Nekromanti [Rollspelsdöden] - Idé Rollspelsfabriken

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Lajvarna har startat lajvfabriker för att vidareutveckla och hålla hobbyn vid liv och jag har snackat lite med den i Göteborg om att smyga in lite friform på schemat också. Men tanken kanske är något för rollspel annars också. En rörelse för enkvällssaker, enkla och anpassade för alla.

Vad jag hört om Lajvfabriken i Oslo så har de också en tanke om att locka nya personer att pröva lajv genom att göra lajv med teman som ska tilltala fler målgrupper. Kompisen som berättade om det hade varit på ett sånt lajv med tema Kaisers Orkestra (stort band i Norge) och där hade det utöver lajvare även dykt upp en del fans till bandet som var intresserade av allt som hade med bandet att göra. Allt det borde gå att forma in i ett rollspelstänk också, eller?

-Gunnar (tror fortfarande inte att rollspel dör, bara att de evolverar)
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Hej!
Jag tyckte det här var ett ambitiöst inlägg och tråkigt om det förblev obesvarat.

Jag är inte så imponerad av idén att t.ex knyta rollspels-aktiviteterna till t.ex ett band eller en filmserie. Dels eftersom jag själv inte skulle vilja spelleda i något så styrt ämne och dels eftersom jag tycker att en av rollspelets stora styrkor är att det är ett så obundet utlopp för fantasin (jämför t.ex dataspel som ju har fasta ramar).

De förslag jag själv skulle ge vore ifall eldsjälar i rollspelshobbyn kunde engagera sig på samma vis som fotbollen med sina lag, fasta träningstider, fixade fotbollsplaner (spel-lokaler), turneringar. Fungerande rollspelsföreningar i den tappningen skulle göra att Rollspelsdöden vore borta.

Det mest ambitiösa exempel ur verkligheten jag själv kan ge är SävCon, i Sävar utanför Umeå. Ett rollspelskonvent modell större med fokus på att högstadiets elever ska få vara med och delta. Det är ett rent helvete att spelleda där (13-åringar som tävlar i att äta koffeintabletter och vara uppe sent för att vara coola...) men också oerhört inspirerande att se så många unga spela med entusiasm.

/ Johannes, som nu börjar tänka att jo - nog skulle ett Sagan om Ringen-konvent för nybörjare ha dragit lite nytt folk när filmerna kom... så du kan ju ha rätt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
MrG said:
Allt det borde gå att forma in i ett rollspelstänk också, eller?
Absolut. Har du några konkreta tankar om hur man skulle kunna göra? Jag har väldigt liten erfarenhet av att anordna saker "stort" så att säga; jag har typ stått och försökt få folk intresserade på spelveckor.

Jag skulle kunna tänka mig att nåt i stil med min spelveckanidé skulle kunna funka. Man har några spelledare, några korta enkla friformsscenarier, och så annonserar man och snackar med folk. vad tror du?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
krank said:
Jag skulle kunna tänka mig att nåt i stil med min spelveckanidé skulle kunna funka. Man har några spelledare, några korta enkla friformsscenarier, och så annonserar man och snackar med folk. vad tror du?
Till att börja med tänkte jag mest ha kontakt med Lajvfabriken i Göteborg och höra och se hur de går för dem och kanske smuggla in lite friform hos dem. Scenarion som funkar som enkvällssaker och kanske även att utnyjta det till att skriva lite annorlunda saker för fler spelare. Första tanken var nog att se om man kunde använda 'Våra måndagar i baracken', det är egentligen skrivet för att kunna funka för folk som inte spelat rollspel tidigare också och har en bra variation.

Spelledare och korta scenarion är inget problem för mig, men jag lider av tidsbrist och faktum att de flesta runt omkring mig också gör det. För några år sedan hade man kanske kunnat samla rollspelsbaren till det, men nu har vi spritts för mycket över landet och många av oss har barn, fruar, jobb och annat som snor för mycket tid :p

Men shit vi har ju hållit på i femton år och hållit ihop, det måste väll gå att hitta nya unga sugna personer som har mer tid. Själv hade jag som mest tid när jag läste på universitetet, eller snarare jag hade enklast att sno tid då.

Och jag tror inte man ska starta det stort, utan starta smått och se vad som funkar... det som funkar kan man sedan förstora ;-)

-Gunnar (som skulle vara nöjd med att hinna med att arrangera något för lajvfabriken)
 
Top