Nekromanti Rollspelsdisposition och -layout ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Efter en helvetisk helg längtar jag efter att prata rollspel igen.

Sagt och gjort!

Jag har länge funderat över hur man bäst disponerar och formger ett rollspel. Jag inser givetvis att det inte finns något universalsätt som går att tillämpa på alla spel, men vill ändå ta upp frågan för att se vad folk tycker.

Jag har försökt jämföra med andra typer av böcker för att se om det går att knycka ... eh ... hämta inspiration någonstans ifrån.

Skönlitteratur går bort eftersom rollspel inte är gjorda för att läsas från början till slut.

Uppslagsverk går bort eftersom det skulle bli hyfsat jobbigt att leta efter regler uppställda i alfabetisk ordning.

Annan referenslitteratur ligger närmre till hands då de, liksom rollspel, i allmänhet brukar vara disponerade så att man lätt kan bläddra fram till det kapitel som innehåller just det man behöver veta.

Populärvetenskapliga ungdomsböcker (»Antikens folk» eller liknande) kan också vara något, men de tenderar att fokusera ett ämne på ett enda uppslag, med färgglada bilder och faktarutor som omger texten.

Eller är det faktiskt så att de flesta rollspel redan är optimalt disponerade?

Det tycks i alla fall finnas någon sorts oskriven regel att ha kapitlen rollpersonen, färdigheter, strid och utrustning i just den ordningen och oftast tidigt i boken.

Är det bäst? Ska det var på det viset?

Ska tabeller ligga på det uppslag där den hänvisande texten finns eller ska de samlas på egna uppslag. Ska bilderna vara små och insprängda i texten eller ska de vara i helsidesformat eller ska det vara en blandning.

Tyck!

Någon bokmal eller bibliotekarie som kan bidra med fler boktyper?

Ge gärna exempel på rollspel som ni tycker har en schysst disposition.
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Effektivitet

Det tror jag är anledningen till att kapitelordningen oftast är rollpersonen, färdigheter, strid och utrustning det är för att det man gör när man ska spela rollspel är:
1. Samlas en grupp personer osv. osv. bla bla bla..
2. Gör en gubbe, för utan det kan du inte spela (Därav ligger kap. Rollspersonen ofta först)
Färdighetskapitlet sammanfogas delvis med Kap. Rollspersonen pga att det är steg två när man gör gubben efter att ha slagit fram alla attribut m.m. man ger honom färdigheter för att han ska kunna göra nått.. (kunde han inte det vore det nog inte så kul att spela)
Stridskapitlet ligger efter det troligen pga av att bland färdigheterna finns "stridsfärdigheter" av de olika slag beroende på hur reglerna är uppbyggda, spelarna vill nog veta hur striden fungerar innan de sätter ut på dem därför att de är viktiga (eftersom det är ofta ganska mycket strid i rollspel).
Sist men inte minst måste man juh ha något på sig i form av kläder, kanske lite mat, en häst/MC och kanske t.o.m. ett vapen.
Då underlättar det juh att nästa sida är utrustningskap. man tar sina kläder m.m. och när man väljer vapen har man juh stridskap. precis bakom att falla tillbaka till och kolla vad man kan ha och vad som är bra..
3. Spela (Hoppa över steg 2 om du har en RP redan)

