Nekromanti Rollspelsartikel i CAP & Design

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Vad gäller rollspel och konst håller jag med dem i tråden som påpekat att det rör sig om en komplex och intressant kommunikationssituation. Jag är också övertygad om att rollspel kan ha det gemensamt med konst, att det ibland får till stånd ett aspektskifte hos spelarna; de kommer att se saker på ett annat sätt och börjar se det välbekanta med nya ögon, som något främmande. Detta är i mitt tycke inte samma sak som ett "budskap". Jag tror också att denna del (aspektskiftet) av rollspelet ligger mer i spelens världar än i reglerna, och att det här finns en underutnyttjad utvecklingspotential. Rollspelsvärldar behöver inte bara vara olika stereotypkonstellationer som är mer eller mindre "häftiga att äventyra i".

Hälsar

Christian
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vad jag tycker

Jag skulle faktiskt vilja hävda att rollspel och lajv ligger närmre de ursprungliga konstyttringarna än de flesta av dagens konventionella konstarter. Om man går långt tillbaka i mänsklighetens historia är konsten något där alla medlemmar av den berörda gruppen (stammen eller sällskapet) deltar och det inte finns samma uppdelning i aktiva konstnärer och passiva konsumenter som i dagens konstliv. Som rollspelare är man automatiskt delaktig i det som skapas, även om det inte når några större höjder (och jag vill inte se "konst" som en automatiskt kvalitetsstämpel -- något kan vara trivialt och ytligt och fortfarande vara konst).

Intressant att nämna i sammanhanget kan vara att jag för ett tag sedan läste en artikel i Teatertidningen där deras reporter hade begett sig på lajv. Artikeln var inte mycket att hurra för (reportern inledde artikeln med en skepsis och ett von oben-perspektiv som aldrig skulle ha accepterats för en mer konventionell kulturyttring), men något intressant jag noterade var att hon kände att det var "pinsamt" att agera ut sin roll utan någon publik eller något lika uttalat syfte som i teatern. Detta kommer, tror jag, ur en kultursyn där kulturen är något som skapas av en viss person och sedan konsumeras av en annan, vilket skiljer sig från rollspelandets attityd, där vårt agerande är lika mycket för vår egen som för någon annans skull.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Vad jag tycker

Just oförståelsen för ''att spela teater utan publik'' (och att spela utan att vinna) är något jag mött hos många ickerollspelare. En del blir förvänade över att man kan tycka det är kul och en del tycker att det är en av anledningarna till att rollspel är konstigt.

Dock ska det sägas att många vid lite mer förklaring och jämförelser med att till exempel uppleva en film eller bok bruakr greppa hyfsat bra hur det fungerar och vad som är i alla fall en del av lockelsen i det hela.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Nja

I mina ögon är inte snygga bilder samma sak som konstnärlighet. Och det flesta bilder i rollspel är till för att illustrera, inte att vara bärare av ett djupare konstnärligt budskap.

Jag tycker inte att det räcker att man är duktig i att utföra något för att det ska vara konst. Särskilt inte viktig och innehållsrik konst som berör. Jag säger inte att rollspel inte kan vara bärare av konstnärliga kvaliteter. Men likväl hävdar jag att de flesta rollspel, och för den delen rollspelsomgångar, inte har tillräcklig verkshöjd för att kallas konst.

/M
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vad JAG tycker

Ungefär det samma som Magnus... med ett tillägg:

I 90% av fallen när rollspel blir konst, sker det konstnärliga skapandet vid spelbordet.

Leonardo da Vinci var konstnär. Killen som gjorde hans penslar var hantverkare.

Rollspelsskapare =/= konstnärer.

Erik, fast nu kommer säkert nån glasögonsmurf och påpekar att Leo gjorde sina egna penslar. OK - Hemingway och den som tillverkade hans skrivmaskin, då.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Men Hemingway tillverkade ju sin egen skrivmaskin!

