Nekromanti Rollspelsböcker på bibliotek

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det här handlar inte om det du tror. Jag vet inte om det finns rollspel på bibliotek utan jag tittade på böcker som bygger på rollspelsvärldar.

Var in till Norrtälje bibliotek häromdagen och gjorde en liten inofficiell undersökning.

Eftersom jag känner till ett par stycken Författare som skrivit böcker baserade på rollspelsvärldar så kikade jag på vilka böcker som fanns tillgängliga av sagda författare och undrade samtidigt lite smått om det var viktigt för biblioteken om det var pocket eller inte på en bok.

Jag sökte i databasen på tre författare
Dan Hörning
....Svärdsspel i Hadarlon (inbunden och pocket)
....Stormens vandrare (Pocket)
Erik Granström
....Svavelvinter (inbunden)
Andreas Roman
....Drakväktare (Pocket)
....Dräparen (Pocket)
....Demonen (Pocket)
....Vargen och kättaren (Pocket)

Resultat
av ovansstående var det endast en som saknades och det var just Stormens vandrare. I det här fallet misstänker jag att det endast var för att boken är så ny. Alltså spelar det ingen större roll för biblioteken om boken är inbunden eller pocket. Men det som värmde mitt hjärta var att man tog in svenska okända författare i biblioteken.

Något som var ännu gosigare var det faktum att Dans bok var utlånad!!! Det ser jag som ett gott betyg på boken för det är trots allt sex år sedan boken gavs ut. Den aspekten kollade jag inte på de andra böckerna, men det är väl inte omöjligt att de också år ute och rumlar om i utlåningsstatistiken. :gremsmile:
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Kul att det folk gör faktiskt blir läst!

Men det finns faktiskt rollspelsböcker även på en del bibliotek. På Umeå Stadsbibliotek har de tex en ganska god samling av svenska och utländska rollspel. Mest regelböcker och sourcebooks, men även t ex äventyr till Mutant. Så det kan löna sig att leta på ett välsorterat folkbibliotek nära dig
*fäller en liten tår av hemlängtan*
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
*fäller en liten tår av hemlängtan*
Äsch. Här händer ändå ingenting. Bara rollspel en gång i veckan, slaktarorgier i Pendragon och snart uppstart av BGC. Nä du har det bra nere i rollspelets Mecka. Vi har bara Mecka.

//erik. referenshumor
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Rollspelsböcker, inte enbart sådana som är skrivna i rollspelsvärldar, brukar annars vara ganska undangömda för allmänheten. Eller nej, men från personer som inte går in i fackbutiker.

Häromåret när jag jobbade på en Akademibokhandel i innerstan kunde jag till exempel konstatera att alla böcker som behandlade rollspel var sådana som riktade sig till högskolestudenter/lärare där själva rollspelet skulle användas som utbildningsmateriel.
Böckerna var flera tusen sidor tjocka! :gremshocked: Absolut inget jag tänker köpa ens till det rabatterade priset jag fick som receptionist! :gremgrin:

Kan inte sånt, att böckerna är "svårtillgängliga" för icke-rollspelsintresserade att hitta, ha en hämmande effekt på vår hobbys spridning?

Emil som inte alls ville använda ordet svårtillgänglig men som inte har någon lämplig synonym till'et...
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
När Svärdsspel i Hadarlon kom ut 2000 var den ganska undangömd och fanns bara i spelbutiker etc, men nu har jag märkt en rejäl skillnad när Stormens vandrare kom i augusti. Den skillnaden är internetbokhandlarna, de har alla ganska lätt att saluföra precis alla böcker, så om man söker på "Stormens vandrare" får man en hel del träffar just på Internetbokhandlarna.

Dessutom verkar det som att fler och fler bibliotek har varit villiga att ta in den (plus att vissa även har tagit in Svärdsspel nu när Stormens kom).

Om ni har möjlighet, fråga gärna efter böckerna i ert bibliotek så att de sprids, mitt enda mål med att skriva är att bli läst och ha roliga diskussioner med de som har läst böckerna, så ju fler som har böckerna tillgängliga desto bättre (man tjänar inga pengar på att skriva svensk fantasy, det kan jag lova)
 
Top