[Rollspelsbokcirkel] Chronopia

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Välkommen till WRNU Rollspelsbokcirkels femte diskussionstråd.

I den här tråden läser vi rollspelet Chronopia, och delar med oss av våra tankar, åsikter och funderingar!

Tiden har till slut kommit till Chronopia.

Diskussioner runt spelet föres med fördel här i tråden, i WRNUs vrållåda på Discord (där det även finns en tråd), eller var helst du känner för det!

Vi avslutar bokcirkeln med diskussion över videochatten Jitsi. Doodle för att bestämma datum finns här.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag vill mest säga att jag tänker enbart läsa världen och Hyrsvärdets handbok för att förstå hur man ska spela i Chronopia. Jag har bara läst grundboken tidigare och visste inte att det fanns viktig information även med i spelledarskärmspaketet.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Ä.N.T.L.I.G.E.N

Jag kommer att hålla mig till världsbeskrivningen i grundboken, hyrsvärdets handbok (som jag inte har läst innan, bra tips @Rickard !) och så kanske köra på med någon av splatböckerna av bara farten (svartblod, alver, dvärgar eller kanske magiboken).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Första kapitlet i "hyrsvärdets handbok": wow, det här var riktigt bra! Kul kapitel som beskriver precis vad man kan göra i Chronopia om man kör "nyinflyttade försöker etablera sig"-grejen. Varför var inte det här kapitlet med i grundboken?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Och, som jag skrev i #wrålan: vilken rejäl dissonans mellan regelsystem och värld. Man kan vara krigare, lärd man eller gycklare. Varför inte hyrsvärd i ett fritt kompani, sekreterare i vetenskapsakademin eller spefågel?

Samma sak med utrustningslistan och magin.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Och, för den som ännu inte har hittat till vrållådan på discord så är det bara att följa den här länken:

 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Efter att ha kollat igenom böckerna anser jag att följande är min topp tio-countdown på balla yrken:

10: Cestodit
Du må vara en äcklig kloakgubbe med förruttnelsetema, men du är också faktiskt animist. Om man vill göra något kul med den magiskolan är cestodit bland det festligaste man kan vara.

9: Moer
Perfekt om man vill spela Hängiven men inte marschera efter de Hängivnas pipa. Vad har man egentligen för agenda? Ingen vet, men det är säkert inte bra.

8: Cranemort
Bakom voodooparafernalian är det här också klassen för den som vill spela en renodlad telepat. Att man kan kuta runt och kommunicera telepatiskt och läsa folks tankar utan att betala ett enda PSY-poäng eller slå färdighetsslag är knappast balanserat, men roligt. Dessutom får man kombinera det med ett spektakulärt yttre.

7: Vit apostel
Vad är den logiska slutpunkten på den alviska livströttheten? Jo, att bli en självplågande dödskultist, övertygad om att man själv egentligen är död.

6: Bubbelblåsare
När Svartblod i Chronopia kom ut kändes det verkligen som om de skrapade bottnen på tunnan för att komma på unika koncept för de olika folkslagen, och då var bubbelblåsaren konsekvensen. Själva bubbelblåsandet är en ganska riskabel och kaotisk verksamhet, perfekt för att göra tillvaron i Chronopia ännu märkligare. Om bubbelblåsaren ingår i en grupp med andra gobliner är den dessutom en kraftfull ledare som boostar alla andras färdighetsslag.

5: Agent
Agenten bryter mot alla klassiska dvärgstereotyper genom att vara en subtil, moraliskt grå individ som tycks ha klivit ur en noir-berättelse. Ska jag spela dvärg är det såhär jag vill spela.

4: Demonomorf
Chronopiska transhumanister som jobbar hårt på att bli demoner. Festliga eftersom till och med andra mörkermagiker tycker att de är freaks.

3: Registrator
En oansenlig liten gnom-byråkrat med fantastisk magisk immunitet, extrem naturlig tålighet mot skada (6 poäng naturligt pansar!) och saftiga bonusar i strid mot demoner. Demonjägare som yrke är helt meningslösa när man har de här istället. De lyckas vara hundra gånger så badass samtidigt som de rockar yrkesfärdigheter som Administration, Målning och Räkning.

2: Härjare
De bästa kämparna mot Chronopias brutala behandling av trollen. Spela en rättfärdig troll-terrorist, rädda barn undan kejsarens klor och visa att du inte accepterar trollen som en lobotomerad slavpopulation! Om en kampanj med en härjare inte leder till att man spränger Trollsanatoriet har man inte försökt hårt nog.