Många är de som har glömt bort hans hantverksskicklighet. För övrigt så byggde han geväret som han sköt sig med av Kungsörnens makaroner och lite keso. :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Verklighetens McGyver? :) [NT]

/Han som trodde att den här tråden skulle urarta i ännu en "rollspel som konst"-tråd (men som väntar och ser)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Nja

Jag var inte tydlig nog - de flesta rollspel är illustrerade för att vara snygga, men några är definitivt i min mening såpass originella, välgjorda eller har sådant djup att de kan kallas konst. Vi kan säkert inte enas om vilka, men jag tror att rollspel är en bra grund för att skapa konstnärliga illustrationer som annars inte hört hemma någonstans.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Vad som är konst i rollspelssammanhang

går jag och bläddrar bland rollspel så visst tusan hittar jag produkter jag skulle vilja kalla konstverk - vissa är ju rena rama gallerierna av välgjorda / provokativa / nytänkande illustrationer. (de flesta är dock INTE det).

Så vare sig rollspelandet är konst eller inte så bör åtminstone ett antal av rollspelsböckerna väl kunna tas som konstverk
Det här tycker jag bör poängteras. Det är helt olika saker att hävda att rollspelande är konst och att hävda att själva rollspelsböckerna är det, och artikeln syftar ju på det senare. Inte bara illustrationer och grafisk formgivning utan även prosan kan vara av konstnärlig kvalitet; det förekommer inte ofta, men ett exempel är i min mening miniatyrstämningstexterna i Nobilis. Och världsbeskrivning bör kunna räknas som skönlitteratur, inte bara eventuella stämningstexter.


/Dimfrost
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vad som är konst i rollspelssammanhang

Fårgan är väl egentligen huruvida "konst" ska ses som en kvalitetsstämpel, eller bara som en neutral beskrivning av vad något är. Det talas mycket om "konstnärlig kvalitet" och liknande, men jag är benägen att anse att konst mycket väl kan vara fullkomligt usel (subjektivt, givetvis) och fortfarande kunna ses som konst.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Vad som är konst i rollspelssammanhang

Det har du naturligtvis rätt i, men jag hade fått den uppfattningen att det var i en värderande mening som "konst" användes i den här tråden. Ersätt annars mina kommentarer om "konst" med "estetiskt högstående konst" eller liknande.


/Dimfrost
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Från Alter Ego till CAP & Design …

Artikeln är som sagt skriven av Lucas Magnusson, som tillsammans med parhästen Johan Söderberg gav ut det (ibland) provokativa e-fansinet Alter Ego.

Jag vill minnas att herrarna redan då försökte göra kopplingar mellan rollspel och »finkultur«.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Vad jag tycker

Word, Bobby. Både i att "konst" inte innehåller en automatisk kvalitetsaspekt och i jämförelsen med de "ursprungliga" berättande konstformerna.

Jag har länge i diskussioner beskrivit rollspel som en av fem besläktade berättande konstformer: skönlitteratur, teater, film, datorspel och rollspel. Det finns likheter som binder dem samman såväl som olikheter. En av de centrala skillnaderna mot exempelvis teater är att ensemblen är sin egen publik (till skillnad från hur vissa kan uppfatta det, som att det inte finns nån publik alls).
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Om rollspel är en konstform? Det finns inget som säger att det inte skulle kunna vara det, om man har ett vitt konstbegrepp (och tycker t.ex. att äventyrsfilm är konst), men jag är osäker... jag tycker det snarare är populärkultur.
Mmm, fast alltså, om man exkluderar äventyrsfilm och annan populärkultur ur konstbegreppen så menar jag att man får problem illa kvickt, och att det i allmänhet vore vansinne att försöka. Att "cinematographer" har bytts ut mot "director of photography" är bara ett exempel på att man uppmärksammar det konstnärliga arbetet bakom filmfoto. Och visst fasen gör både regissör och skådespelare ett konstnärligt arbete, oavsett hur risig filmen blir. För att inte tala om scenografer, kostymörer, maskörer, med mera med mera. Och om inte produkten av alla dessa konstnärliga insatser är nånting som kan och bör kallas "konst", ja, som sagt, då har man problem med sin definition av ordet.

