Rollspelsbibliotek i bild

verlandes.

rollspelskollektivet
(Det slog mig just att jag eller någon annan borde starta en tråd där folk kan lägga upp foton på de olika bibliotekens rollspelssamlingar. Man får en bra känsla för hur mycket de har bara genom att se hyllan.)
Jag tar på mig detta! Det vanskliga med såna här fotografier är ju att böcker lånas ut, svårt att få en fullständig bild. Men här är det senaste (tror jag) fotot från Nyköpings stadsbibliotek:

1000023640.jpg

På bilden är kanske 15-20 böcker utlånade och fler har köpts in sedan den togs. Hyllan invigdes för runt 2 år sedan, har valt att lägga viss vikt vid äventyrsböcker och supplement, samt har ett par rollspelsrelaterade böcker (fack- och skönlitteratur).

Används rätt flitigt, har knappt sett röken av Drakar och demoner och Dungeons & Dragons (Player's Handbook) sen jag köpte in dem.

Den virkade beholdern är gjord av en lokal förmåga jag träffade på ett loppis.

Fyll på!

Last edited:
Jag tar på mig detta! Det vanskliga med såna här fotografier är ju att böcker lånas ut, svårt att få en fullständig bild. Men här är det senaste (tror jag) fotot från Nyköpings stadsbibliotek:

View attachment 28783

På bilden är kanske 15-20 böcker utlånade och fler har köpts in sedan den togs. Hyllan invigdes för runt 2 år sedan, har valt att lägga viss vikt vid äventyrsböcker och supplement, samt har ett par rollspelsrelaterade böcker (fack- och skönlitteratur).

Används rätt flitigt, har knappt sett röken av Drakar och demoner och Dungeons & Dragons (Player's Handbook) sen jag köpte in dem.

Den virkade beholdern är gjord av en lokal förmåga jag träffade på ett loppis.

Fyll på!

Jag lägger ut något snart. Om nu inte någon hinner före mig till biblioteken i Stockholm.

Är det alltså så att de titlar man lånar - även om lånen bara varar i några minuter - gör att de i systemet uppfattas som efterfrågade och därmed viktigare för biblioteken? I så fall skulle vi ju kunna ange hur många titlar vi lånade när vi lägger ut biblioteksfoton här…

Bilder kommer! Om nu inte någon hinner före mig till biblioteken i Stockholm.

Är det alltså så att de titlar man lånar - även om lånen bara varar i några minuter - gör att de i systemet uppfattas som efterfrågade och därmed viktigare för biblioteken? I så fall skulle vi ju kunna ange hur många vi lånade när vi lägger ut biblioteksfoton här…
Ett utlån är ett utlån är ett utlån - om jag märker att en bok varit utlånad 12 gånger över ett år så vet jag att den används och att intresse finns för liknande. Det är så att säga inte automatiserat, men det är den datan jag har att förhålla mig till.

Visst, men skruva ner förväntningarna! Den ser inte så värst annorlunda ut nu mot för sist du såg den. 😅

Back