Det är bara en gissning men det tror jag nog är anledningen till att de är lagda i den ordningen, egentligen skulle alla kunna falla under kap. Rollspersonen men det skulle blir för grötigt så för att man lätt ska hitta har man har delat upp det på det mest effektiva sättet man funnit och sedan kör man på så..
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Jag anser att man bör skilja på regeldelen och beskrivningen av själva spelvärlden, varelser och viktiga personer. Först en introduktion till rollspel. Sedan: världsbeskrivning från början (skapelseberättelse, gudar, allmänt om spelvärlden, mer specifikt om spelvärlden, sedan legender, högtider, sägner o s v. sist: varelsebeskrivning). Fortfarande inga värden av ngt slag! M a o beskriv världen, men exkludera regelaspekter!! (läsningen blir mer intressant så, tror jag..). Börja sedan beskriva hur man gör en rollsperson, yrken, rasernas regelmässiga aspekt (värden på grundegenskaper, speciella förmågor, o s v), allt i godtycklig ordning. Rasernas utseende och roll i spelvärlden beskrivs i första delen (världsbeskrivningen). Sedan bör alla tabeller o dyl finnas längst bak i boken i logisk ordning, så slipper man leta frenetiskt efter tabeller spridda över hela regelboken. Som nybörjare kanske man har större nytta av att tabellerna återges i anknytning till aktuell text, men som lite mer erfaren spelare/spelledare är det bättre att ha "allt samlat på ett ställe"...För övrigt bör rubriker vid respektive beskrivning i "världsdelen" vara samma som de i "regeldelen", men i regeldelen får man, under varje rubrik, endast reda på viktiga regelmässiga fakta för själva rollspelandet...Kortfattat: Del 1- Världen i prosa, Del 2- Regler & världen i siffror (naturligtvis inte utan viss förklarande text)..

Mig veterligen har detta inte gjorts någongång. Det är just den här utformningen jag försöker åstakomma i mitt eget rollspel..Men, jag kanske är helt fel ute..Det får mitt rollspels färdigställda skick utvisa..

M
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kortfattat: Del 1- Världen i prosa, Del 2- Regler & världen i siffror (naturligtvis inte utan viss förklarande text).. Mig veterligen har detta inte gjorts någongång."

Castle Falkenstein har just det upplägget. Halva boken beskriver världen sedd ur ögonen på Tom Olam, en person som maginappas från vår värld och utforskar det Nya Europa som spelet utspelar sig i. Andra halvan av boken är det spel som Tom skapade för att roa ädlingarna i Nya Europa.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Jag har försökt jämföra med andra typer av böcker för att se om det går att knycka ... eh ... hämta inspiration någonstans ifrån.

<hr></blockquote>


Manualer avsedda för självstudier, med kortare asvsnitt som går igenom en spelmekanism i taget. Jag kommer även osökt att tänka på RuneQuest, andra upplagan 1979 där upplägget såg ut ungefär som följer:

[color:448800]Characteristics
To create ... blabla 3d6 blabla
1. Strength - An adventurers strength ... blabla .. the damage he does ... what weapons he can wield...
2. Constitution
osv.
*exempelruta där "Rurik the Restless" rullas upp*

Abilities and how Characteristics influence them
Each adventurer has various abilities ... blablabla
1. Attack - The ability to attac is the ability to strike an opponent ... blabla
*liten tabell vilka plus och minus man får av olika grundegenskaper*
The reasons why
*förklaring varför man får dessa plus och minus*
*liten ruta om hur Rurik ligger till*
2. Parry
som för attack
och så vidare
Övriga kategoriersom gås genom på samma sätt är bl. a. Hit Points, Damage, Perception, Stealth, Manipulation och Knowledge.
Resultatet blir att när man väl har gått igenom dettaoch rullat fram en figge under tiden, så har man inte bara ett ifyllt rollformulär, utan även en grundläggande förståelse för spelmekanismerna.</font color=448800>

Det blev lite långt -- sorry. Vad jag vill komma fram till är att många rollspel talar först om för dig vilka siffror du skall skriva ner, men berättar inte vad siffrorna betyder förrän i ett senare kapitel. Inte bra.
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

... kapitlen rollpersonen, färdigheter, strid och utrustning i just den ordningen och oftast tidigt i boken

<hr></blockquote>


Jag misstänker att många bara kör på i gamla hjulspår och gör som alla andra. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att börja med en nedbantad exempelfigur, t. ex. en D&D3 fighter med bara STR, hipoints och svärd; och visa "hands on" hur man slåss. Börja med att förklara spelmekanismerna m. h. a. exempelfigurer. Då får man samtidigt ett grepp om rollfigurens möjliheter och begränsningar. Därefter kan man gå igenom hur man skapar en rollperson.


<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Ska tabeller ligga på det uppslag där den hänvisande texten finns eller ska de samlas på egna uppslag. Ska bilderna vara små och insprängda i texten eller ska de vara i helsidesformat eller ska det vara en blandning.


