[Rollspelsbokcirkel] Diskussion: Vindsjäl

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Nu har jag kommit fram till min största egentliga besvikelse (och det är mitt eget fel).

Baserat på den superfina omslagsbilden och några lösryckta meningar hade jag fått för mig redan i Kickstarterkampanjen att Vindsjäl handlade om flygande öar, och då är det ju självklart att man tar sig mellan dem på något sätt. Med flygande skepp, antagligen? Ja, det hörs ju på namnet med. "Vindsjäl." Typ Wind Waker fast ett lufthav? När jag sedan nu slutligen inser att det inte finns några flygskepp alls, och den stora flygande ön beskrivs som att den inte går att ta sig till, blir jag besviken. :cry:
@Khan har ju skrivit ett äventyr om en ingenjör som konstruerar ett par vingar. Luftskepp kanske är nästa steg? 😉

Det finns en omnämnd jättestor ö som ingen har lyckats ta sig till än (som är en del av den officiella metaplotten). Men det finns ju en massa öar som går att ta sig till också – bland annat i äventyret som finns i boken. 🙂
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
@Khan har ju skrivit ett äventyr om en ingenjör som konstruerar ett par vingar. Luftskepp kanske är nästa steg? 😉

Det finns en omnämnd jättestor ö som ingen har lyckats ta sig till än (som är en del av den officiella metaplotten). Men det finns ju en massa öar som går att ta sig till också – bland annat i äventyret som finns i boken. 🙂
Jag har låtit bli att läsa äventyret ifall jag ska spela det någon gång. Och okej, det är ju bra att man kan ta sig till öarna – det hade jag också antagit utifrån omslagsbilden. Det bara plötsligt slog mig att Vindsjäl inte är flygskeppsnomadspelet jag trodde att det var innan jag visste något. :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag har låtit bli att läsa äventyret ifall jag ska spela det någon gång. Och okej, det är ju bra att man kan ta sig till öarna – det hade jag också antagit utifrån omslagsbilden. Det bara plötsligt slog mig att Vindsjäl inte är flygskeppsnomadspelet jag trodde att det var innan jag visste något. :)
Vi kan köra det i vrålan någon gång! Ska ta tag i det igen nu under sommaren hoppas jag.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Tja, om det nu är Forged in the Dark (vilket jag nog tycker det är), och Blades är PbtA, så är ju Vindsjäl nästan PbtA ändå.
Mjo, ligger något i det! Men utan moves och playbooks, med tärningspölar istället för 2D6, med mera, undrar jag om man inte hade blivit lite besviken om man trodde att man hade köpt ett PbtA-spel. :)
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Tack till @ceruleanfive för en trevlig spelomgång igår! Surt att jag aldrig lärde mig trehandsgreppet bara...

Riktigt kul att se hur bra flow det blir med konsekvenser i spel, när spelledaren är van med reglerna.
Kan bara instämma! Väldigt fint att @ceruleanfive tog sig tid och drog oss igenom ett scenario. Även kul att få spela med forumiter.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
En sak jag tar med mig från spelsessionen är att jag verkligen gillar erfarenhetssystemet.

Jag interagerade inte speciellt mycket med det under spel, men det berodde nog mest på tekniken: (XP delades ut i text-chatten, som jag hade dålig koll på när vi spelade). Det känns som något som kommer fram mycket mer naturligt/tydligt om man sitter runt ett riktigt bord.

Det känns som ett bra sätt att naturligt knyta in fortlöpande feedback runt bordet. Gruppen noterar vad gruppen gillar, och belönar den som gör sådana saker, vilket uppmuntrar till att gruppen gör mer sådana saker.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Fördelen med att köra XP som vi gjorde nu (nedskrivna i en chatkanal) blir ju då att det blir som en liten minikrönika, eller kanske några snapshots av kul saker som hände under sessionen. Jag scrollade precis igenom chatten, och smålog lite åt grejer som "trefingersgreppet", "dykarbubblan" eller "det är ingens fel, men det är definitivt ditt fel".

Lite som ett fotoalbum.

Hade det kunna vara en grej att man avslutar varje session/äventyr med att bandet sitter och dricker te framför lägerelden och pratar om hur äventyret gick baserat på XP:na?
 
Top