Vad finns det för "beståndsdelar" i ett rollspel? Och framför allt: vad är dess uppgifter? Varför?
Exempel:
Varför har man tärningar?
Förbättringsregler?
Stridsregler?
Färdigheter?
Sociala färdigheter.
Utrustning? Fantasy/skräck etc?
Att man skapar egna karaktärer?
Våld/action?
Spelledare?
Valmöjligheter med olika utfall?
Vad bestämmer spelledaren?
Varför har man regler öht?
Realism? Varför är det intressant?
Det är många frågor men jag tycker ändå man kan tänks lite holistiskt.
(Länka gärna till gamla trådar.)
Exempel:
Varför har man tärningar?
Förbättringsregler?
Stridsregler?
Färdigheter?
Sociala färdigheter.
Utrustning? Fantasy/skräck etc?
Att man skapar egna karaktärer?
Våld/action?
Spelledare?
Valmöjligheter med olika utfall?
Vad bestämmer spelledaren?
Varför har man regler öht?
Realism? Varför är det intressant?
Det är många frågor men jag tycker ändå man kan tänks lite holistiskt.
(Länka gärna till gamla trådar.)

Nä, men absolut, det finns såklart fler syften, men de brukar vara irrelevanta för mig personligen, så jag fokuserar på dessa tre. Att simulera en tänkt verklighet och att ge spelledaren alibi är nog andra vanliga syften.