Nekromanti Rollspels romaner

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Vilka svenska romaner har vi som är inspirerade av eller direkt baserade på rollspel? Det finns en massa på engelska. Men vilka har vi på svenska? (Tänker att översättningarna av engelska böcker inte räknas här).

De jag vet om är:


Drakar och Demoner:
Krönikan om den femte konfluxen böckerna.



Eon:
Drakväktartrilogin

Svärdspel i Hadarlon

Vargen och Kättaren



Fantasy!:
Ödets färg



Kult:
Döden är bara början



Nattens varelser:
Fasor



OSR:
Ixion

Svarta Hjärtan
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
488
Location
Umeå
Mutant:
Zonen vi ärvde
Kaknäs sista band

Symbaroum:
Den eviga nattens riddare
Det svarta hjärtats vilja

Kult:
För gudinnan
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Leumas;n337520 said:
Mutant:
Zonen vi ärvde
Kaknäs sista band

Symbaroum:
Den eviga nattens riddare
Det svarta hjärtats vilja

Kult:
För gudinnan
Nice! :D
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
484
Location
Uppsala
Sagospelet Äventyr:
Mötet med piraten
I kidnapparnas klor
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Det är många fler än jag trodde :D Jag blir glad av att se det!

Någon borde läsa allihop och recensera dem!
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
484
Location
Uppsala
God45;n337529 said:
Det är många fler än jag trodde :D Jag blir glad av att se det!

Någon borde läsa allihop och recensera dem!
Något att bita i när du är klar med alexandria.dk? :D
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Till Eon har du ju Mörkertrilogin. Fortsättning på Svärdsspel i Hadalorn. Problemet är att de aldrig skrevs färdigt så som var tänkt (Hell vet inte ens vad som faktiskt gavs ut)..

I alla fall, tanken var en trilogi. Jag tror bok 1 kom ut. Sedan det som skulle varit bok 2 blev splittat till 2 böcker, där det är tveksamt om de kom ut. Det som var tänkt som den ursrpungliga del 3 blev aldrig skrivet (eller vi som korrläste det öviga fick i alla fall inget att korrläsa där)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Har läst 10 (11 med Samlade Svenska Kulter) av dessa, men jag kan kasta ihop en mikro-recension:

"Blodsmak - ett fall för Sennja Maler" (av Henrik Örnebring) minns jag som ett förvånansvärd bra noir-deckare i MUA´s Göborg (4/5)
"Svavelvinter" - (av Erik Granström) har jag läst flera gånger. Jag älskar den miljön, karaktärerna, variationerna från rollspelsmodulen, twistarna och ordvrängeriet. (5/5)
"Slaktare små" - (av Erik Granström) fortsatt väldigt imponerad av tappningen på O4Ö/Kristalltjuren. Sanslöst bra. (5/5)
"Vredesverk" - (av Erik Granström) ännu mer av händelserna i O4Ö/Kristalltjuren med diverse twister. Makalöst! (5/5)
"Vanderland" - (av Erik Granström) återigen... högst imponerad av handlingen, twistarna, språkvrängeriet och slutligen hur sviten sys ihop (5/5)

"Samlade Svenska Kulter" (av Anders Fager) ytterligare ett rollspel - Svenska Kulter. Det här gillade jag inte riktigt. Den ska såklart vara obehaglig, men är det på ett på ett sätt som är dåligt för mig och som jag inte riktigt kan förklara. (2/5)
"För Gudinnan" (av Anders Fager) är KULT-berättelse som kastar sig fram och tillbaka i tiden och följer nefariten Tephany Reader. Rörigt och svårt för mig att gillar (2/5)

Lintovaffären (av Christian Mehrstam) - En väldigt fängslande historia om jakten på Orimann Lintov. När kommer fortsättningen?! (5/5)

Kaknäs sista band (av Anders Fager) - Kortare historier om livet i den förbjudna zonen. Spännande läsning (3/5)

Den eviga nattens riddare (av Mattias Jonsson) - Första delen om syskonen Vidina och Alavan som ger sig ut i urskogen Davokar (3/5)
Det svarta hjärtats vilja (av Mattias Jonsson) - Fortsättningen på Vidina och Alavans äventyr i det skoningslösa Davokar (3/5)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Henke;n337538 said:
Har läst 10 (11 med Samlade Svenska Kulter) av dessa, men jag kan kasta ihop en mikro-recension:

"Blodsmak - ett fall för Sennja Maler" (av Henrik Örnebring) minns jag som ett förvånansvärd bra noir-deckare i MUA´s Göborg (4/5)
"Svavelvinter" - (av Erik Granström) har jag läst flera gånger. Jag älskar den miljön, karaktärerna, variationerna från rollspelsmodulen, twistarna och ordvrängeriet. (5/5)
"Slaktare små" - (av Erik Granström) fortsatt väldigt imponerad av tappningen på O4Ö/Kristalltjuren. Sanslöst bra. (5/5)
"Vredesverk" - (av Erik Granström) ännu mer av händelserna i O4Ö/Kristalltjuren med diverse twister. Makalöst! (5/5)
"Vanderland" - (av Erik Granström) återigen... högst imponerad av handlingen, twistarna, språkvrängeriet och slutligen hur sviten sys ihop (5/5)

"Samlade Svenska Kulter" (av Anders Fager) ytterligare ett rollspel - Svenska Kulter. Det här gillade jag inte riktigt. Den ska såklart vara obehaglig, men är det på ett på ett sätt som är dåligt för mig och som jag inte riktigt kan förklara. (2/5)
"För Gudinnan" (av Anders Fager) är KULT-berättelse som kastar sig fram och tillbaka i tiden och följer nefariten Tephany Reader. Rörigt och svårt för mig att gillar (2/5)

Lintovaffären (av Christian Mehrstam) - En väldigt fängslande historia om jakten på Orimann Lintov. När kommer fortsättningen?! (5/5)

Kaknäs sista band (av Anders Fager) - Kortare historier om livet i den förbjudna zonen. Spännande läsning (3/5)

Den eviga nattens riddare (av Mattias Jonsson) - Första delen om syskonen Vidina och Alavan som ger sig ut i urskogen Davokar (3/5)
Det svarta hjärtats vilja (av Mattias Jonsson) - