Nekromanti Rollspels tillbehör ?

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Hej jag tänkte bara fråga om ni har några bra idéer om tillbehör till ett rollspelrum ?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,592
-En rejäl skärm att visa klipp och bilder på.



-Högtalare som man kan koppla upp sig mot och spela musik och special effekter på när man spelleder.


-
-En bar.



-
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
God45;n113846 said:
-En bar.



-
Jag tror att Trollkalle någon gång skrev att han var tolv men de kanske kan ha saft eller Loka Crush i baren :).

Utrymme och bekvämlighet är annars mina tips. Se till att man sitter bekvämt och att det finns utrymme för böcker, skärmar och kartor. Ett stort bord helt enkelt. Minst en Star wars-pryl bör också finnas för att skänka en aura av nerdness.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Helt rätt Robert jag är bara tolv :) hoppas inte att ni tror att jag är en omogen jävel som ni inte vill svara på :( #P12
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi börjar med det grundläggande:

1. Rummet ska vara någorlunda ljudisolerat. Dels för att spelarna inte ska störas av ljud utifrån, dels för att de utanför ska slippa störas av spelarna.

2. Rummet ska ha vettig akustik, det ska t.e.x. inte eka i rummet.

3. Rummet ska ha funktionabel belysning. Jag tänker inte säga vilken sorts belysning man ska ha, för det varierar från spelgrupp/rollspel. Det viktiga är att belysningen känns bra.

4. Om möjligt ska rummet vara inrett efter den sorts rollspel ni spelar. Spelar ni STAR WARS är det trevligt med en hylla STAR WARS-saker.

5. Bordet ska vara lagom stort. Jag har varit med om för små bord där alla inte får plats. Jag har varit med om för stora bord där man nästan får skrika till de på andra sidan.

6. Spelledaren får gärna ha ett litet avlastningsbord med saker som inte används så ofta (som regelböcker) som inte behöver stjäla utrymme från spelbordet.

7. Stolarna ska vara bekväma. Spelsessioner tenderar att bli ganska långa, varken träsmak eller rövsvett är speciellt trevligt.

8. Whiteboard är ett trevligt hjälpmedel. Det behöver inte vara en stor whiteboard på väggen. Det finns små whiteboards i A4-storlek som man kan ha liggandes på bordet. Men detta är definitivt inte nödvändigt, det räcker alldeles utmärkt med vanligt papper, tycker du att A4 är för litet kan du försöka få tag på A3 istället.

9. Musik är trevligt. Du behöver inte ha en stereoanläggning, har rummet bra akustik räcker det med små högtalare till dator/mobiltelefon. Men viktigast är nog valet av musik, det ska vara varierande. Jag har varit med om spelledare som hittat en låt som passade till rollspelet. Ja låten passade en gång, men det var f*n tortyr när den sattes på repeat i 4 timmar. Har du så litet musikbibliotek att du inte kan spela olika låtar under tre spelsessioner har du för lite musik och bör inta spela något alls.

10. Stora TV-skärmar kan vara häftigt, men det går lika bra med en vanlig datorskärm. Och räcker inte en vanlig datorskärm har ni för stort bord. Dessutom hör dator/musikanläggning/högtalare till det där avlastningsbordet jag talade om förut.

11. Möjlighet att äta mat. Snacks/mat/dryck är för evigt förknippat med rollspel. Se till att det finns en papperskorg att slänga rester i. Försök undvika kladdig mat, som ostbågar/chips/vingummi.

12. Mappar åt alla. Det är jättepraktiskt att förvara sitt rollpersonsformulär i en plastmapp: dels minskar chansen att rollpersonen försvinner, dels kan man förvara anteckningar på samma ställe som rollpersonen så att dessa inte försvinner.
Vissa gör så att det är spelledaren som ansvarar för alla rollpersonsformulär för att minska risken att de försvinner.

13. Kladdpapper åt alla. Rollpersonsformuläret är INTE ett kladdpapper. Kladdpappret får gärna vara av mindre storlek, t.ex. A5.

14. Tärningar åt alla. Se till att ha minst en reservuppsättning tärningar för det är alltid någon som glömmer ta med sig tärningar.

15. Battlemap och miniatyrer. Detta är antagligen inte alls nödvändigt, men för vissa spel kan det vara bra (och för vissa, t.ex. DnD4, är det ett krav för att ens spela).
Att samla miniatyrer är en dyr hobby i sig själv, försök få tag på billiga begagnade miniatyrer i början.
Det finns två vettiga battlemaps:
1. Chessex ihoprullbara vinylmatta. Till denna måste man dock ha vattenlösliga OH-pennor, vilka kan vara jättesvåra att få tag på.
2. Paizos hopvikbara plastmatta. På denna kan man använda vanliga whiteboardpennor.