<hr></blockquote>


Små tabeller i direkt anslutning till texten, stora tabeller på egna uppslag. Gärna dessutom ett appendix med alla bokens tabeller samlade. Blandning av bilder -- mest små och insprängda.

Dessutom...
[rant mode ON]
... verkar det vara lag på numera att ett rollspel måste inledas med en lång pretentiös novell och vara på minst 300 sidor. Vart tog den vägen, den sköna konsten att skriva ett rollspel på 80 - 130 sidor?
[rant OFF]

-W
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
80-130

"Vart tog den vägen, den sköna konsten att skriva ett rollspel på 80 - 130 sidor?

Jadu, den frågan har jag också ställt mig.

Jag tror den försvann dit pepparn växte iom att folk började ställa krav på en massa innehåll som spelvärld, detaljerade regler, spelledartips och annat bjäfs. Det finns rätt få rollspel som faktiskt lyckas knöka in sig på under 100 sidor. Usagi Yojimbo RPG är ett av de få.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra som det är.

Jag föredra att det ser ut ungefär som det gör nu. Att det är sorterat under de rubriker som du säger.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Kan du ge exempel? ...

Kan du ge exempel på några rollspel du tycker har ett bra upplägg?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Populärvetenskapliga ungdomsböcker (»Antikens folk» eller liknande) kan också vara något, men de tenderar att fokusera ett ämne på ett enda uppslag, med färgglada bilder och faktarutor som omger texten.


<hr></blockquote>



Vad är det för fel på detta? Att fokusera ett ämne på ett enda uppslag är jättebra om man får ihop det, ju mindre text desto bättre, åtminstone vad gäller regelförklaring. Även färgglada bilder och faktarutor är nog bra om det inte går till överdrift. Faktarutorna behöver ju inte innehålla fakta, utan kan innehålla sådant som belysande exempel eller korta texter som ger en känsla för stämningen i spelet.

Sådana små textsnuttar finns det i Gemini på toppen av varje sida. Dessa ger en bra stämningseffekt och kan ge massor av äventyrsuppslag.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Ska man kolla på befintliga rollspel så tycker jag personligen att Western 3ed är väldigt bra upplagt. Boken börjar med en stämningsgivande novell, kort introduktion till världen, övergripande kommentarer om reglerna och sedan kapitel om rollpersonen, färdigheter, regler och till sist gedigen världsbeskrivning. På så sätt kommer man lätt in i både värld och regler när man läser boken första gången och sedan är det också lätt att hitta i den när man använder den i sitt spelande. Tabeller finns i anslutning till de texter de berör, längst bak finns ett register över tabellerna så att man lätt kan hitta dem om man bara är ute efter en specifik tabell.

Angående tabeller så är det mer praktiskt att ha alla tabeller samlade på ett ställe medan man spelar, men när man läser om en tabell vill man gärna ha tabellen nära till hands så att man lätt anknyter till den. Om man undrar något om en tabell så är det då dessutom lätt att hitta regeltexten till tabellen. Därför är det bättre att isf ha ett extra häfte med tabeller (eller SL-skärm) där man också har tabellerna utöver att de finns i anknytning till den hänvisade texten.

Innehållsförteckning och register måste dessutom finnas och de ska vara detaljerade, så att man lätt kan hitta i boken. Kanske skulle man till och med kunna göra som i telefonkataloger att man har färgade tabbar (eller iaf så att de är placerade på olika plats) längs kanten så att man lätt kan se var olika kapitel börjar.

Illustrationer ska helst vara just det, illustrationer till texter i boken så långt det är möjligt, och dessa bör då vara insprängda i texten i nära anslutning till det de illustrerar. Någon enstaka helsidesbild kan man kanske också ha, för att lätta upp i boken och för att kanske kunna visa lite schyssta landskapsbilder eller annat som tar stor plats eller som mår bra av hög detaljrikedom.

Personligen tycker jag nog för övrigt att större delen av rollspelet ska bestå av världsbeskrivning och det ska dessutom vara i början av boken. I slutet av boken har man sedan några korta kapitel med de enklare regler som man kan använda sig av för att spela. Men det är för att jag tycker att det viktiga i ett rollspel är just världen och de personer som befolkar den (som man ju ska gestalta) och inte reglerna som används för att strukturera spelandet.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Kan du ge exempel? ...

