Rollspelsbibliotek i bild

Hyllan på biblioteket i Östervåla (5 mil utanför Uppsala, ett av tre bibliotek i Heby Kommun) där jag jobbar ibland:

IMG_20260311_113557_1.jpg

Minst en bok (Ur Varselklotet) utlånad, och jag tror att det finns en slipcase med alla tre DnD 5.0 böckerna också, samt ett Essentials Kit som inte finns på bilden (står långt ovanför). Jag är dessvärre bara personligen ansvarig för Drakar och Demoner-boxen (som inte ens går att låna).

Inte särskilt imponerande mängd böcker, men nu är Östervåla en tätort med 1800 invånare, så per capita tycker jag det är rätt bra jobbat.

EDIT: Har även hållt ett sommarrollspelsläger där förra sommaren, varit med på sport- och påsklovsaktiviteter, samt hade en ungdomsgrupp där varannan torsdag i typ två år, och pratat rollspels med ett dussin ungdomar säkert. Insert Starship Troopers "Doing My Part"-meme.

/ Aes

Last edited:
Hyllan på biblioteket i Östervåla (5 mil utanför Uppsala, ett av tre bibliotek i Heby Kommun) där jag jobbar ibland:

View attachment 28866

Minst en bok (Ur Varselklotet) utlånad, och jag tror att det finns en slipcase med alla tre DnD 5.0 böckerna också, samt ett Essentials Kit som inte finns på bilden (står långt ovanför). Jag är dessvärre bara personligen ansvarig för Drakar och Demoner-boxen (som inte ens går att låna).

Inte särskilt imponerande mängd böcker, men nu är Östervåla en tätort med 1800 invånare, så per capita tycker jag det är rätt bra jobbat.

EDIT: Har även hållt ett sommarrollspelsläger där förra sommaren, varit med på sport- och påsklovsaktiviteter, samt hade en ungdomsgrupp där varannan torsdag i typ två år, och pratat rollspels med ett dussin ungdomar säkert. Insert Starship Troopers "Doing My Part"-meme.

/ Aes
Grymt jobbat!!!

Jag försöker se var Dunder & Drakar står (Umeå har ett exemplar av vardera regelboken och just idag är de inte utlånade), men jag lyckas inte hitta dem.
Nej det är inte lätt att se. Enligt minabibliotek.se ska både den gamla grundboken från 2015 och de två nya böckerna finnas inne, precis som du säger.

@Zire syns Dunder & Drakar på dina bilder?

Rollspelssamlingen på Umeå stadsbibliotek. Vet ej vad som eventuellt var utlånat när bilderna togs.

View attachment 28860View attachment 28861

View attachment 28862View attachment 28863

Det borde väl vara Sveriges största rollspelssamling på bibliotek? Åtminstone större än de som finns i Stockholm. Vill minnas att de har en stor MUA-samling, men den tror jag inte att jag ser på de här bilderna.

@clarence redd, hur ser samlingen i Göteborg ut? Utspridd eller något större på Stadsbiblioteket? Inväntar nu bilder från de västra och södra delarna av landet.

Last edited:
Nej det är inte lätt att se. Enligt minabibliotek.se ska både den gamla grundboken från 2015 och de två nya böckerna finnas inne, precis som du säger.

@Zire syns Dunder & Drakar på dina bilder?
Ja, den finns på din första bild på tredje hyllan, under Freeway Warrior, men det är för pixligt för att se. Tydligen så måste jag göra mina bilder mindre för att få ladda upp dem!

Back