Rollspelsböcker med en historia

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag äger massor av rollspelsböcker (och lådor). De flesta av dem finns det inget intressant att säga om: jag köpte dem, nya, i en affär. Ibland minns jag vilken, och kanske tom ungefär när jag köpte den. Vissa är olästa, andra ospelade, andra helt sönderspelade (mest mina drakar-, mutant och Pendragonböcker). Några är begagnade, och ett fåtal av dem är rariteter (Caverns of Thracia, Pendragon 1, Svavelvinter), men de har nästan undantagslöst ingen historia, för jag vet inget alls om deras tillvaro innan jag köpte dem. Men jag har i min samling två stycken tunna böcker vars tidigare ägare jag har kunnat identifiera och om dem och hur de hamnade hos mig tänkte jag skriva några rader, eftersom jag älskar (rollspels)böcker som har en historia, som har karaktär. Dock: det finns en sorglig twist på den här berättelsen.

Någon gång strax efter jag flyttade hem från Norge hösten 2016 städade min frus kompis och hennes man förrådet (tror det var i samband med deras separation) i Linköping. De här två personerna är totala mugglare, men i sitt förråd hittade de en kasse med rollspel, och då de visste att jag är rollspelare så fick jag alltihop: två uppsättningar av Mentzers Basic (men bara en låda), en uppsättning av Mentzers Expert (med Isle of Dread!), en uppsättning av Mentzers Companion (utan låda), samt en pärm med fotokopierade äventyr. (Inga tärningar, inga kritor hade överlevt tyvärr). Eftersom jag inte förstod mig på OSR just då - jag såg ljuset lite senare - så slängde jag pärmen men resten behöll jag och använde när jag körde min otursförföljda Barrowmaze-kampanj som jag har berättat om här tidigare.

Det är den ena upplagan av Mentzer som jag kan säga något om. Böckerna är första tryckningen, daterade till maj 1983. De är i bra skick för sin ålder, men sidorna 29-36 i Players Manual, de med diverse tabeller och kartor, saknas. Av detta faktum och det att någon har skrivit lite vid skattetabellerna kan man dra slutsatsen att böckerna har använts i spel av någon. Men av vem? Det finns ett troligt svar på den frågan, ovanligt nog.

Böckerna är ordentligt inplastade, och på framsidan, innanför plasten står det skrivet "KIRR" i tusch på bägge böckerna. Det är alltså någons signatur. KIRR ägde de här böckerna, och kanske var det KIRR som plastade in dem en gång för årtionden sedan, kanske plastade någon annan ägare in dem långt senare. Bägge böckerna har också, vilket jag såg bara härförleden, en exlibris, vars like jag aldrig har sett. På sidan ett i bägge böckerna är det stansat in (upp-och-ned) två stycken cirklar med prickar. I den inre står det "KIR", vilket ju uppenbarligen är samma person som "KIRR". I den yttre raden står det "Ex Libris" och "Karl-Inge Refseth". KIR/KIRR har ett namn.

Jag har så klart googlat upp KIRR. Som namnet antyder var han norrman. KIRR föddes den 15 december 1963 och han var alltså 19 år gammal när Mentzers Red Box kom ut. Köpte han spelet redan då? Omöjligt att säga. Det enda jag vet är att han ägde de här två häftena någon gång mellan 1983 och 2016, när hans före detta böcker upptäcktes i ett förråd i Linköping. Vad de gjort däremellan hade jag gärna velat veta.

Varför har jag inte kontaktat KIRR och frågat honom om de här böckerna och vad de var för honom? För att han avled i Trondheim den 27 mars 2016, 52 år gammal, märkligt nog medan jag bodde i Norge och bara några månader före jag besökte hans hemstad för första och enda gången i mitt liv. Av de få digitala fotspår KIRR lämnade efter sig (det finns inget norskt rollespill.nu) vet jag att han var ogift. Han var en engagerad rollspelare och tillika brädspelare och boknörd, aktiv som rollspelare åtminstone sedan slutet av 80-talet (men troligen redan 1983 eller så). Han arbetade genom sitt liv i ett antal spelbutiker i Trondheim, bland annat på Outland, dvs Norges Sciencefictionbokhandeln. Av hans minnessida att döma var han en uppskattad person och rollspelare/spelledare.