Precis som Gardener sa, har Western ett bra upplägg. För att anknyta till Drakar och Demoner som Danne är inblandad i, så har den ett hyffsat upplägg. Vad gäller layouten är den bra, men något för luftig...dvs lite för mycket tomma utrymmen, det känns lite som man betalar väldigt mycket för ett tomt papper...

// Riddaren
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Det tycks i alla fall finnas någon sorts oskriven regel att ha kapitlen rollpersonen, färdigheter, strid och utrustning i just den ordningen och oftast tidigt i boken.

Är det bäst? Ska det var på det viset?"


Hmmm...
...jag tror att det är betydligt enklare än så...

(Jag vet inte om det är så väldigt spikat att Utrustning hamnar precis efter Strid, jag vet flera rollspel där utrustning ligger på de sista sidorna...)

Man kanske inte ska titta framifrån i spelet, utan kanske snarare vända på biffen...

Strid!
Detta är en viktig del i rollspel, men strid kräver en sak och förenklas med en annan. Det kräver färdigheter för att man ska kunna slåss, och det förenklas av utrustning. Således, för att förstå kapitlet strid måste man kunna förutsättningarna för färdigheter, varför detta ska vara före. Utrustning är inget krav för strid, men är ändå länkat till det, vaför det oftast hamnar efter Strid.

Färdigheter
Färdigheter är vad som gör att man kan göra saker i rollspel, men vems är färdigheterna? Rollpersonen! Således kräver ägandet av färdigheter en rollperson.

Rollpsersonen
Anledningen till att Rollperonen är det valigaste att börja ett rollspel med är, enligt vad jag tror, det faktum att man måste börja någonstans, och för att man ska förstå vem alla dessa regler påverkar ligger oftast kapitlet Rollpersonen först.
En annan anledning kan ju vara det faktum att nästan alla rollspelsystem är uppbyggda efter sin effekt på rollperonen. Man kan ju inte hänvisa till att "man ska dra av 23 på värdet Charm" om man inte vet vad "värdet Charm" betyder, eller hur?

Jag kommer egentligen inte på någon bättre ordning än typ:
Introduktion-Rollpersonen-Färdigheter-Strid-Utrustning

(om man inte ska ha världsbeskrivningen med, då jag tycker att den kanske skulle komma först?)

"Någon bokmal eller bibliotekarie som kan bidra med fler boktyper?"

Eh...prosa?

/Mask
"Vi ger dig pengarna tillbaka om du inte skulle vara nöjd(vilket vi till 99,9% vågar lova)!"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
The final disposition

När det gäller disposition finns det förstås inga riktiga regler man måste följa. Det gör det egentligen inte i någon form av böcker. Inte ens i referens literatur eller i något annat av de exempel du nämner, förutom de regler som finns till bara för att det vore idiotiskt att bryta dem, vilket är min paroll när det gäller rollspel också.

Jag vill dock gärna göra min röst hörd som en opponerande rebell och hävda att det inte alls är så himla bra med en uppdelning mellan regler/världsbeskrivning som alla andra tycker. Dels gör jag det förstås för att få känna mig annorlunda, men jag har en poäng också: När det gäller spel som Kult fungerar en sådan uppdelning jättebra. Spelaren ser bara olika typiskt vanliga yrken och lite mörka hemligheter och sedan när man börjar spela så skriker spelaren "vad fasen är det som händer här?!" när han får syn på en psilosit, vilket ju är mycket bättre än "kolla grabbar, en sån där trilobit, eller vad de hette för någe..." (vi bortser från det otroliga i att några två människor skulle tolka beskrivningen på Psilobit i kultboken på ett och samma sätt) ;^)

MEN, när det gällde Chronopia fungerade det inte alls! Vanliga Drakar å Demoner var okej, för det var liksom bara en standard hej-å-hå-fantasyvärld som vilken idiot som helst kunde leva sig in i utan att i förväg gå någon grundkurs eller läsa stämningstexter, men Chronopia var en värld som krävde förkunskaper, men som riktade sig till en publik som tog för givet att det i vanlig ordning bara var att rulla tärningar och spela. Inte konstigt att de tyckte wongoserna var konstiga, att alverna kändes falska och att begreppet "snälla troll" retade gallfeber på många. Världsbeskrivningen låg ju längst bak i boken och tog flera timmar att läsa.

