[Rollspelsbokcirkel] Diskussion: Vindsjäl

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag tycker faktiskt att upplägget i boken är riktigt bra. Dimfrost har dock en poäng med att färdigheter kommer innan man vet hur man slår och liknande, jag missade nog det eftersom jag visste grunden i systemet och var blind för ordningen.
Däremot tycker jag att det själva kapiteluppläggen och så är lysande. Tydligt, lättnavigerat, snyggt. Väldigt bra med en kort sammanfatt äning först i boken där man får lite koll på världen, den övergripande idén och bokens upplägg. Att det sedan går rakt in på system tycker jag är svinbra, önskar att fler spel var upplagda på det sättet. Men det kanske är en smaksak.

En fundering jag har gällande mekaniken är det här med konsekvenser.. Jag gillar verkligen det tänket men jag hade personligen uppskattat lite mer exempel på hur det kan se ut i spel.
Jag funderar också på det här med foliering. Jag fattar att Lucas har upplevt att det hjälper till att skapa dynamik i gruppen, men när jag gick igenom den processen med min grupp så blev det lite krångligt att få till det så att det kändes som sammanhängande karaktärer. Det blev ibland lite krystat att få till en foliering eller harmonisering. Senare i spel så upplevde vi alla att det blev lite pastischartat att utgå från de dragen.
Jag tror att jag missat lite hur det ska göras på ett bättre sätt och jag tror Lucas sitter på svar som jag inte ser i boken.
En tanke jag har är att ställa frågor som "Ni sitter mitt emot ett glatt sällskap på tehuset. På vilket subtilt sätt kan vi se att Haw-Qong är cynisk i denna situation?" (Dåligt exempel men något i det stuket)

En annan sak som jag personligen hade älskat är en PDF-version som är lite lättare för datorn/telefonen :) Jag uppskattar verkligen när man får med en lightversion i digitala utgåvor av spel. Den nuvarande tar superlång tid att scrolla i nu via telefon eller padda! Det behöver inte vara snyggt alls, bara ta bort bakgrunder och dekor och gör allt svartvitt kanske. Men det är bara en tanke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Men jag tror inte att jag hade rekommenderat att låta termerna vara typografiskt markerade ibland och ibland inte. Jag vill helt enkelt ha konsekvens i hur man exempelvis skriver termen konsekvens i ett spel. 🙂
Absolut, jag gillar också konsekvens. Men det finns kanske andra sätt att laborera med det här? Märka ut endast första gången en term uppträder är kanske lite för lite, men jag undrar hur det ser ut eller känns om man märker ut första gången i ett kapitel, eller sida, eller avsnitt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Hur man exempelvis ska skapa nya monster är genialiskt och sådan information i hur man ska tänka borde alla rollspel ha.
Ja! Tror bara jag sett liknande instruktioner i Vast and Starlit hittills. (För att designa utomjordingar.)

gör allt svartvitt kanske
Vindsjäl - Sorgeversionen? Förlåt, men det var min första tanke.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Hands up fan va snygg den är. Första spelet på ett tag som jag orkar läsa igenom i min ”på väg mot väggen” vardag.

jag håller med de som påpekat att de stundtals är lite svårt att navigera i boken. Jag kommer på mig själv med att få gå tillbaka några gånger för att försöka hitta svar på de jag undrar.
Framför allt snarlikheten mellan risk, motstånd, hinder och konsekvenser. Eftersom det är återkommande ord inom rollspel kan iallafall jag känna att det stundtals är svårt att hålla reda på Vindsjäls olika benämningar och tankar kring dem.
Både sorgen och faunan är väldigt intressanta och vackra. Jag gillar att man lagt tid på att beskriva de olika husen och vad som skiljer dem åt. Det är en av de stora behållningarna för mig som läsare.

framgångar
Att 1 resultat generellt inte räcker utan att man måste ha 2 för att slippa konsekvenser var något jag hajade till på. Jag förstår idén och tycker den är rimlig men tror att jag kommer att applicera de i vissa situationer enbart när jag är spelledare.

klockor
Hade önskat en mer utförlig och kanske innovativ lösning här. Kan tycka att fler exempel kunde ha getts och kanske klurar lite mer på hur man kan använda de i spel på ett sätt som BITD inte gör. Men jag kan förstå att de är svårt att göra nått nytt gällande just klockor.



spelledaren
Tycker att den här delen kändes väldigt fin att läsa och de satte igång väldigt mycket tankar i mitt huvud. Tycker framförallt att Gestaltningar av världen är bra uppbyggd. Att skapa äventyr är superfint beskrivet och jag kan tänka mig att man både som ny eller gammal rollspelare kan hitta matnyttigt i den sektionen




svävande citadellet
Har bara skummat de men upplever att de ibland under vissa kategorier finns för många punkter med saker som är relaterat till rummet. Någon form av uppdelning eller justering hade varit skönt för egen del då jag upplever de svårt att sålla bland dem.
exempelvis så har en plats 12 punkter knutna till sig. Löpande text samt vissa punkter hade iallafall hjälpt mig

finns mer att säga men helheten tycker jag är väldeligt bra och framförallt blir jag sugen på att spela. Det verkar som att Lucas plockat och funderat mellan olika regler som jag tror kan bli roliga i spel. Utifrån de AP poddar jag lyssnat på så verkar systemet flyta relativt bra vilket skall bli intressant att prova i verkligheten
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
En löpande genomläsning av Vindsjäl då, med reservation för att jag skriver ner all kritik jag hittar. Totalt sett är jag jättepepp på det här.

