje världskrig.

Blir fler nyfikna på settingen eller rasar försäljningen utifrån att det plötsligt kommer för nära verkligheten? Eller har det ingen som helst inverkan?
 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Förstår att rollspel kan användas för att utbilda och belysa problem men när jag började handlade rollspel för mig om verklighetsflykt. Göra något där vi i gruppen slipper tänka på alla vardagliga problem så jag hade passat om det blir alldeles för likt ett verkligt krig.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Twilight 2000 första utgåva kom ju då kalla kriget var i full sving (första gången jag var med som spelare i Twilight 2000 så fanns fortfarande Sovietunionen, men jag kommer inte ihåg om det var före eller efter Berlinmurens fall), så det finns helt klart en marknad för även det som "ligger nära". För egen del har verklighetsflykt aldrig varit en drivande faktor, så för mig funkar det. Men det är mycket möjligt att min mentalitet är undantag, så även om det fortfarande finns en marknad kan det fortfarande innebära att den minskat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har definitivt fått ny vilja till att skriva klart nästa del av Plommonkrönikan, som utspelar sig i ett Kanton ockuperat av Japan under andra världskriget. Jag tillhör också dem som inte spelar för verklighetsflykt och jag känner att rollspel kan föra mig närmare verkligheten och få mig att förstå den bättre. Jag skulle gärna spela en session där rollpersonerna är ukrainare under invasionen, men jag tror att få skulle vilja spela det nu, och många skulle säkert till och med finna det osmakligt.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Vi pausade i våra förberedelser för en Twilight 2000-kampanj då delar av gruppen bar obekvämamed temat. Så ja det har påverkat. Själv är jag litemer keep calm and carry on (gaming), men vill inte att andra ska behövakänna sig obekväma. Alltid föredragit mer grim dark före gladfantasy (t.ex.) så där är ju alla olika.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
När pandemin drog igång sålde ju Plague Inc som aldrig förr, så visst borde det påverka något.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Partisan kommer väl i vilket fall, men blir mycket mer aktuellt än någon ville…
Ja, frågan är om man överväger att senarelägga släppet av spelet utifrån världsläget. Sen tänker jag att utgången av kriget i Ukraina och efterdyningar till det spelar stor roll.

Ska kanske trycka en extra gång på att denna tråd om rollspel och försäljningssifrror kopplat till vad vi just nu ser i Ukraina inte på något sätt är menad som viktig i jämförelse med det fruktansvärda som pågår, men utifrån att det här forumet är tillägnat rollspeldiskussion så känner jag ändå att det var ok att starta tråden. Hoppas ingen misstycker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Ja, frågan är om man överväger att senarelägga släppet av spelet utifrån världsläget.
Jag har funderat över samma sak. Vill verkligen understryka att jag inte tycker att det på något sätt skulle vara fel att ge ut spelet nu, är bara nyfiken på hur tankegångarna går. Kanske @Mekanurg kan berätta?

Själv skriver jag ju om östra Afrika i Neotechs värld där Madagaskar är en fascistisk stat med en galen ledare som hotar och invaderar grannländer. Nu hade jag faktiskt redan Putin i bakhuvudet när jag skrev kapitlen om det landet men jag kommer ändå att ge kapitlen en genomgång.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag har funderat över samma sak. Vill verkligen understryka att jag inte tycker att det på något sätt skulle vara fel att ge ut spelet nu, är bara nyfiken på hur tankegångarna går. Kanske @Mekanurg kan berätta?
Jag har inga planer på att lägga Partisan-projektet på is. Det känns snarare mer aktuellt än på länge. Warszawapakten då, Putinmakten nu.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
För min del har jag kopplingar till Ukraina. Jag har flera vänner i/eller från landet och jag har tidigare arbetat med både ryssar och ukrainare som varit baserade i Ukraina. Har även besökt Kiev ett par gånger och även Chernobyl.

Jag upplever själv varken dragning till eller motstånd mot rollspelande i den nuvarande situationen eller andra liknande scenarion. Jag har dock varit intresserad av både kalla kriget/tredje världskriget och Twilight sen 80-talet. Jag tror effekten på marknaden blir marginell.

Däremot skulle jag tycka att det vore oerhört intressant just nu med ett krigsspel (brädspel) på temat. T.ex ett spel i GMTs Next War serie.

//EvilSpook
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Eftersom det här antagligen (?) är början på ett nytt kallt krig, så borde även det första kalla kriget (är det så det kommer att kallas?) bli mer relevant i alla sorters fiktion, även rollspel. Men allt är förstås mycket ovisst just nu.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag har slutat spela dataspelet "Soviet Republic - Workers and Resources" för det känns ganska olustigt just nu.
Men landet som invaderar Ukraina är inte Sovjet... och spelet är skapat av en slovakisk spelstudio...
 
Top