Rollspelsbibliotek i bild

Jag har tyvärr inte kommit iväg till Stadsbiblioteket här i Göteborg. Men snart. Iallafall innan midsommar.

Nu står det fyra i kö till Dungeons & Dragons 5.5e så jag beställer in ytterligare ett exemplar. D&D är vårt överlägset mest utlånade spel - vore ju roligare om något ballare spel gick om det, men tycker samtidigt att det är synd att klaga.

Nu står det fyra i kö till Dungeons & Dragons 5.5e så jag beställer in ytterligare ett exemplar. D&D är vårt överlägset mest utlånade spel - vore ju roligare om något ballare spel gick om det, men tycker samtidigt att det är synd att klaga.
Svårt att komma ifrån att det måste vara det absolut mest marknadsförda åtminstone.

Svårt att komma ifrån att det måste vara det absolut mest marknadsförda åtminstone.
Verkligen, det har ju något slags Coca Cola-funktion i rollspelsvärlden.
Sen vill jag tro att det inte är fullt så dåligt som många av oss hipsters hävdar - jag har spelat det exakt en gång och tyckte det var liksom okej (sen var det ju bara en one shot, och har förstått att det främst är i de högre nivåerna som systemet spricker i kanterna).

Jag håller med, jag tyckte också att det var "okej" när jag spelade. Absolut inget skäl till att 90% av världen rollspelare håller sig till det systemet.
Det är mycket lättare att förstå det om man tänker sig att folk egentligen inte utvärderar rollspelssystem utifrån nödvändigtvis kall, hård logik utan att det minst lika mycket handlar om vibes, kultur och zeitgeist.

Liksom, den rationelle konsumenten är en myt och har alltid varit det. Folk köper dyra saker som har sämre kvalitet för att deras kompisar har såna eller för att det känns bättre eller för att det signalerar status eller tillhörighet eller för att en cool karaktär i en film hade en eller whatever. Så funkar marknader: it's vibes all the way down. =)

Genom att bli populärt tidigt har D&D skaffat sig en mer eller mindre permanent plats i det kulturella medvetandet, och så kommer det nog fortsätta vara oavsett vad som hittas på med nya versioner. Och det betyder inte att jag tycker bra eller dåligt om D&D; många verkar trivas och ha kul med det så jag tänker inte moralisera (även om jag själv föredrar andra spel och om jag ska spela D&D så föredrar jag 4/Essentials).

Enda anledningen till att min spelgrupp valde att plocka upp DnD var för att det var trendigt och att de sett det i Stranger Things. Det är som du skriver @krank, den rationelle konsumenten är en myt...mer eller mindre vill jag lägga till.

Tänker att det gäller konsumenter av spel utöver D&D också. Finns ju olika sätt att signalera vilken nisch man har och så går det trender som förlagen apar efter för att fånga konsumenter. För något år sedan kändes det som att var och varannan Kickstarter såg ut som Mörk Borg, tillexempel.

Om dnd är populärt vill jag föreslå att du även köper in Guildmasters' guide to Ravnica o Mythic odysseys of Theros - om de fortfarande finns tillgängliga.

Om dnd är populärt vill jag föreslå att du även köper in Guildmasters' guide to Ravnica o Mythic odysseys of Theros - om de fortfarande finns tillgängliga.
Tror inte de finns kvar på Adlibris, kollade efter Ravnica-boken vill jag minnas!

STÖLD PÅ BIBLIOTEKET

Efter två års tid har den virkade beholdern nu stulits från biblioteket. Jag är egentligen rätt förvånad att den har tillåtits hänga där så länge, helt osäkrad, men nu är den alltså väck. Jag hoppas bara att det var någon D&D-nörd som norpade den, så att den får ett bra hem.

1776941951775.png

Last edited:
Back