VIKTIGT!!!
Förbjud störande element vid spelbordet. Mobiler ska vara avstängda och undanstoppade. Klarar någon inte av att vara utan sin mobil under ett par timmars rollspel är denne inte tillräckligt mogen att spela.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
anth;n113864 said:
VIKTIGT!!!
Förbjud störande element vid spelbordet. Mobiler ska vara avstängda och undanstoppade. Klarar någon inte av att vara utan sin mobil under ett par timmars rollspel är denne inte tillräckligt mogen att spela.

Du spelar bara med folk utan barn va? Jag kan då inte isolera mig från familjen i ett gäng timmar så där.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
En fet skål med tärningar skadar inte, utifall att någon glömt hemma eller inte äger egna.

Jag antar att du redan har din bokhylla med rollspel i det faktiska spelrummet?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Jag är ju minimalist, så jag tycker att så lite prylar som möjligt är bra. Inga snacks, inga onödiga papper, inte fler tärningar än man behöver (och gärna olika skålar för olika tärningar så att de inte ligger strödda över bordet), och så vidare ...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zoth-Ya;n113867 said:
Du spelar bara med folk utan barn va? Jag kan då inte isolera mig från familjen i ett gäng timmar så där.
Jag är helt oförstående för ditt argument.
Jag brukar flyga ett par gånger om året. På flyget måste man ha mobilen i flight mode (möjligheten att ringa / bli uppringd är då avslagen) och många flighter är minst lika långa som en rollspelssession.
Betyder detta att INGEN av mina medresenärer har barn för har man barn kan man inte stänga av mobilen? Eller betyder det att speciellt du aldrig kan flyga?
Jag har även ett sommarställe som ligger så långt från civilisationen att det inte finns någon mobiltäckning där. Betyder detta att du ALDRIG kan besöka mitt sommarställe?
Och för 50 år sedan fanns inte ens mobiler. Betydde det att föräldrar aldrig kunde lämna hemmet förr?

Jag hade exakt samma diskussion med Vitulv för ett tag sedan, han hade en närstående som låg på sjukhus och där läget snabb kunde försämras. Och jag kan tänka mig en situation att någon har jobbjour eller är standby.
Jag kan acceptera att spelare har telefonen i tyst läge, att de kopplar bort alla telefonsamtal utom ett nummer och att om just detta nummer ringer ursäktar de sig och lämnar rummet för att ta telefonsamtalet (då är det inte värre än att någon måste gå på toaletten).

Folk som har ljudsignal påslagen på mobilen och sedan tar ett (och i bland flera) tiominuters telefonsamtal vid spelbordet utan hänsyn till övriga spelare visar så dåligt omdöme att jag inte vill umgås med dem. Att svara i mobil i tid och otid är lika ohyfsat som att gå på en fin restaurang och börja äta som en gris med munnen direkt på tallriken.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
:) jadu anth, av någon anledning så blir jag galet arg på dig nu så jag skriver nog inget mer om saken. Annars så riskerar jag nog min första banning...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Nu är vi ju off topic, men jag måste säga att vi aldrig har regler om mobiltelefon i mina spelgrupper och det har aldrig varit ett problem. Folk sitter och smsar lite, kanske kollar facebook eller lägger upp en bild. Någon gång händer det att någon får ett samtal. I så fall tar det ett par minuter, max. Så länge man är med i spelet när man behöver så är det inga problem alls. Och det är alla.

Självklart har alla stängt av sms-signal.

EDIT: och jag skulle ALDRIG skaffa sommarstuga nånstans där jag inte har mobiltäckning eller internet! :D Jag kan hälsa på dig i din, anth, men max över en dag.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Hörni sluta bråka om någon jävla mobiltelefon hit eller dit. Det är väl inte hela världen. Fortsätt med ämnet istället ????????????????????
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Det är lugnt, vi redde ut grälet i irc-kanalen istället :D

Du fick ju massa tips om inredning i en tidigare tråd, har du hunnit dona något med rummet än? Skulle vara kul att se bilder.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Nä i och med att jag bara är 12 så hinner jag inte på vardagarna för att då går jag först i skolan tills 3 och sen har jag läxor och sen har jag aktiviteter ???? men när det blir klart så ska jag visa lite bilder det lovar jag ????
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Trollkalle;n113935 said:
Nä i och med att jag bara är 12 så hinner jag inte på vardagarna för att då går jag först i skolan tills 3 och sen har jag läxor och sen har jag aktiviteter ???? men när det blir klart så ska jag visa lite bilder det lovar jag ????
Jag tror många av oss här på forumet började spela i den åldern, ge och ta, fast ett nätforum hade inte varit helt fel då...
 
Top