Nekromanti Rollspelsbryggor

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Been there, done that! :)
Mitt försök var lika uselt som ditt; ett gäng powergamade Dungeons&Dragons-karaktärer förflyttades till Mutantvärlden, och skrattade rått att ingen motståndare hade mer än 20 hit points eller så... Där fanns ett spelgäng från bägge världarna, dock.

Jag tog NÄSTAN livet av en av ybermäktiga slaktarna med en stridsrobot modell B.A.L.R.O.G 3000 (hörrni, jag kan inte ens skylla på att jag var 11 år...).

Jag tror det första publicerade rollspelsäventyret som var en genre-crossover tillbaka i Hacknslashum Saeculum var "EXpedition to the Barrier Peaks" till AD&D, där ett rymdskepp från någon banalare rymdopera damp ned i en fantasy värld typ 1.A.

Sedan dess har vi haft klichekrossfests som TORG och Rifts...

Nuförtiden har jag någon sorts integritetsfnupp som gör att jag ogillar sådana upptåg; jag tycker de banaliserar bägge världarna på något sätt. Undantaget är om det är HELT uppbyggt kring skumma kampanjhopp... det kan vara kul, som i Planescape eller GURPS Alternate Earths.

En variant är ju att bygga bryggor mellan kampanjer. Ett exempel (och nu blir jag skjuten) är Chronopia, som faktiskt är cyberpunk - vad gäller stämning, huvudbegrepp, etc. - placerad i fantasymiljö. På den tiden jag höll på med fanzinet Black Duck hade vi en artikelidé som aldrig blev klar; den skulle vara en Mutant-kampanj baserad på Chock, där S.A.V.E hade överlevt Katastrofen (Det Okända hade också klarat sig - men är man en diffus källa till allmän ondska skall det mer än lite atomkrig och utomjordiska pester för att man skall gå åt.) Det var alltså fråga om en skräck-kampanj i Mutants erkänt underliga värld; nackdelen hade varit att skräck (i den mån det är möjligt i rollspel i ordets rätta bemärkelse) bygger mycket på att det familiära korsas med det okända, och Mutants värld är avsett udda från början.

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Whops [OT]

Gudskelov har inte den gode mannen gått så långt... men vad gör man i den situationen.

Det är ju inte värst roligt att tala om för vederbörande att han/hon är en fullständigt komplett våldsfixerad idiot och skall klassas som Kobold. Att lirka sig runt problemet löser det heller inte... Att avliva spelarens rp stup i kvarten är heller ingen god idée. Jag är rädd för att det endast återstår två alternativ

a) man bojkottar spelaren tills han/hon börjar inse att han/hon verkligen är en idiot och vad det roliga i rollspel egentligen är?!
b) Man tar ett rejält snack med vederbörande och försöker (svårt) få honom/henne att inse att det inte går att fortsätta på detta vis.

Som sagt, så långt har det inte gått att vi (jag och maken) behöver ta till sådana metoder med vår gode norrlänning (fd iofs). Men hotet finns ju där bakom kröken hela tiden... speciellt i den kampanj maken leder för tillfället. En rolemaster, där Herrn är en högrangad magiker som otroligt nog överlever trots att våra rp dör som flugor runtomkring honom. (jag säger bara friendslayer för er som förstår oss)

Jaja, vad är väl en bal på slottet, jag hoppas jag lever till dess. *suckar tungt*

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rekommenderar "b"!!! (N/T)

...för jag är så snäll!

Nightowl, snäll när han sover

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
det är möligt...

Ad&d's värl planescape bygger ju faktiskt på resor mellan planen i multiversum.. Det finns tre kategorier med plan och två som är lite speciella..
Kategori 1: "De Inre planen" Består av 15 plan: Ett var för eld, vatten, jord och luft. Ett för positiv energi och ett för negativ... sen hänger dessa ihop med lite blandningar av dem... Ooze (vatten + jord(typ gegga?)) Is (vatten + luft) Rök (luft + eld) Magma (eld + jord) Ånga (vatten + positiv) Blixt (luft + positiv(ligtning alltså)) Strålning (positiv + eld)Radiance) Mineralplanet (jord + positiv) Salt (vatten + negativ) Vacuum (Luft + negativ) Damm ( jord + negativ) och Aska (eld + negativ)

De inre planen är inte så intressanta... I de felsta överlever man inte om man inte förberett sig för att hamna där.. (stig in i en portal till ett plan bestående av Vacuum själva så får ni se :o) )

Kategori 2: "De yttre planen" 17 sådana finns det.. de representerar olika Alignments och olika åsikter om dem... De onda lägre planen är olika varianter av helveten och de högre planen är olika varianter av paradis.. Någor förenklat... Det mest intressanta här är väl att det är mer fight mellan Ordning och kaos än vad det är mellan godhet och ondska.. :o)

Kategori 3 : "Prime Material Planes" Här finns det OÄNDLIGT många världar.. ALLA världar finns här.. och det finns portaler till alla bara du vet hur du hittar dem..

