Jag gillar spel som innehåller bilder som visar på vad min rollperson kommer att få se: sjöslag med pirater som svingar sig mellan skepp för piratspel, personer i mörka mantlar som lurpassar bakom ett hörn på en vakt för tjuvspel, torneringar för riddarspel osv. Jag har inte så mycket behov av att se en bild på en Rymdriddare av Galaxordern – men en bild som visar hur han står på knä med sänk huvud på bryggan på sitt gotiska katedralrymdskepp inför den holografiska bilden av Överstjärnkardinalen så dras jag in och stannar kvar en stund innan jag bläddrar vidare. Visa mig livet.
Skeuomorfism som skall få sidorna att se ut som datorplattor, pergament eller stentavlor har jag aldrig förstått. Det tillför väldigt lite till stämningen och stör läsningen väldigt mycket.
Om en viss typ av föremål är väldigt viktigt i spelet, visa gärna hur det ser ut om det inte finns idag. Om häxornas trollspö visar på vilken orden de tillhör, visa dem, om all interaktion med Fnurken sker med en Bnurk, visa hur de ser ut och hur det går till. Hjälp mig att förstå.