Omslaget har Dimfrost redan talat väl om, det är snyggt, och pitchar spelet också. "Spelet där vi utforskar flygande öar" låter kul. Återstår att se om det är det spelet handlar om.

Första uppslaget är en karta över spelvärlden. Namnen går igenom varandra men jag tycker mig kunna utröna fem namngivna områden. Landmassan är en halvmåneformad ö ungefär 80 mil i öst-västlig riktning och lika lång i nord-sydlig, och 40 mil rakt över. Detta enligt mitt kassa ögonmått. Det är ungefär Sveriges dimensioner om Sverige var böjt istället för rakt, så då har vi ett hum om vad vi jobbar med.

Efter en lång backarlista kommer en lista på influenser. Jag är fast redan på Legend of Zelda*, sen kommer Blades in the Dark*, Numenera, Svärdets Sång, Masks* och Mörk Borg. Det står inte om det är regler eller estetik som tagits från varje men det ger sig nog. Stjärnmärkta är de jag själv har lite koll på.

Efter en snabbgenomgång av världen och vad rollspel är kommer vi till systemet. Bygg en tärningspöl och slå, SL bestämmer motstånd och risk (hej Blades in the Dark). Vad ska man slå på tärningarna? Det framgår inte, som Dimfrost upptäckt. Allt annat verkar vara med, inklusive en alternativregel för att modifiera målvärdet på tärningen vilket gör att det känns lite avigt. Som det är skrivet får jag lätt för mig att Motstånd är det jag ska slå på tärningarna, och det är fel.

Nåväl, efter ett instick om vilka färdigheter som finns nämns att målvärdet är 5 på tärningarna. En träff är lyckat med konsekvens, två träffar är lyckat utan konsekvens/med extra effekter.

Sen kommer ett flödesschema för hela processen som inte riktigt gör sig i pdf-läsare på mobil för den tar upp ett uppslag i boken och blir kluven på mitten. Lite snopet men så svårförstått var det inte ändå.

Blädder blädder, det finns regler för noll tärningar, turslag, skydd. Allt ganska bekant från BitD. Bonus för att Skydd reducerar Risk (och därmed Konsekvens) med ett steg per skydd. Mycket tydligare än BitDs flum där motståndsslag kanske reducerar konsekvenser delvis eller helt, beror på…

Viktsystemet för utrustning är återigen väldigt mycket BitD.

Sen hade jag inte så mycket smart att säga om settingen. Jag vet att jag uppskattade plagglistan i BitD, jag hade gillat nåt liknande här istället för att få utseende insprängt i kulturkapitlen. Men förstår att Vindsjäl rör sig mellan fem kulturer och det behöver delas upp.

Exempeläventyret gillar jag och får bekräftat att BitD nog skulle vara bättre med kartor över heist-målen. Man kan ju lämna vita ytor på kartan om man vill hamna nånstans mellan grottkräl och ren Sinnets Teater.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Mitt bidrag till diskussionen. Hoppas jag hinner läsa hela spelet och åtminstone ett par av pamflettäventyren innan det är dags för diskussion. :)

På det stora hela gillar jag vad jag läser. Men jag håller med @Dimfrost om att flödesschemat ger ett mycket mer förvirrat intryck än vad regelkapitlet i sig gör. Sen är jag också en dålig människa som gillar ond bråd död och dålig stämning, så den här glädjen och färggladheten bländar mig lite emellanåt. Men det tänker jag ha förbiseende med. För att klaga på "det är så färgglatt!" hade varit lite som att säga åt kyparen att det är soppa i soppan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vad ska man slå på tärningarna? Det framgår inte, som Dimfrost upptäckt.
Det här håller jag inte med om. Det rör sig om att läsa ett par-tre uppslag för att bilda sig en helhetsuppfattning av slagen och då kommer du få med dig allt som är relevant, inklusive vilka tärningar som slås och vad du skall slå. Sen kunde det nog tjänat på att ha en enda enkel överblick innan det går in på detaljer. Ordningen nu är nästan att detaljerna kommer först. Men jag håller inte med om att det inte framgår. Då läser en kapitlet väldigt ogeneröst, tycker jag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Hostade mig igenom att läsa klart boken och skriva klart recensionen. Tycker Vindsjäl har otroligt mycket både själ och hjärta! Jag har nog i min fördomsfulla enfald tänkt att, jaja, det här är @ceruleanfive :s heartbreaker. Och det kanske det också är. Men det är det med så mycket glimt i ögat att det glittrar.