De två konstiga är Eteral planet och astral planet.. De fungerar mer som bindningar.. eteral planet går mellan Inre planen och Prime planen, medans Astral planet går mellan de yttre planen och Prime planen..



Här finns alltså möjligheten att placera dina spelare var man vill.. Jag älskar hela stämningen i Planescape då den är lite speciell.. Härr finns allt och ingenting är omöjligt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Sorry

Blev litet pekpinnig där kanske /images/icons/smile.gif

Ville mest hjälpa till, inte kritisera...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: Whops [OT]

"<EM>Inte så seriöst, men förbaskat kul.</EM>"
En anledning varför man spelar hemmagjorda rollspel. Kul historia.

"<EM>Min lärdom som SL från den kampanjen är att ALDRIG låta en kampanj vila på endast en sak eller person</EM>"
Min SL i Shadowrun baserade sin story (men bara lite) på en låda med jox. Det första vår vapengalnga spelare gör när han kommer in i rummet där lådan finns är tänker "Åh, nå't fuffens. Undrar vad som händer om man skjuter på den." Min SL blev väldigt förvånad (och sur).

Jag har faktiskt pajat ett äventyr för samma SL i DoD. Detta skäms jag lite för, för han hade kommit på en rätt bra story.

Rollspelbryggor har jag fått emot mig.
Min storebror var SL i ett äventyr. Det var att vi var passagerare på Titanic, men ibland kunde mystiska saker hända på resan för RP:na. T.ex. så blev alla, som dansade till musiken, till schackpjäser. Det hela slutade med att båten sjönk (konstigt nog) och det hela hade varit ett stort dataspel i Shadowrun och den mest softisikerade av RP:na var ett troll.
Han hade fått idén dels från Titanic och dels från ett avsnitt från "Red Dwarf"-

Själv hade jag tänkt göra nå't liknande. Spelarna är grisar (hemmabygga a la Ghettopigs) och vaknar sedan upp i ett annat rollspel.

Jag gjorde också så att spelarna fick byta dimension i DoD från Ereb till Chronopia.

/[color:green]Han</font color=green> som älskade serien "Red Dwarf" och blev verkligen ledsen om han missade ett avsnitt
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Värt att tänka på [NT]

...

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Men ändock ...

Det måste väll erkännas att det inte upplevs riktigt lika
exotiskt och spännande som te.x Drakar och Demoner till
Mutant eller vise versa ?

/Alexander Gyhlesten
Korpiir

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
en annan lösning...

...skulle ju kunna vara om man gjorde så att denne våldsfixerade persons RP bidde lite stympad så att säga. Gör en kampanj där RP:n blir förvandlad/förtrollad eller whatever till en liten morbid flicka ala tjejen i Familjen Addams. Då kan din vän springa runt och mucka gruff utan att göra speciellt stor skada och ni behöver inte ha ihjäl honom. Alternativt kan ni köra en varient av Honey I Shrank the Kids och förminska honom till smurfstorlek och stoppa honom i fickan. Ni kan låta honom uppträda på diverse tavernor som en lustig kuriosa. Han kan få slåss mot skalbaggar och möss etc :gremsmile: Skulle han bli för jobbig är det bara att lyfta honom i huvudet och daska honom i bordskanten. SMACK! FYYYYYYYY! Så får man INTE göra. SMACK!!!

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: en annan lösning...

Hrrrm, du har tydligen inte delat husliv med en grumpig norrlänning va? Ganska uppenbart att det inte skulle fungera, troligen inte med någon form av spelare och det är heller inte speciellt kul att ha en irriterad spelare (oavsett vem) med.

Nää allvarligt, det måste finnas en annan lösning och tyvärr är den enda jag känner till som håller i längden att just prata med den felande länken. Fast som jag sa, vår store stygge är faktiskt inte omöjlig - han är pratbar. Men om situationen vore värre så hade jag nog givit upp spelandet.


Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Elakt men effektivt...

Detta är en av fördelarna med detaljerade regelsystem som Eon, DoD-91 + Krigarens handbok, SRR m.fl... det finns en definitiv chans att den våldsamme personen faktiskt drabbas av en stympning eller förlamning som backas upp av reglerna :)

Det är så roligt att slå en regeloptad karaktär i huvudet med en regel /images/icons/smile.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Men ändock ...

Hmm.. nä kanske inte.. men jag ville väl mest visa att idéen inte är främmande.. och samtidigt ge min favorit värld lite promotion :o)

Jag har haft en spelare som gjorde samma rollperson till både KULT och DoD...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Underbart!

Underbart! Jag älskar det!

Slåss mot möss.. Hihi..

en liten morbid flicka ala tjejen i Familjen Addams
Oh, Alice, how I long for thee!

<A HREF="http://www.alice.ea.com/images/wall1_800.jpg" target="_new">http://www.alice.ea.com/images/wall1_800.jpg</A> /Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
...kanske kan bli en ny genre?

Har inte testat det, men du kan ju alltid kolla upp Shadowrun.

(Och föresten tycker jag också att det lät riktigt härligt.. *ryyyyys!*)


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 
Top