[Rollspelsbokcirkel] Diskussion: Blades in the dark

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hej och välkommen till [Rollspelsbokcirkel]s första diskussionstråd.

I den här tråden läser vi rollspelet Blades in the dark, och delar med oss av våra tankar, åsikter och funderingar!

Hojta gärna om du skulle vara intresserad av att följa upp diskussionerna i tråden med ett röst-chat möte på, exempelvis, discord eller liknande plattform så styr jag upp det!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Var kan man (bäst) få tag i spelet? Helst PDF eller ePub.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Såhär tänker jag mig att det kan fungera.

Spelet är på ungefär 300 sidor. Jag kommer att läsa 100 sidor per vecka och formulera tankar om det jag läst här i tråden fortlöpande.

1 maj blir därmed målsnöret för att ha läst hela boken, och däromkring hittar vi en tid för att diskutera via röstchat för dem som är intresserade - förslagsvis i wrnus discord-kanal "alla pratar med alla".

Spelet kan man hitta på https://www.drivethrurpg.com/m/product/170689
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hur mycket man känner för att skriva här i tråden är såklart helt valfritt - föredrar du att vänta till röstchaten gör du det, vill du skriva av dig och svara på andras tankar här i tråden gör du såklart det!

För min del kommer jag att försöka göra båda delar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hela regelsystemet (dvs inget av spelvärlden) finns dessutom tillgängligt på tillverkarens hemsida https://bladesinthedark.com/basics .

För min del är det främst reglerna som intresserar mig i spelet - jag är lite tveksam till världen, men ser fram emot att ge den en rejäl läsning innan jag dömer ut den helt!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Reflektioner efter att ha läst till s23: jag tror att jag gillar reglerna, men de är verkligen inte skrivna på ett sätt som gör att det är lätt att hänga med i svängarna. Många koncept förklaras till hälften, och sedan hänvisas man 100 sidor längre fram i boken för att få fortsättningen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Vill en kombinera med en bra AP-podd med läsningen tycker jag att Magpies visade upp tydligt hur spelet kan kännas.


Men sen, Bluecoats var riktigt underhållande på riktigt, dock inte Blades rakt av utan här kör den tilltänkta expansionen som väl finns för backers, där en spelar just imperisk utredare och bluecoat istället. I vart fall för mig var det en viktig källa till att som se systemet som lite mindre mekaniskt. Stras Acimovic som är med och spelar är ju också extremt insatt i FitD, så saker blir ofta väldigt väldigt tydligt och bra tycker jag när det regelpratas.

 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Kanske något off topic, men skulle man kunna använda det här systemet och förlägga kampanjen i vilken miljö som helst?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Kanske något off topic, men skulle man kunna använda det här systemet och förlägga kampanjen i vilken miljö som helst?
Absolut. Länken ovan är ju till reglerna fri från setting typ. Men kan nog vara intressant att köpa Blades och det hur det integreras med sin setting för att göra något liknande med en egen. Själv leker jag med tanken på Blades of Lankhmar....
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Blades of the Dark i Chronopia är en liten dröm för mig.
Det var den initiala planen när jag körde en BitD-kampanj häromåret. Men det övergavs slutligen efter diskussion med spelarna då flera av dem inte hade koll på den settingen medans andra hade stenhård koll och det upplevdes som ett problem.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det var den initiala planen när jag körde en BitD-kampanj häromåret. Men det övergavs slutligen efter diskussion med spelarna då flera av dem inte hade koll på den settingen medans andra hade stenhård koll och det upplevdes som ett problem.
Skulle jag någon gång kört det igen så blir det nog i chronopia-version dock :)
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
Av nyfikenhet: vad har ni emot settingen?

Jag tycker själv mest det är bekvämt att den finns, men är ganska lite beskriven. Jag kan använda material andra postat på webben, och ändra utan att det krockar med någon ”kanon”. Samtidigt har jag ärligt talat lite svårt för steampunk.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Av nyfikenhet: vad har ni emot settingen?
Inget alls, mest bara att chronopia föll sig så naturligt. Men tycker den beskrivna settingen funkade jättebra för syftet. Men så är jag också ett stort fan av miljön och estetiken i dishonored-spelen.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Av nyfikenhet: vad har ni emot settingen?

Jag tycker själv mest det är bekvämt att den finns, men är ganska lite beskriven. Jag kan använda material andra postat på webben, och ändra utan att det krockar med någon ”kanon”. Samtidigt har jag ärligt talat lite svårt för steampunk.
Det lilla jag har läst känns forcerat på ett sätt som är onödigt (Som om RP skulle lämna stan ändå) och känns inte märklighetstroget för mig. Tl;dr Shandification of Fallout- videon.

Jag gillar Dishonored. Jag tror också någon form av uttalad fråga "vad håller sig kvar i stan?" hade kunnat ge intressant berättelsefodder, även för RP som hade svarat "för pengarna".
 
Top