Detta är berättelsen om hur KIRRs Basic-böcker hamnade i min ägo; när jag fick dem var han redan borta och han tog deras historia med sig. Mina gamla Äventyrsspelsböcker från 80-talet har en speciell plats i mitt hjärta, men efter dem kommer de här två röda häftena. Om några månader ska jag börja spelleda Basic och då kommer de än en gång att användas. För som ni vet vill rollspelsböcker att man ska spela med dem.

Jag skrev den här posten mest för mig själv, men om någon annan har en eller flera rollspelsböcker med en historia så får man gärna skriva om dem här.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag försöker komma ihåg om namnet är bekant för mig. Jag hade mycket kontakter i Norge, främst i Olso-området, först inom SF-fandom och sedan inom spelhobbyn från mitten av 70-tal och framåt. Men minnet är gammalt och suddigt...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Inget att så detaljerat som din berättelse men tillräckligt mycket för att jag ska känna att spelet har en historia och gör att jag inte är speciellt villig att dela på dessa böcker eller för den delen, men det har andra anledningar också, ta med det till spelbordet.

Jag köpte på mig en box med Classic Traveller för ett tag sen, mitten av 2020 tror jag. Originalutgåvan från 77. Tidigare endast haft boxen från 82 och blev less att alltid referera till PDFerna när jag ville se skillnaderna spelen emellan. Men, kontaktade en person på Ebay som hade en box ute tillsammans med High Guard och Mercenary, visade sig vara en kvinna som sålde ut saker från sitt och hennes makes källarförråd och via henne fick jag sen makens berättelse om hur han skaffade sig boxen när den kom ut, köpte Mercenary och High Guard men tyvärr aldrig spelade det då det verkade för komplicerat och de inte riktigt visste hur de skulle komma igång. Jag vann auktionen, fick hem boxen och vad bilderna inte riktigt avslöjade var att det i princip, förutom lite hyllskav, var i nyskick. I boxen ett handskrivet vykort som berättade lite mer om vilken butik det hade inhandlats i, vad de brukade spela etc etc. Och en avslutande önskan om trevliga äventyr med spelet.

Nu kör vi ju 77:ans Traveller över discord chat som jag skrivit endel om, så även om dessa bara blivit lästa försiktigt och jag nog aldrig skulle ta dem till ett riktigt spelbord pga alldeles för bra skick, så känns det som jag låtit dem få leva och flaxa på rymdskeppsvingarna lite grann.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
OMG! Jag är så avundsjuk! Hur vet du att den har tillhört Stafford? Luktar den marijuana så är den garanterat hans …
Sandy Petersen, som är mormon och därför inte brukar, berättade att han blev passivt hög från något av Chaosiums kreativa möten för att de andra rökte på så mycket...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Sandy Petersen, som är mormon och därför inte brukar, berättade att han blev passivt hög från något av Chaosiums kreativa möten för att de andra rökte på så mycket...
Alltså, jag är inte förvånad. Har bara stött på ett större pothead än Stafford i mitt liv.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Coolaste historien jag har på rak arm är väl att jag fick (Ja, han gav mig dem som tack för att jag hoppade in och ledde Noir på GothCon 2008?) NOIRs grundregler plus spelledarpaketet direkt av @Big Marco

Kan vid senare tillfälle utveckla den historien ett par rader, men den är inte dramatisk på särskilt många sätt, men ett trevligt minne.
Är inte det lite som att få en Gibson av Orville Gibson själv!
 
Top