Jag skulle faktiskt vilja se ett rollspel vars första del hette "Sätt igång!" där man hela tiden läste i bokens riktning (inga hopp fram och bak till andra kapitel) och gjorde sig en rollperson medans man fick en nödvändig grundkurs i världen på köpet. Inte så långa textstycken att man måste sätta sig i läsfåtöljen och studera, bara små informativa stämningstexter vid varje regelmoment så att nybörjare vet vad som gäller.

Vilket absolut inte kan vara en omöjlighet. Ras- och yrkesbeskrivningarna kan i sig ge en god inblick i hur livet i världen borde te sig. WW's klassiska "vad tycker rasen/klanen om de andra raserna/klanerna" är suveräna exempel på det. Vid varje litet regelmoment skulle man sedan spränga in småtexter och snabba fakta. När man ska slå fram ens sociala stånd kan man texempel låta varje indelning stå som egen rubrik med en kortare text under som beskriver hur makbalansen ser ut i världen. Har kyrkans män mer makt än borgarna? Hur gott lever en hantverkare? Finns det många upprorsmakare bland underklassen? -Vid marginalen kunde man ha småtexter om vilka problem man konfronterar när man gör en klassresa uppåt i hierarkin, eller något sånt.

Så skulle det hålla på tills man har köpt startutrustning och när det var klart så skulle man veta tillräckligt för att kunna köra spelet med någorlunda världsvana. Andra delen skulle kunna heta "Regler & Tabeller" och beskriva sånt som både spelledaren och spelarna skulle kunna få glutta i, men som under spelets gång är praktiskt att ha samlat under ett å samma ställe.

Sista delen skulle heta "Glöm det, grabben!" och innehålla sånt som spelarna skall ge fan i. Att Ozaloober endast kan dödas med spjutspetsar av lapis lazuli och att alvkvinnor förvandlas till blodsugande amöbor om de har sex med människokarlar och annat som måste fungera som överraskningar åt spelarna, mao.

Vad sägs om den indelningen, häh?

/Rälsing
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The final disposition

"Jag vill dock gärna göra min röst hörd som en opponerande rebell och hävda att det inte alls är så himla bra med en uppdelning mellan regler/världsbeskrivning som alla andra tycker."

Nu tänker jag krossa din självpåtagna illusion som rebell, men i stort sett så håller jag med dig.

Över huvud taget, hela den här tråden är nog en av de mest intressanta på senare tid, och jag har medvetet låtit bli att hoppa in i åsiktskvarnen (lite grus i form av fakta och exempel kunde jag dock inte låta bli). Vi får se hur mycket intryck som jag har tagit av den i Västmark 3.
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Tyvärr brukar jag inte besöka Rollspelsmakarforumet, särskilt
ofta, men jag hoppas att någon av er läser gamla trådar … Jag
tror det är viktigt att man blandar regler, med stämningshöjare
och världsbeskrivningar – annars tenderar läsaren att tröttna
på innehållet. Att rollspelsböcker ofta är uppbygda på ett och
samma sätt, är måhända tråkigt – men jag har inte sett något
bättre system.

Att tabeller ska finnas i närheten (även om inte i exakt an-
knytning) av texten, är för mig relativt självklart.

Jag personligen värderar den grafiska formen mycket högt–
och anser att man kan bryta både den ena & andra regeln, för
att produkten ska bli angenäm för ögat. Till skillnad från de
flesta, anser jag att bilderna inte nödvändigtvis måste anknyta
till texten. Det är däremot ytterst viktigt, att bilderna förmedlar
stämningen i världen. Jag skulle vilja se fler genomarbetade
helsidesbilder – och imho är vapenillustrationer, samt de
oftast mycket tråkiga ras- och yrkesillustrationerna, helt
onödiga.
 
Top