1: Dockmästare
Vem vill inte spela en rollperson där man får tänka sig att creepy cirkusmusik spelar i bakgrunden hela tiden? Dockmästaren gör det Chronopias yrken gör bäst, tar ett koncept som i normalfall skulle vara en konstig SLP-antagonist och säga "hördu, vill du spela det här?".
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Får en önska en top 10 "sämsta yrken" också? :) Finns så mycket som är närmast ospelbart konstigt :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Frågan är vad man skulle väga tyngst -- ospelbar konstighet eller bara tråkighet. Det finns ju yrken som framför allt är dåliga för att de oinspirerade och redundanta, och yrken som har en så pass specifik roll i spelvärlden (typ alla de kejserliga yrkena) att de inte riktigt har möjligheten att agera självständigt, och absolut inte skulle passa in i de äventyr som ingår i böckerna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Frågan är vad man skulle väga tyngst -- ospelbar konstighet eller bara tråkighet. Det finns ju yrken som framför allt är dåliga för att de oinspirerade och redundanta, och yrken som har en så pass specifik roll i spelvärlden (typ alla de kejserliga yrkena) att de inte riktigt har möjligheten att agera självständigt, och absolut inte skulle passa in i de äventyr som ingår i böckerna.
....eller drömmakare, yrkesförmåga att ha ett fantastiskt bra smaksinne!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Frågan är vad man skulle väga tyngst -- ospelbar konstighet eller bara tråkighet. Det finns ju yrken som framför allt är dåliga för att de oinspirerade och redundanta, och yrken som har en så pass specifik roll i spelvärlden (typ alla de kejserliga yrkena) att de inte riktigt har möjligheten att agera självständigt, och absolut inte skulle passa in i de äventyr som ingår i böckerna.
...men väg som du själv tycker om lusten faller in att göra't, mest bara härlig nostalgi att få läsa om spelet :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Läst igenom om alla raser i världskapitlet. Jag förstår varifrån Rising fick att alla låg med varandra. Hälften av alvhusen hade den tendensen. Det finns dimalver och troll som spelbara raser, men inte resar, trots att de nämns. Sjukt tråkigt beskrivna svartblod, då de beskrivs otroligt begränsat.

Tydligen finns det enter i Chronopia ... och de gror i skallen på kultister. Det är en del riktigt balla idéer här.

Jag gillar bara en illustratör och det är inte MiG, utan Stefan Thunberg som gjorde de detaljerade bilderna på framsidan (och i inlagan).

Jag har inte insett att världen skrevs på engelska och sedan översattes. Jag undrar var någonstans originalmanuset finns.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har kommit till Chronopia-kapitlet, vilket är OK men extremt långt (68 sidor). Jag har skumläst resten - det är verkligen inget särskilt att hänga i julgranen utan bara en generisk DoD-utgåva med lite namn tillrörda - och varför har vi 3 alvfolkslag, 2 människor (en högländare och en generisk) och 1 av varje av resten? Varför är det BP överallt? Varför kan de inte tala om skägget om huruvida FV begränsas av GE eller inte, för enda gången det spelar in verkar vara för ärkemagiker? Varför är världsdelen så lång och varför har den utstuderat tråkiga infolådor?

Chronopia själv känns väldigt fantasilös fantasy, fast med luftskepp, i ful bok och organiserat på ett sätt för att minimera spelintresse.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
... är det någon som vill hänga på med slutsnack i morgon kväll även om det inte finns som alternativ i doodlen? @Khan och jag skulle kunna tänka oss det. Och det är ju inte supermycket action i doodlen heller. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag hade helt missat datumet. Den brukade vara i ett enskilt inlägg och jag läste inte trådstarten så noga.

Jag kan imorgon. Ska bara läsa igenom Hyrsvärdets handbok. Perfekt, för jag visste inte vad jag skulle göra ikväll. :)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag hänger gärna på för att lyssna, såg just tråden så jag har nog inte så mycket att bidra med.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag hade helt missat datumet. Den brukade vara i ett enskilt inlägg och jag läste inte trådstarten så noga.

Jag kan imorgon. Ska bara läsa igenom Hyrsvärdets handbok. Perfekt, för jag visste inte vad jag skulle göra ikväll. :)
Nej, det finns inget datum. Det fanns en doodle med två personer som svarade, varav en inte vill vara med och en hade tider som numera var inaktuella. :D
 
Top