Nekromanti Rollspelsbullen episod 2.

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Helt enkelt: Jag är värdelös på att skriva. Mestadel hör det ihop med antalet skolkande skoltimmar tillsammans med en nästan utmärkt hjärna att utnyttja bristerna i dagens betygssystem. (vilket är många).

Så nu undrar ja, vilka är era tips? Vilka grammatiska fällor faller ni oftast för?

Jag tycker det är jäkligt kul att skriva saker till rollspel och pyssla med äventyrtexter och dylikt. Men när man skriver som en kratta så vågar man ju inte lämna ifrån sig något då korrektur arbetet blir hiskeligt stort. Detta vill jag komma till rätt med.

Snälla rollspelbullen hjälp mig!

//Flurtis, som ber moderatorerna kasta in inlägget på lämpligt forum då jag själv inte kunde bestämma mig ifall det passade bäst under Spelmakande, kultur eller OT.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Hmmm...

Första tipset: Läs. Att läsa gör att man får bättre och bättre känsla för språket, lär en nya ord och skapar inspiration.

Andra tipset: Leta rätt på en skrivarkurs. De finns ofta inom studiecirklar och på skolor, ofta som halvtidskurser eller liknande.

Tredje tipset: Skriv! Skriv för glatta livet. Skriv mycket. Visa för folk du litar på, be dem kolla stavning, grammatik och struktur.

Processkrivning är en bra grej man kan jobba med. man skriver ett först utkast som man visar för någon, som får korrigera det "grövre" - typ, struktur och lite sånt - och så korrigerar man de grejorna, och kanske modifierar och lägger till lite. Så lämnar man över texten igen, och får den kommenterad. Så fortsätter man så tills man är nöjd. Det kan man lära sig hur mycket som helst av.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Om man vill lära sig det rent formella så kan man ju helt enkelt ta och skaffa sig "Svenska Skrivregler" och läsa den från pärm till pärm.

/Kalle
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Om man vill lära sig det rent formella så kan man ju helt enkelt ta och skaffa sig "Svenska Skrivregler" och läsa den från pärm till pärm.
"Svenska skrivregler" tar inte upp grammatik (som huvudinläggsskribenten menade var en brist). Däremot är den fan oumbärlig (eller ja, användbar åtminstånne :gremsmile:) vid "seriöst" skrivande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Två allmänna tips:

1. Läs mycket, oavsett om det är tidningsartiklar, skönlitteratur, rollspelsböcker eller baksidan på tankrämsförpackningar. Se dock till att ha riktiga böcker i dieten, då de för det mesta håller högre språklig nivå än exempelivs tidningsartiklar. Detta breddar både dina grammatiska kunskaper och ditt ordföråd.

2. Läs din egen text och använd din egen känsla för språket (som du har, oavsett om du inte kan skilja på ett adverb och en verbpartikel). Ser (låter) något konstigt ut så är det antagligen det; omformulera. Krångla inte till det i onödan, det brukar leda till obegriplig ordföljd och svårsmält text.

Visst kan man också skaffa "Svenska skrivregler" (som är jäkligt bra som referensbok), tror inte att du är så hjälpt av en grammatika om du inte redan besitter teoretiska kunskaper om grammatiken (dina praktiska kunskaper verkar ju inte vara så haltande!).

/Dac, som faktiskt har 20 hp i Svenska (fast stavar som en 10-åring ändå)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Grammatiken bör å andra sidan inte vara ett problem — den är ju en intuitiv kunskap. Undantaget skulle vara utpräglad skriftspråksgrammatik — som att skriva "än jag" ist.f. "än mig" och skilja på "de" och "dem" — men där rör det sig om ett ganska litet antal fall som borde vara lätt att lägga på minnet.

/Kalle
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Grammatiken bör å andra sidan inte vara ett problem — den är ju en intuitiv kunskap. Undantaget skulle vara utpräglad skriftspråksgrammatik — som att skriva "än jag" ist.f. "än mig" och skilja på "de" och "dem" — men där rör det sig om ett ganska litet antal fall som borde vara lätt att lägga på minnet.
Givetvis, detta berörde jag i mitt svar till flurtis. Det blir egentligen bara gramatiska problem om man försöker sig på att skriva avancerat, över sin egen nivå. Vilket ofta ger ordföljdsstrul och syftningsfel. Det bästa sättet att undvika detta är ju genom att helt enkelt ge fan i det.

/D
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Två saker (båda på engelska eftersom jag oftast skriver på engelska):

* Split infinitives. Tex ska det heta "To go boldly", inte "To boldly go". Svenskan har inte riktigt någon motsvarighet, vilket gör att det är lätt att missa.

* Serial commas. I engelskan ska man ha ett komma innan "and" eller "or" i uppräkningar, tex "killers, thieves, and lawyers". Det håller på att luckras upp lite numera, men rekommendationen är att man ska ha det. För mig som är van vid svenska där man inte har det där sista kommat så det fel ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
* Split infinitives. Tex ska det heta "To go boldly", inte "To boldly go". Svenskan har inte riktigt någon motsvarighet, vilket gör att det är lätt att missa.
Bah! Den här regeln är det ganska få som bryr sig om numera, eftersom de flesta språkvetare av rang insett att det inte finns någon rimlig förklaring, utan att det snarare handlar om en rest från tiden då man ville att engelskan skulle vara latin... Regeln härstammar nämligen från latinet, och har intvingats av nitiska språkvetare. I latinet kan man inte dela på infinitivet, ergo tycker vissa att man inte ska göra det i engelskan. Själv tycker jag att det är skifånigt att försöka applicera latinets skrivregler på engelskan, framförallt i efterhand. Och dessutom: Skulle Kapten Kirk ha fel?
 
Top