Robert Jonsson said:slogs jag av liknande tankar.
Min första tanke var egentligen att det var lite roligt hur olika han och Riot-killarna beskrev varandra...
Robert Jonsson said:slogs jag av liknande tankar.
Magnus Seter said:Jag tror inte vi har namnen på de tidiga konventsarrangörerna för GothCon, LinCon, BSK och andra konvent med, till exempel.
Vimes said:Jag anser inte att mängden nominerade bör lösas genom en process där de som fått flest nomineringar är de juryn ska förhålla sig till. Istället vill jag föreslå att vi, precis som i år, tar in alla nomineringar. Därefter väljer varje jurymedlem ut de fem namn som hen tycker är mest intressanta för priset, utan föregående jurydiskussion. Utifrån denna juryinterna nomineringsprocess går fem nominerade vidare. Dessa fem är de som juryn ska förhålla sig till när de ska välja pristagare. Varje jurymedlem sätter sig in i dessa fem nominerade tillräckligt väl för att kunna bedöma dem och jämföra dem med de övriga.
Om man har följt arbetsgången i mitt förslag ovan har juryn alltså fem namn att arbeta med. Förslagsvis så gör varje jurymedlem ett utlåtande om var och en av de nominerade, där hen bedömer både vad som talar för och emot att den nominerade utses till vinnare. Därefter röstar man, dock gärna med tillräckligt lång tid emellan så att alla jurymedlemmar har hunnit läsa alla utlåtanden.
Detta ger en mer uppstyrd process, som visserligen stryper diskussionen lite, men som förhoppningsvis gör det lättare för juryn att faktiskt vara insatt i de namn den är satt att bedöma.
krank said:Jag syftar på den där han beskriver Riotminds övertagande av DoD-licensen som "katastrof", eftersom det betydde att man "bröt upp portföljen med varumärken", och där han säger att han nog "rent juridiskt" nog hade sett till att hantera Svavelvinter idag; underförstått "på ett sätt som hindrat Granström från att ha kvar rättigheterna till sitt verk".
Andy said:Jag skulle vilja nominera Paul Bonner för alla bilder han har gjort till svenska rollspel. Han är en ikon.
/Andy
Arfert said:Andy said:Jag skulle vilja nominera Paul Bonner för alla bilder han har gjort till svenska rollspel. Han är en ikon.
/Andy
Då föredrar jag t.ex. Tapia. Mer känsla.
krank said:Ond bråd död said:Snarare syftar du nog på nån annan intervju. Kanske i samband med Conan? Har inte det numret.
Jag syftar på den där han beskriver Riotminds övertagande av DoD-licensen som "katastrof", eftersom det betydde att man "bröt upp portföljen med varumärken", och där han säger att han nog "rent juridiskt" nog hade sett till att hantera Svavelvinter idag; underförstått "på ett sätt som hindrat Granström från att ha kvar rättigheterna till sitt verk".
I nummer 4, 2012.
För mig är ovanstående två ganska tydliga exempel på åsikter jag verkligen, verkligen tycker illa om. Eftersom de stödjer en syn på intellektuell egendom som i mina ögon verkligen förhindrar kreativt arbete.
EDIT: Men som sagt - jag är definitivt inte emot att han får Rollspelsdraken. Jag behöver inte hålla med om allt han tycker för att erkänna att han gjorde mycket för hobbyn när det begav sig. Man måste inte vara ett helgon för att få priset.
Vitulv said:Jag tolkade det som att han tyckte att det var en katastrof att inte ha kvar varumärket Drakar och Demoner. Det kan finnas massor av anledningar till det. Jag hade nog känt likadant om företaget jag jobbade på gjorde sig av med ett varumärke jag själv varit med och skapat, och lagt ned så mycket tid och kärlek i.
Jag upplevde det inte som att han tyckte det var en katastrof att just Riotminds tog över varumärket.
krank said:Jag tycker till exempel att Mutant Chronicleslicensen borde ha gått till COG games, så att de kunde göra sitt spel (oavsett hur lång tid det tagit) och vi kanske sluppit den vedervärdiga licensfilmen.
Magnus Seter said:Jag tror inte COG hade producerat nått nytt MC oavsett hur länge de hade haft licensen
krank said:Vitulv said:Jag tolkade det som att han tyckte att det var en katastrof att inte ha kvar varumärket Drakar och Demoner. Det kan finnas massor av anledningar till det. Jag hade nog känt likadant om företaget jag jobbade på gjorde sig av med ett varumärke jag själv varit med och skapat, och lagt ned så mycket tid och kärlek i.
Jag upplevde det inte som att han tyckte det var en katastrof att just Riotminds tog över varumärket.
Jag kan gå med på att han nog inte främst var neggig mot just Riotminds, men det intryck jag fått är snarare att man alltid ska hålla kvar i varumärken oavsett om man själv planerar att göra något av dem eller inte. Jag menar, Paradox (entertainment) lever ju helt på licensiering av varumärken, vad jag vet. Och ja, jag vet - "don't hate the player, hate the game". Jag vet att de gör det för att systemet tillåter det. Men jag förbehåller mig rätten att tycka illa om den sortens varumärkesprostitution.
Jag tycker till exempel att Mutant Chronicleslicensen borde ha gått till COG games, så att de kunde göra sitt spel (oavsett hur lång tid det tagit) och vi kanske sluppit den vedervärdiga licensfilmen.
Därav mitt påpekande att jag och Malmberg inte riktigt har samma åsikter om en del saker. Mer specifikt det här med varumärken och hur de fungerar, och borde fungera, och vad som är ett etiskt förhållningssätt till dem.
Robert Jonsson said:Magnus Seter said:Jag tror inte COG hade producerat nått nytt MC oavsett hur länge de hade haft licensen
Den här delen av uttalande fastnade jag för: varför säger du så? Vad vet du som vi inte vet om COG?
Vitulv said:Jag tycker att du tillskriver Malmberg egenskaper som han nödvändigtvis inte har.
Magnus Seter said:8. Inga texter eller regler visades.
Magnus Seter said:11. COG meddelade att de haft lite interna stridigheter, och att de var tvungna att delvis eller helt börja om (min minnesbild kring detta är lite oklar, dock).
krank said:Nu kanske jag minns helt fel, men jag har för mig att det dök upp texter. Jag vet att jag läst om deras versioner av Sundiata (Cybertronic) och om det var Semai eller Muawihje... Men det kan ha varit "såhär vill vi"-texter så jag ska inte svära på saken.