[Rollspelsbokcirkel] Lasers & Feelings

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Jag kan inte ikväll. Åter till dator och internet först runt 2200. :(
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Snabb recension:
Lasers & Feelings är ett Star Trek- och pulp-SF-inspirerat (men mindre allvarligt) ettbladsrollspel där man är besättning på utforskningsskeppet Raptor och ens kapten har slagits ut. Det är lättviktigt och det går snabbt att avgöra om en handling lyckas. So far so good. Problem för mig är att 2/3 av texten går åt att förklara regler, med en liten tabell för att ge uppslag och ungefär lika mycket användbara spelledarråd som genomsnittsliga tradrollspel. Rollspelet är alltså starkt byggt åt att alla fattar genren nog för att köra det - det är ganska mycket "winging it".

Det är nog bra för pick up and play och om man är Star Trek-fatast så duger det nog till och med rätt bra för en kampanj, även om SL får göra ännu mer jobb än spelet redan förutsätter (vid något tillfälle måste man frångå de rätt svältfödda tabellerna).

Jag är inte helt såld. Den lättsamma tonen känns lite mer att de skrattar åt och parodierar en version av science fiction de hört om i andrahand, men det kan vara mitt personliga intryck - och jag går mycket på rymdäventyrstabellerna som har extrema konsekvenser (när förstöra ett solsystem är det minsta som kan hända, t ex). Spelet verkar utgå från att RP inte får misslyckas i slutändan för då är alla äventyr slut.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Ingen tråd om Lasers & Feelings är komplett utan att påpeka att många av termerna kommer från låtar från nördbandet The Doubleclicks.


Mitt eget problem med spelet är att jag som SL inte har några problem med att improvisera fritt, men det är svårt att ge spelarna någon riktig agens. Det blir mest att jag kastar ett problem på dem, de hittar på hur de löser det, så kastar jag ett nytt problem på dem. Det känns inte som att de kan påverka riktningen i spelet så mycket. Tror att det har mycket att göra med ”Ni är i ett rymdskepp och det finns exakt en sak att undersöka”.

Det vore intressant att försöka köra det och sikta på att låta spelarnas val ha större betydelse för riktningen i spelet.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Det vore intressant att försöka köra det och sikta på att låta spelarnas val ha större betydelse för riktningen i spelet.
Man får ju välja motivation till sin rollfigur men det är mest på skoj. "Meet sexy aliens", liksom.
 
Top