För mysigt för vad jag normalt spelleder. Men ett perfekt spel att spela med familjen, har jag konstaterat. Så det blir att pitcha lite Svävande citadellet för döttrarna!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Kul att många redan är igång med, eller rent av färdiga med, läsandet!

En bonus för att vi valde "Vindsjäl" som spel är att @ceruleanfive storstilat har utlovat att leda oss i en session Vindsjäl! @Khan kan dessutom backa upp om det blir väldigt många som vill spela!

Hur gör man då om man är sugen på att spela en sittning med @ceruleanfive (eller @Khan ) som SL? Jo! Du klickar helt enkelt in på länken nedan och väljer vilka tider du kan tänka dig att vara med och spela!


Förhoppningen är att alla som vill vara med får det - om det blir väldigt många som är sugna så tar jag mig friheten att först och främst försöka matcha spelare med tider då @ceruleanfive respektive @Khan kan, och i värsta fall, köra lottning på vilka som är med på första rundan!

Så: klicka in på länken ovan och flagga vilka kvällar du kan tänka dig att spela!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
En bonus för att vi valde "Vindsjäl" som spel är att @ceruleanfive storstilat har utlovat att leda oss i en session Vindsjäl!
Planen är att man får välja mellan ett halvdussin färdiga rollpersoner, sen väver vi snabbt ihop ett äventyrargäng av de rollpersonerna ni har valt. Därefter får gruppen välja mellan ett halvdussin äventyr. Tanken är att vi hinner testa systemet i lite olika situationer – troligtvis hinner vi även spela igenom ett äventyr.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Kul att många redan är igång med, eller rent av färdiga med, läsandet!

En bonus för att vi valde "Vindsjäl" som spel är att @ceruleanfive storstilat har utlovat att leda oss i en session Vindsjäl! @Khan kan dessutom backa upp om det blir väldigt många som vill spela!

Hur gör man då om man är sugen på att spela en sittning med @ceruleanfive (eller @Khan ) som SL? Jo! Du klickar helt enkelt in på länken nedan och väljer vilka tider du kan tänka dig att vara med och spela!


Förhoppningen är att alla som vill vara med får det - om det blir väldigt många som är sugna så tar jag mig friheten att först och främst försöka matcha spelare med tider då @ceruleanfive respektive @Khan kan, och i värsta fall, köra lottning på vilka som är med på första rundan!

Så: klicka in på länken ovan och flagga vilka kvällar du kan tänka dig att spela!
Och valet av datum föll på fredagen 11/6.

Fyra stycken (varav @ceruleanfive var en) valde den dagen. Det kan nog därmed finnas plats för någon extra om andan faller på! Annars kör @Luftslottet , @Dimfrost, @ceruleanfive och jag på fredag!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Coolt, då är vi fyra spelare (eller tre om @entomophobiac luftrör krånglar).

Enligt utsago skall 3-4 spelare vara optimalt för en online-session, så jag tror att vi därmed stänger dörren för ytterligare spelare till just det passet.

Men! Om det finns intresse för fler att spela vid något annat tillfälle, så hojta till! Beroende på hur många fler som är sugna så kan vi kanske komma på en bra lösning för det!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag har läst ungefär halva boken nu, och har en fråga om en sak som inte verkar beskrivas:

Jag hittar ingen information om sjöfarande i världsbeskrivningen. Det nämns flodbåtar som transportmedel, men jag har inte sett någon info om båtar som ger sig ut på havet. Det känns som något folk borde ägna sig åt när de bor på en stor ö som berg och djungler och vill färdas en längre sträcka.

Det är fullt möjligt att det nämns, och att jag bara har missat det när jag bläddrat framåt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En sak jag funderat på, som är till spelets nackdel för mig och kanske något som är värt att orda om den 16:e, är att jag inte riktigt vet vad jag gör i Vindsjäl.

“Äventyr” känns för generellt på något sätt, och spelet förklarar bort många konflikttyper genom att vara mysigt istället. Äventyr i Zelda blir ju uppenbart för jag har specifika features exempelvis.

Tror det slog mig mer efter Apocalypse World:s exemplariska “Why to play”-text.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En sak jag funderat på, som är till spelets nackdel för mig och kanske något som är värt att orda om den 16:e, är att jag inte riktigt vet vad jag gör i Vindsjäl.
Jag tyckte sidan 40-41 förklarade det mig för mig (som van spelledare) - bandets syssla och ändamål. Jag antog att det sedan skulle komma mer om det i spelledarkapitlet (vilket egentligen är knas, nu när jag tänker efter, i alla sedvanliga rollspel). Det gjorde det också, på sida 131.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tyckte sidan 40-41 förklarade det mig för mig (som van spelledare) - bandets syssla och ändamål.
Syssla och ändamål tar helt klart upp vad, men varför? Jag vet inte. Kanske är “äventyr” tillräckligt!

Tror mest resultatet i mitt huvud blir att jag inte kan säga, “aha, upplevelse X, ahmen då blir det Vindsjäl”.
 
Top