Rollspels-skrock

De i gruppen som har egna tärningar lånar inte ut de som används vid spel mötet. Då ger den ny användaren tärningarna otur.

Att inte slå med tärningarna på karaktärs bladet var länge levande i vår grupp.

Om man hade tärningar som slog bra så blanda man inte ner dom i lådan med de andra för då spred man ut turen bland alla de andra.

Vi har säkert en uppsjö fler men dessa är väl de som hängt med längst
 
Turtärningar, förbannade tärningen eller att blåsa på tärningen innan man slår är ju definitivt en grej
När det kommer till "turtärningar" så brukar det finnas en grad av sanning i det. Men då för att tärningarna ofta är lite ojämna.
 
Några spelare gjorde/ritade "turrutor" på karaktärsbladet där den tjugosidiga tärningen låg i väntan på slag...
 
I min grupp lät spelarna, vid ett väldigt viktigt slag, en person med lågt FV (runt 5) försöka framför någon med väldigt högt (runt 15) eftersom den med lågt hade tur med slagen.

EDIT: slaget lyckades, så det var inte bortkastat.
 
Just den känslan har jag träffat på ofta när vi spelat. Tror inte vi varit ensamma för det kom ganska snabbt en tabell i YZ-spel där man kunde läsa av chansen att lyckas (med eller utan att man "pressar slaget").

Jag tror främst det handlar att man luras att tro att man har stor chans bara för att man har många tärningar i handen.
Binomial distribution to the rescue: https://homepage.divms.uiowa.edu/~mbognar/applets/bin.html
Fyll i n för antalet tärningar och sätt p till 1/6.
Den ritar då upp ett diagram som visar sannolikheten för en sexa, två sexor, tre sexor, ...
Ifall du sedan fyller i x (hur många sexor du vill jämföra) och väljer P(X≥x) i listan så summerar den staplarna som uppfyller kriteriet.

Nedan är ett exempel där vi kastar 10 tärningar (n=10), sannolikheten för en sexa är 1/6 (p=1/6) och vi vill ha minst tre sexor (x=3). Sannolikheten för detta (P(X≥x) är då 22.477%.

(OBS! Distributionen bygger på att det finns exakt två utfall, vilket det finns i vårt fall: "sexor" och "icke-sexor"; den tillåter dock att de två utfallen är olika sannolika, så man måste tänka lite annorlunda ifall man ska beräkna något med fler möjliga utfall).

d6MY0.png

Jag skapade en tabell som visar minst antal sexor på raderna och antalet tärningar på kolonnerna. Så på rad 3 kolonn 10 står det 22.48% som är samma som ovan: sannolikheten för minst 3 sexor på 10 tärningar.

d6MY0Table.png
 
Last edited:
Binomial distribution to the rescue: https://homepage.divms.uiowa.edu/~mbognar/applets/bin.html
Fyll i n för antalet tärningar och sätt p till 1/6.
Den ritar då upp ett diagram som visar sannolikheten för en sexa, två sexor, tre sexor, ...
Ifall du sedan fyller i x (hur många sexor du vill jämföra) och väljer P(X≥x) i listan så summerar den staplarna som uppfyller kriteriet.

Nedan är ett exempel där vi kastar 10 tärningar (n=10), sannolikheten för en sexa är 1/6 (p=1/6) och vi vill ha minst tre sexor (x=3). Sannolikheten för detta (P(X≥x) är då 22.477%.

(OBS! Distributionen bygger på att det finns exakt två utfall, vilket det finns i vårt fall: "sexor" och "icke-sexor"; den tillåter dock att de två utfallen är olika sannolika, så man måste tänka lite annorlunda ifall man ska beräkna något med fler möjliga utfall).

View attachment 20094

Jag skapade en tabell som visar minst antal sexor på raderna och antalet tärningar på kolonnerna. Så på rad 3 kolonn 10 står det 22.48% som är samma som ovan: sannolikheten för minst 3 sexor på 10 tärningar.

View attachment 20096
Jag hänger nog inte med riktigt. Är chansen att få minst 8-10 6:or på 10 tärningar 0,00% ?
 
