[Rollspelsbokcirkel] Chronopia

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Världen har rätt lite med själva regelsystemet att göra. Ett magigille säger exempelvis att magikern ska bara använda magi om det finns 100% chans att lyckas. Man kanske kan läsa mellan raderna och se det som en PR-grej, men alla som spelat med DoD:s magisystem vet att magikerna blir kassa.

Det är intressant att allting är en smältdegel - att alla som sökt sig till Chronopia i princip har gjort det för att undkomma De hängivna som tagit över kontinenten - ett incitament för att inte vilja ta sig utanför stadsmurarna. Jag tycker om demonaspekten som försöker förleda människorna; jag hade glömt bort det. Känns såpass Mutant Chronicles-aktigt att jag faktiskt drog inspiration från Chronopia till MC nu när jag spelledde det senast.

Jag är rätt trött på inflationen av ordet "svart". Känns fantasilöst. Allting är också klätt i superlativ i typiskt amerikansk stil.

Sedan finns det massor av gonzo-saker. Att ha berättarstuket är ett kul sätt att presentera världen, men funkar dåligt när man ska rabbla upp spindeldemoner i torn, elddemoner, gudar som slåss i skyn och vad nu kan förekomma i stan. Som spelledare vet jag inte ens hur jag ska hantera det.

---

Allt som allt så känns spelet som någon som vill använda varumärket Drakar och demoner, tar en fantasyvärld och sedan göra ytliga förändringar för att regelsystemet ska se ut som om det hör hemma med världen. Det finns dock en känsla i staden. En känsla jag skulle vilja fånga och förmedla. Kan dock inte sätta fingret på vad som gör Chronopia-världen till just Chronopia. När vi snackat om spelet så känns det som att vi alla vill göra en stad, men ingen ko är helig. Inte ens kejsaren.

Kejsaren, ja. Funderade på vad han är för en filur. Jag antar att det är en tidsresenär som sett möjliga slut i framtiden och försöker använda Chronopia för att styra om olika tidslinjer, därav de konstiga besluten att gurkor har hög skatt ena veckan och att användandet av magi är förbjuden en annan. Gudarna som slogs på himlen kändes också som en del av metaplotten, med Morgana som slogs mot Kabal eller något.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Vi får kommer överens om att inte vara överens här.
Å ena sidan, ja. Å andra sidan: Det har gått 27 år och rollspel har överlag blivit bättre. Det var säkert coolt när det släpptes, men jag har inga nostalgiska känslor för det här rollspelet - eller något annat Drakar och Demoner-rollspel, om jag ska vara helt ärlig.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Å ena sidan, ja. Å andra sidan: Det har gått 27 år och rollspel har överlag blivit bättre. Det var säkert coolt när det släpptes, men jag har inga nostalgiska känslor för det här rollspelet - eller något annat Drakar och Demoner-rollspel, om jag ska vara helt ärlig.
Jag har full förståelse för det. Jag kan ta av mig mina nostalgiglasögon och se varenda brist. Men jag kan också ta på mig dem, bli tolv igen och förälska mig i alla galenskaper.

Jag ser idag Chronopia som en alpha-version av något som kunde bli riktigt, riktigt ballt. Men som det är skrivet är jag tyvärr rätt skeptisk. Det första som måste ryka är de pinsamt usla rasistiska stereotyperna. Det andra är att göra ett system som är något att ha, för reglementet vill jag inte ta i med tång.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Den här bokcirkeln har fått mig att inse att det är betydligt fler saker jag ogillar i Chronopia än jag trodde: rasistiska stereotyper i större mängd än jag mindes, men också tråksvart ondska, regelbuggar, och regler som dåligt passar ihop med settingen. Tyvärr.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jag ser idag Chronopia som en alpha-version av något som kunde bli riktigt, riktigt ballt.
Hur skulle det kunna bli något riktigt, riktigt ballt?

Gärna något unikt också, för vi har lite samma saker i andra typer av spel. Luna City, Planescape(?), Cadwallon.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
En sak jag gillar är att det finns inga lagar som vi har idag, utan det är gillena som bestämmer vad som är straffbart. Det är gillena som anställer stadsvakter men de bryr sig bara om de sina. Går saker över styr kommer dock kejsarens garde ned och sätter ett blodigt stopp.

Jag gillar den känslan av laglöshet.

Tänker på hur brandkårerna var försäkringsbolag i gamla England. Om ett oförsäkrat hus brann så kom brandkåren dit för att försäkra sig om att det inte spred sig till husen som de hade försäkring på. Det fanns givetvis flera typer av försäkringsbolag, så även om man var försäkrad innebar det inte att brandkåren som var på plats ville släcka just din brand.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
En sak jag gillar är att det finns inga lagar som vi har idag, utan det är gillena som bestämmer vad som är straffbart. Det är gillena som anställer stadsvakter men de bryr sig bara om de sina. Går saker över styr kommer dock kejsarens garde ned och sätter ett blodigt stopp.
Det här hänger väl ihop med vad jag ser som Chronopias huvudkoncept, och som jag ser som riktigt coolt: Cyberpunkmetropolen som fantasystad
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag blir nyfiken på Chronopia just på grund av den här jämförelsen, som ganska ofta görs. Hur lika är de?

(Jag har alltså noll koll på Chronopia, men hyfsad koll på Planescape.)
Inte jättelika. Chronopia saknar helt karaktären av nav i multiversum. Men det finns en massa fraktioner, en mäktig, nyckfull och frånvarande härskare, en acceptans för traditionellt onda entiteter. Dessutom kom spelen ut samma år.

Om du är tillräckligt nyfiken finns ju pdf:en på waybackmachine (jag vet att du inte läser pdf:er, men det går ju att skumma).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Hyrsvärdets handbok är vad jag skulle betrakta som en äventyrsmodul och är ungefär vad jag skulle vilja se angående rollspelsmoduler till detta rollspel. Den behandlar en särskild del i staden och ger detaljinformation med uppslag och äventyr kring dessa. Den går både in på religion, fraktioner och hur intrigerna mellan dessa kan spelas ut.

Förutom i äventyren, så används samma typ av berättarröst som i grundboken, men är sämre skrivet. Mycket upprepas från boken i hur man ska spela, men jag gillar att det förtydligas. Gillar också referensen till kvinnan som räddades av berättaren i grundboken och att det var berättaren i denna modul som kidnappade henne, men blev lurad av sin uppdragsgivare (vampyren) att det var av en god anledning.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Vi blev fem personer. Diskuterade de stereotypiska (och icke-stereotypiska) dragen, den dietetiska upplägget, hur regelsystemet mest är påhängt och till och med copy pastat, om metaplotter och om man behöver det, om Chronopias samtid och framtid, vad vi gillade i tilläggsböckerna och att många tankefrön i världen är bra, men det är många saker som är problematiskt med Chronopia.

Kul att nytt folk tittade in. Alltid välkommet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Personligen är nog den största behållningen insikten att det borde vara mer av tidsanomalier i staden: tidsresenärer från forntid och framtid, odödlighet, utökade regler för tidsrevor och tidsstormar, portaler, etc. Det är väl det som anknyter till vad vi sa om Metropolisparallellen på discord. Lite postmodern tidlöshet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Men tack för en bra diskussion, hörni! Speciellt intressant att snacka om de områden där vi är oense.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag vill nog tillägga att mina främsta problem är med presentationen, och den har ju åldrats, samt en del av arvet från föregående DoD som tyvärr inte tillför mycket.

Jag tror mycket på en remake eller demake med bortfilade serienummer.
 
Top