Och på den linjen så gäller att illustratörers arbete definitivt är konstnärligt, liksom rollspelsskribenters (hallå, det är inte en copy som skriver innehållet till reklambroschyrer vi talar om här, det är nån som creddas som "författare" i de flesta fall!) liksom till viss del konceptdesign. Artefakten rollspel -- konstnärligt verk, i allmänhet med en teaminsats bakom.

Och fortsätter vi så kan man ju dra en jämförelse mellan att filmer och annat ibland delar upp credden mellan "story" och "manus" utan att ringakta det ena som av mindre vikt för det konstnärliga verket. Och vad är en rollspelssession om inte en teaminsats för att skapa en story. Den fundamentala skillnaden mot manusarbete eller skönlitteratur ligger, förutom att kreatörer och publik är samma personer, i att det är en extremt flyktig form av skapande -- den finns medan den pågår. Skriver man ner storyn så har det skett en "transartiell överföring" och man har skapat ett stycke skönlitteratur *baserad* på en rollspelssession.

För övrigt kan jag ju påpeka att när jag som skådespelare spelar i skolor med berätteriföreställningar, och särskilt om berättelsen är i presens och första person, så är det inte mycket som rent tekniskt skiljer det arbetet från rollspelande, utöver de två saker som jag nämnt: flyktigheten hos rollspelet och dess sammansmältning av publik och kreatör. Och om nån påstår att jag inte gör ett konstnärligt arbete när jag berättar sagor med egna ord för mellanstadieelever hävdar jag vet inte vad den talar om. :gremlaugh:

Alltså, även handlingen rollspel kan utan större svårighet betraktas som ett konstnärligt verk, med vissa egenheter som hänger ihop med konstformens grundläggande form.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Du har rätt i att det uppkommer problem med arferts och seters användning av konstbegreppet. Men liknande problem uppkommer med din:

illustratörers arbete definitivt är konstnärligt, liksom rollspelsskribenters (hallå, det är inte en copy som skriver innehållet till reklambroschyrer vi talar om här, det är nån som creddas som "författare" i de flesta fall!)
Liksom; hallå. Varför skulle copyt till reklambroschyrer inte vara konst!? Jag har skrivit sådana copyn, och kan absolut inte förstå skillnaden mellan att beskriva en produkt eller tjänst å ena sidan; och att beskriva ett imaginärt land eller fummelregeln å den andra.

Du verkar utgå från att reklam inte är konst; men det är ju samma sak som att utgå från att underhållning inte är konst. Alltså; samma problem som det du hittade hos arferts och seters konstbegrepp.

Och skulle du gå med på att även reklam kan vara konst (vilket jag gör) då fortsätter problemet med att definiera gränslinjen mellan konst och saker som journalistik, m.m.

Jag accepterar att min definition inte är felfri. Jag påstår helt enkelt inte att den är "rätt". Jag bara berättar hur den lyder och vad som är dess fördelar/nackdelar, och så låter jag bli att använda den för att slå andra i huvudet för att övertyga dem om att deras definition skulle vara fel.

Kanske skulle du göra detsamma?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, jag ser ingen skillnad på när jag gör illustrationer till ett rollspel, till ett skivomslag, till en reklambroschyr eller en tidning... jag är lik förbannat Tomas Arfert, reklamADn som gjort dom... Konst blir det om det är MENAT som konst.. intentionen! Det är därför Duchamps flaskställ är konst.. för att han SÄGER det.

Är mina reklamillustrationer KONST eller iNTE konst? Jag har ju lagt ner lika mycket skaparkraft och tankemöda på dom som en rollspelsbild, så jag kan inte se någon skillnad enligt hur du menar.. tror jag.. jag kanske missuppfattar.

Själv sägar jag att SAGA är populärkultur.. inte konst. Jag kanske får ett ryck och gör ett KONSTrollspel en vacker dag... Men då måste jag ha en anledning att göra konst, ha nåt att säga som bara kan sägas i konstform.

