Nekromanti [Rollspelsdöden] - Idé 1: Spelveckan

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
Här skriver jag en del om den såkallade rollspelsdöden och om målsättningar.

Det här är min första idé: Spelveckan. Sverok anordnar spelveckan varje år. Förra året var det 39 föreningar, om jag minns rätt, som öht gjorde någonting med den veckan.

Här kommer en grej Sverok kämpat med i många år fram: hur i helskotta får man föreningar och spelare att aktivera sig?

Som jag ser det finns det två faktorer vi skulle behöva fundera över:

1) Hur sänker vi trösklarna? Alltså, hur gör vi det lätt att komma in i hobbyn? Vad upplevs som det största hindret? Vad är det som får folk att inte börja med rollspel?

2) Hur anpassar vi oss till våra presumptiva framtida rollspelares nivå?

Den som läst didaktik de senaste 20 åren eller nåt lär känna igen begreppen "det affektiva filtret" och "möta eleven där den är".

Nå; nu tänker jag komme tillbaks till det konkreta, för att den här posten inte ska bli vansinnigt lång. Spelveckan.


Idén jag har här är i korthet:

Under spelveckan fixas lokaler och spelledare, där nyfikna kan under en kort stund få testa på att spela rollspel. Med "en kort stund" menar jag någonstans mellan femton minuter och en timme. Med "rollspel" menar jag friform, med enklast möjliga förutsättningar.

Det här är en grej som kan genomföras i liten eller stor skala, från ett enda litet lokalt bibliotek till hela landets föreningar som gör något samtidigt.

Vad som behövs:
- Scenarier som lämpar sig för och är skrivna för nybörjare. Och är askorta.
- Spelledare som är följsamma och kan gestalta, och anpassa sig till de nyfikna. Och hålla sig kort.
- Lokaler. Många bibliotek har studierum, eller för all del högläsningsslar för barn. Skolor har klassrum etc. Jag tror att det går att fråga in sig på biblioteken; spelveckan brukar väl ligge på höstlovet, så eventuellt har de till och med redan saker inplanerade som man kan vara en del av.
- Information/reklam. Lokaltidningar, affischering. Samarbetar man med bibliotek kan man kanske få med sig på ett hörn på deras affischering, sedan kan man kopiera upp A4-"affischer" och sätta upp överallt i stan.


Frågor som man kan fundera på "centralt", eller snarare kollaborativt:
- Hur skriver man scenarier som spelas på 15-60 minuter?
- Hur skriver man scenarier som är anpassade till 5, 8, 11, 14, 18+? Kan/ska man anpassa efter kön? Kan man skriva unisexscenarier som funkar för och kan anpassas till olika åldersgrupper?
- Hur får man sveriges alla duktiga scenarieskrivare att faktiskt fundera på det här? Tävling? Locka med pengar? Kan man söka pengar till ett sådant här projekt från Sverok, eller från Studiefrämjandet, eller båda?
- Kan vi kalla det här för något annat än rollspel? Äventyrsspel är ju en fin term, tycker jag. Och jag misstänker att bibliotekarier har lättare för det. Hur ser bibliotekarier på rollspel, egentligen?

Frågor man kan fundera på lokalt:
- Finns ett bibliotek på orten? Kan man komma i kontakt med dem? Har de några planer för höstlovet?
- Vilka kan tänka sig att spelleda sådana här korta, enkla scenarier? Hur får vi dem att vilja göra det? Kan man muta med fika eller liknande?
- Finns det andra man skulle kunna samarbeta med - andra föreningar i trakten? Bokhandlar? Leksaksbutiker som inte har fördomar? Idrottsföreningar? Vilka kontakter har ni?


EDIT: Jag tänker invänta lite respons från er, och sedan eventuellt posta idén på Sveroks spelveckeforum också, och se om jag kan få något napp där. kanske kan man leta scenariekonstruktörer även på Järnringens forum?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
En bra idé!

Det har prövats för dock och vad jag förstått så brukar problemet vara att få folk att komma.

Annars tror jag ditt tänk är sunt, jag har speltestat ett sånt scenario för typ femton år sedan. Kruxet då kändes mest som systemet (inte för att det var svårt, men för att det ovant för de som inte rollspelat innan), så friform tror jag är rätt tanke. Scenario för någon timme är inte svårt... En del konventsscenarion är nog egentligen lagom på typ två timmar och det borde inte vara svårt att trimma... Spelledare ska väll inte heller vara något problem (jag skulle ställa upp om jag inte hade småbarnaföräldramässigt ont om tid).

Men att få folk att komma och pröva... det vet jag inte hur att lösa...

-Gunnar
 

Stormhierta

Veteran
Joined
29 Oct 2008
Messages
7
Location
Gävle, Sverige
Jag tror att just "Spelveckan" är litegrann av problemet - att man fokuserar all energi på EN vecka och sedan tappar/glömmer bort resten.

För att inspireras av Wizards som ändå är stora i USA, så samarbetar de med de fysiska butikerna. Där ordnar de enkla "tvåtimmars" spelmöten med förgenererade karaktärer. Varje möte är en form av utmaning som tillsammans skapar ett äventyr. Ett äventyr kallas för en "säsong" och man samlar poäng som kan bytas in mot diverse saker.

Lite av detta tänk kan man anamma, kopiera eller emulera - dels använda sig av existerande spelbutiker (och i vårt fall, föreningar)och bygga vidare på denna struktur för att nå fler potentiella rollspelare.
 

Tommy_UBBT

Veteran
Joined
18 Jun 2010
Messages
3
Jag hade en idé som är iaf lite relaterad, men vet inte om den förtjänar sin egen tråd..

Då jag jobbade på ett par högstadieskolor för några år sedan anordnade jag rollspel på "Elevens val" under en termin. Funkade rätt bra och jag lyckades t.o.m. värva några nya spelare till den lokala föreningen. Elevens val är bra precis som det låter - eleverna får själva välja vad de vill göra, förutsatt att det "breddar eller fördjupar elevens kunskaper" som det står beskrivet från Skolverket. Finns ett väldigt liknande koncept på gymnasiet som kallas för Individuellt Val.

Man skulle från spelföreningars sida kunna ta kontakt med lokala skolor och erbjuda att anordna rollspel/äventyrsspel som aktivitet på EV/IV. Iaf på skolorna där jag jobbade hade vi alltid problem att få personalen att räcka till, så jag misstänker att många skolor skulle vara tacksamma över extra hjälp - förutsatt att man lägger fram förslaget på ett snyggt sätt.

Beroende på hur strikta skolan är på det om att "fördjupa kunskap" (speciellt gymnasiet då) kan man t.ex. göra en twist på det vanliga rollspelandet och se det som en övning i historieskrivande. Eleverna får efter genomspelat scenario författa en novell (bandspelare/diktafon på passen!), tillsammans eller individuellt. Det vore kanske intressant att jämföra noveller från flera olika grupper som spelar samma scenario...

I övrigt tror jag att man ställs inför många snarlika problem som Krank skriver om i första posten. Förmodligen lite lättare att få fram scenarion till detta dock, då man har flera timmars spelande och man vet att spelarna kommer att vara nybörjare och i en viss ålder. Nån schysst detektiv/thriller/suspense-historia med måttlig mängd våld skulle nog passa bra både för elever och rektor, samt återberättad i novellform.
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Vi måste göra reklam för våran hobby. Prata om den med folk som inte spelar och sprida det. Vissa vet inte ens vad rollspel är så dessa måste upplysas.
 
Top