Grafik Rollspelsbilder (funktion)

Kan tänka mig möjligheten till att göra formuläret till en representation för rollpersonen. Plats för att lägga in egna element? Olika formulär att välja mellan? Modulära, så man plockar ihop den stil och layout som passar ens person.
Rollformulär som en klippdocka? Tja, med digitalteknik hade det gått att leka fram ett formulär genom att kombinera element och sedan skriva ut det. Jag funderade för många år sedan på rollformulär som ändrade sig under spelets gång. Gjorde aldrig något av den tanken.

I Electric Bastionland uppmanas spelledaren att inspireras av och använda bakgrundskaraktärer och miljöer i bokens många illustrationer. Tycker det är ett sympatiskt sätt att krama musten ur konsten.View attachment 24658
Mycket snyggt måste jag säga. Det är ju flera karaktärer i illustrationen som ljudlöst skriker efter uppmärksamhet. Detta gillade jag verkligen.
Jag köper i princip enbart rollspel där jag tilltalas av illustrationerna då de i min värld sätter en stor del av stämningen för rollspelet.

Har du några specifika exempel på spel?
Death in Space, Borg-grejorna, Dungeons & Dragons, Drakar och Demoner (de äldre utgivningarna), Mothership, Coriolis, Starfinder, VtM, Svenska Kulter, Shadowdark, Symbaroum, Daggerheart, för att nämna några. Vissa rollspel känns mer snälla och mjuka (Dungeons & Dragons, Daggerheart, Starfinder, Drakar och Demoner (de äldre), medan andra upplevs hårdare och mer vuxna som till exempel Symbaroum, Shadowdark, Mothership, VtM, Death in Space.

Wanderhome och Agon torde väl falla under samma kategori. Själv skulle jag vilja ser fler exempel i linje med Thousand Year Old Vampire, även om det finns andra intressanta exempel.

Back