/Tomas (flummar)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Och skulle du gå med på att även reklam kan vara konst (vilket jag gör) då fortsätter problemet med att definiera gränslinjen mellan konst och saker som journalistik, m.m.

Jag accepterar att min definition inte är felfri. Jag påstår helt enkelt inte att den är "rätt". Jag bara berättar hur den lyder och vad som är dess fördelar/nackdelar, och så låter jag bli att använda den för att slå andra i huvudet för att övertyga dem om att deras definition skulle vara fel.

Kanske skulle du göra detsamma?
Hahaha, det har du rätt i! Jag got carried away lite där, å ber om ursäkt om nån kände sig slagen i huvudet. Jag skyller på en sen timme efter en lång arbetsdag/-natt.

Min poäng var i första hand att en definition som utesluter rollspelsprodukter och rollspelssessioner är problematisk, av de anledningar som jag tog upp. Att jag tog just en reklambroschyr som exempel beror på att det innehåller så lite författat textmaterial att jag i alla fall föreställer mig att det borde trilla utanför. Det skulle aldrig falla mig in att påstå att reklam automatiskt inte är konst, av samma anledningar som jag pratade om i mitt förra inlägg.

Att det sen suddar till det kring journalistik har jag inget problem med, för visst rör den företeelsen sig i konstbegreppets utmarker, precis som reklam och rollspel. Det kan inte automatiskt definieras som konst, kanske framför allt på grund av dess syfte, men det kan inte heller automatiskt sägas ligga utanför konstens alla områden, eftersom produkterna rymmer så stora konstnärliga arbetsinsatser.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag tror att den finns en snobbism där konst inte får vara "praktisk" eller "användbar", den ska ha ett egenvärde och inget mer.

Vissa grenar får av tradition slinka med som konst ändå, tex arkitektur, men gud nåde den som vågar påstå att en Dodge Viper är konst eller att en programmerare är en konstnär.

Jag tror inte på det här. För mig handlar konst om flera komponenter:

* Hantverk. Att kunna genomföra konstverket.
* Vision. Att se det andra inte ännu sett eller förstått.
* Projektion. Att kunna visa sina visioner för andra.

Med en sådan definition blir exempelvis senaste dussin-MTV-poplåten eller en Nissan Micra konst. De tillför inget annat än kvantitet av sådant som redan finns. En Dodge Viper visar däremot på en kaxig design och ett stilbildande utseende, så den är konst. Programmerarna bakom Napster var konstnärer, för de visade ett nytt sätt att tänka. Picassos fredsduva var konst, inte för att Picasso målade den, utan för det ikonvärde den fått för visionen om fred.

Konstnären öppnar mentala dörrar hos andra (nej, det gör inte torterare till konstnärer).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Hear, hear!

Konst blir det om det är MENAT som konst.. intentionen! Det är därför Duchamps flaskställ är konst.. för att han SÄGER det.
Precis min definition. Skiter jag i toan och säger att det är konst, så är det det. Det må vara dålig konst, men visst tusan är det konst. Gärna skall man väl ha något att försöka säga också, men jag är inte helt säker på om det är nödvändigt. Den mesta konsten jag ser nuförtiden verkar medvetet lägga sig till med att dölja sitt budskap.
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Intressant

Det är kul att någon skriver en artikel om rollspel i en designtidning. Vad det gäller diskussionen om rollspel som konst vill jag påminna om att CAP&Design inte är någon konst-tidning utan en tidning för grafisk design. Jag håller med Lucas om att rollspel ger formgivare och illustratörer möjligheter att göra helt andra saker än vad man kan göra exempelvis i reklam. Men det är inte samma sak som att säga att det är konst. Konst är, som redan många skrivit, svårt att ringa in. Själv tänker jag att konst kanske handlar om avsändarens syften. Det finns konstambitioner inom hobbyn (t.ex. friform och interaktiv teater), men att säga att alla rollspel har konstnärliga ambitioner är väl att ta i. Vad ville exempelvis skaparna av Eon säga om människans tillstånd i denna värld?
 
Top