Nekromanti Rollspelsbloggar? Tips sökes!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,309
Som titeln säger - har ni några tips på bra rollspelsbloggar som inte är spelrapporter och spelkrönikor? Folk som pysslar med sitt eget hobbyregelsystem, reflekterar över hobbyn, rescenserar spel etc...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Khan;n173806 said:
Som titeln säger - har ni några tips på bra rollspelsbloggar som inte är spelrapporter och spelkrönikor? Folk som pysslar med sitt eget hobbyregelsystem, reflekterar över hobbyn, rescenserar spel etc...
Jimmy Wilhelmsson: spelpappan.se
Anders Blixt: gondica.wordpress.com
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,309
Låter fint! Keep 'em coming! Hade inte Anth en blogg enligt något inlägg för en stund sedan?
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
433
Location
Jönköping
http://soogagames.blogspot.se/

Chris McDowalls blog som mest handlar om hans eminenta spel Into the Odd. Han har en otäck förmåga att hitta på finurliga och enkla regler som är spot on. Flertalet av hans idéer kan mycket väl användas i andra spel.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
Deeper Into The Game har många klokenskaper att komma med.
Jag brukar hänvisa till Same Page Tool, en checklista att använda innan spelet börjar så man inte spelar med helt olika förväntningar (jmf "vi spelar kort" - en spelare förväntar sig svälta räv, en annan poker).

Nya poster kommer sällan men är bra och arkivet är omfattande. Det kan vara värt att gå igenom de olika rubrikerna i högerkolumnen, det finns mycket matnyttigheter där, särskilt för spelledare.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
zonk;n173940 said:
http://goblinpunch.blogspot.se/ - en verklig idéspruta som även klämmer ur sig många vettiga tankar. Hans dungeon checklist är grym, t.ex.!
Jag förlorade flera timmar åt den bloggen, och det är ditt fel! :)
Rekommenderas starkt, allt jag har läst där har varit fantasifullt, skruvat och inspirerande.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,164
Fjodor Pollett;n174708 said:
Jag förlorade flera timmar åt den bloggen, och det är ditt fel! :)
Rekommenderas starkt, allt jag har läst där har varit fantasifullt, skruvat och inspirerande.
Den är grym! Idéerna kanske inte är användbara varje gång, men de är alltid uppfinningsrika och genomtänkta.
 
Joined
15 Apr 2016
Messages
11
Här kommer ett par tips jag inte sett än:

LOOK,ROBOT
Postar inte så ofta om rollspel men när det görs är det intressanta perspektiv på hobbyn

Gnome Stew
Finns en del bra artiklar här och deras böcker är hyggliga verktyg för spelledare.

AngryGM
Författarstilen kan vara en aquired taste men har väldigt mycket solida tips för framförallt mer traditionella spel. Jag uppmanar alla att läsa hans serie om äventyrsskapande där han lägger fram ett väldigt solitt ramverk för vad som ska med i planeringen av ett äventyr.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,123
Location
Göteborg
Säkerhetståget;n175135 said:
AngryGM
Författarstilen kan vara en aquired taste men har väldigt mycket solida tips för framförallt mer traditionella spel. Jag uppmanar alla att läsa hans serie om äventyrsskapande där han lägger fram ett väldigt solitt ramverk för vad som ska med i planeringen av ett äventyr.
Vill särskilt framhålla hans tankar om Inspiration i D&D5e. Har snott dem nästan rakt av.
 
Top