Nekromanti rollspels tips

Blackknight

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
57
Location
PÅ ett berg
rollspels tips

Jag funderar på att köpa ett till scifi rollspel jag har mutant chronicles och har spelat både gammla och nya star wars. Tips tack och gärna lite förklaringar om vad de handlar om?
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Alternity!

jag kan rekommendera dig att ta en titt på Alternity, och kampanjvärlden Star Drive - allt från TSR (eller snarare Wizards of the Coast)
Alternity är definitivt en av mina favoriter - bra regelsystem, och förbaskat bra supplement. Det trista är bara att det är nedlagt, men det bör inte vara några större problem att få tag på

/Tobbelobbe
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Star Trek

Om du/man fortfarande kan få tag i LUG varianten av Star Trek innan TSR/WoTC lyckas förpesta ner det med d20 system så är det ett mycket, mycket bra spel.

Sen finns det ju ett gäng bra SF-varianter på GURPS som kan vara kul.

/Bjorn
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Star Trek

Det lär inte bli någon d20-variant av Star Trek, eftersom Viacom beslöt sig för att lägga över rollspelslicensen på Decipher i stället när WOTC köpte LUG. Tydligen ville de inte att samma företag skulle göra både Star Wars och Star Trek-rollspel (fast det verkar inte vara några problem med att göra kortspel till båda...). WOTC hade tydligen fått ett muntligt löfte att Trek skulle vara kvar, men muntliga löften är ju som bekant inte värda pappret de är skrivna på. När Peter Adkison, dåvarande boss på WOTC, fick frågan vad han tyckte om det i en chat på Pyramid Online var hans svar "I'm pissed, of course."

Lite synd... hade varit intressant att se en fight mellan Kirk och Hans-Olof. :)

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
GURPS: Traveller

Jag kan personligen föreslå de flesta versioner av Traveller. Vet däremot inte om det finns någon att få tag på förutom GURPS:Traveller. Den har väl utvecklad bakgrund. Och är lite "Tech" orienterad. Mer tyngd på vetenskap. Vetefan hur jag ska förklara det hela.

/Honken!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Köpa?

Var med och utveckla istället. /images/icons/wink.gif

Evangelium (<A HREF="http://www.foxtail.nu/evangelium.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/evangelium.html</A>) är ett (inte riktigt färdigt) science fiction-rollspel som utspelar sig ca år 2100. Människan har ännu inte nått stjärnorna, man har enbart fått radiokontakt med utomjordiska intelligenser, och det enda bevis på utomjordiskt liv man har är mikrober på Mars och en hel undervattensbiosfär på Jupiters måne Europa.

Trots detta är det inte direkt händelselöst i solsystemet: de nationer som satte upp kolonier på Mars förlorade dessa när de förklarade sig självständiga 2069. USA, som lade ner åtskilliga miljarder dollar på kolonierna, vill ha tillbaka dem, och de fyra Mars-staterna är hårt ansatta. Deras största jordiska allierade är republiken Ryssland, som dock också är hårt ansatt av Kina som vill åt de rika naturresurserna i Sibirien.

Det hela har lett till ett tillstånd av kallt krig i solsystemet, där spioneri, agentverksamhet, skärmmytslingar och lågintensitetskonflikter hela tiden bubblar under ytan och det är inte långt till nästa storkonflikt. Det och en accelererande ekonomisk tillväxt i rymden gör att det finns gott om saker att göra för rollpersoner.

Evangelium är relativt trovärdigt tekniskt sett och kombinerar kallt krig och technothriller-genren med samma storslagenhet som man finner i Arthur C Clarkes romaner 2001, 2010 och Möte med Rama. Spelets stora nackdel är att det inte är riktigt klart, men det är dock spelbart i den form som är publicerad. Bidrag utifrån mottages tacksamt.

Slut reklam.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top