Jag hänger nog inte med riktigt. Är chansen att få minst 8-10 6:or på 10 tärningar 0,00% ?

du ska nog läsa det som att det har blivit avrundat. dvs sannolikheten är så låg att det behövs fler decimaler (högre precision) för att visa värdet.
 
Jag hänger nog inte med riktigt. Är chansen att få minst 8-10 6:or på 10 tärningar 0,00% ?
Ja, det är lägre än 5 på 100 000 (0,005%) så det är 0,00%. Det betyder inte 0, utan att det finns för få värdesiffror för att visa vad det är. Det är alltså extremt ovanligt.
 
Exempel: Att få 10 sexor på 10T6 har sannolikhet (1/6)^10=1,65381717*10^(-8) dvs. 0,0000000165381717
alltså
165 381 717/10 000 000 000 000 000

Det ovan är ju 0,00000165381717%, men procent är ju hundradelar, så det blir lite bisarrt att skriva på detta sätt. Oftast har man heltal för procent, ibland har man en decimal (egentligen promille) och ibland en siffra till. I vilket fall är detta 0,00%
 
Exempel: Att få 10 sexor på 10T6 har sannolikhet (1/6)^10=1,65381717*10^(-8) dvs. 0,0000000165381717
alltså
165 381 717/10 000 000 000 000 000

Det ovan är ju 0,00000165381717%, men procent är ju hundradelar, så det blir lite bisarrt att skriva på detta sätt. Oftast har man heltal för procent, ibland har man en decimal (egentligen promille) och ibland en siffra till. I vilket fall är detta 0,00%
Ja, jag misstänkte att det berodde på att det krävdes fler decimaler, men jag hade nog gissat att det iaf var såpass hög chans att den kunde avrundas till 0,01% .

Oavsett en väldigt bra tabell!
 
Ja, jag misstänkte att det berodde på att det krävdes fler decimaler, men jag hade nog gissat att det iaf var såpass hög chans att den kunde avrundas till 0,01% .

Oavsett en väldigt bra tabell!
Jag är usel på design, men gjorde en något finare tabell. Nu står det <0.01% istället för 0.00% (en av 0.01% från innan var 0.009 och avrundades upp, men satte den till <0.01) och så finns det lite färger för att lättare kunna slå upp. Ifall någon vill ha siffrorna för att göra något som faktiskt ser bra ut är det bara att säga till. Förlåt för off-topic...
Screenshot from 2024-10-08 15-53-30.png
 
En gång när jag spelledde på Gothcon så tog en spelare mig åt sidan precis innan vi skulle börja och sa:

"Jag vill inte att någon ska röra mina tärningar, och jag vill helst att ingen tittar på dem för länge"
 
En grej till. Jag har en kompis som jobbar som mattelärare. Han för sedan många år statistik på alla slag som görs när han spelar. Så han har mycket, mycket empirisk data på att han slår mycket sämre än han statistiskt borde. Senaste åren har han även räknat in när han spelar online med tärningsbottar och VTT:er. Det roliga är han även med det inräknat slår sämre än alla andra :P
 
En grej till. Jag har en kompis som jobbar som mattelärare. Han för sedan många år statistik på alla slag som görs när han spelar. Så han har mycket, mycket empirisk data på att han slår mycket sämre än han statistiskt borde. Senaste åren har han även räknat in när han spelar online med tärningsbottar och VTT:er. Det roliga är han även med det inräknat slår sämre än alla andra :p
Du får väl säga till honom att NÅGON måste ju slå dåligt om det ska jämna ut sig. Alla kan väl inte ha tur?
 
Tärningsslagen blir mer till spelarnas utfall om SL slår dolt, även om denne inte fuskar med slagen.
 
En grej till. Jag har en kompis som jobbar som mattelärare. Han för sedan många år statistik på alla slag som görs när han spelar. Så han har mycket, mycket empirisk data på att han slår mycket sämre än han statistiskt borde. Senaste åren har han även räknat in när han spelar online med tärningsbottar och VTT:er. Det roliga är han även med det inräknat slår sämre än alla andra :p

Det är hård kärlek, men någon måste berätta för honom att han är dålig på rollspel. :(
 
Ju kantigare en tärning är ju högre slår den. Ren fakta. Tärningar med rundade kanter används bara till slag där det är till ens fördel att slå lågt.
 
Back
Top