Rollspelsbibliotek i bild

Nästa steg: om någon annan stockholmare här på forumet reserverar någon av dessa böcker efter Gamiel så kommer det signalera att det finns ett visst tryck på dessa böcker (och i förlängningen på rollspel i allmänhet).
Kan också rekommendera att reservera King in Yellow RPG böckerna. De kostar knappt en tusing att köpa (o säljs bara i grupp), så det är riktigt bra att Lava har dem så man kan läsa om man inte har råd.

Bra att det finns såklart, men jag har svårt att se att rollspel fungerar som vanliga böcker på bibliotek; visst, kolla in om ett spel/äventyr är intressant eller inte, men lånetiderna ställer väl till det? Spela en gång varannan månad funkar ju liksom inte (aha regelboken är visst utlånad nu, oj). Misstänker låg utlåningsgrad pga detta.
Fattar att det är bra för att väcka intresse, tillgänglighet (spelhobbyn är rätt dyr) och för spelrelaterade aktiviteter på biblioteken, där flera här är eldsjälar.

Bra att det finns såklart, men jag har svårt att se att rollspel fungerar som vanliga böcker på bibliotek; visst, kolla in om ett spel/äventyr är intressant eller inte, men lånetiderna ställer väl till det? Spela en gång varannan månad funkar ju liksom inte (aha regelboken är visst utlånad nu, oj). Misstänker låg utlåningsgrad pga detta.
Fattar att det är bra för att väcka intresse, tillgänglighet (spelhobbyn är rätt dyr) och för spelrelaterade aktiviteter på biblioteken, där flera här är eldsjälar.

Man kan ju låna om böcker som inte är reserverade…

Jag tror att fler skulle låna om de visste vad som faktiskt finns på biblioteken. Den här tråden kan alltså fylla ett högst konkret syfte: att få fler att låna rollspel på bibliotek.

Man kan också föreslå inköp av nya titlar. Min personliga erfarenhet (ej rollspel dock) är att den sortens förslag ofta (till ca 80 procent?) leder till köp, särskilt om man i förslaget länkar till nätbutik där titeln säljs. Det måste inte vara Ad Libris, även antikvariatsidor kan funka.

Last edited:
Jag kan vittna om motsatsen här. Som Oscar säger kan man göra omlån och jag har fått flera rapporter från låntagare som använt böckerna. Sen kan det absolut vara så att det blir en inkörsport till att sen köpa en egen grundbok (vilket bland annat är varför jag köpt in många supplementböcker och äventyr som kanske inte känns lika angelägna att köpa för en nybörjare!).

Last edited:
Hm; det närmaste biblioteket där jag bor antar jag blir det i Signalfabriken inne i Sumpan; kanske äntligen ska göra den utflykt dit jag planerat sedan jag flyttade; se om de har nå't…
Sist jag var där (10+ år sedan) vill jag minnas att de hade en välsorterad rollspelshylla!

Med tanke på att det finns flera bibliotekarier här på forumet (jag kvalar nog inte in, men pryade faktiskt på ett bibliotek pga egen önskan, och kan fortfarande SAB-systemet hyfsat...) - vore väl coolt med ett övergripande projekt så att alla bibliotek har ett standardutbud.
I förlängningen, tänk ett egenframtaget enkelt prova-på-system med ett mysterielösande introäventyr som kan utspela sig på det lokala biblioteket.

I förlängningen, tänk ett egenframtaget enkelt prova-på-system med ett mysterielösande introäventyr som kan utspela sig på det lokala biblioteket.
Nu passar jag på att slänga in det introäventyr jag skrev till mitt biblioteks rollspelsklubb. Bibliotekstematik och en karta baserad på Nyköpings stadsbibliotek. Fungerar också som reklam för just rollspelsklubben och finns utskrivet i vikt a5-format på lyxpapper här på bibblan!

Back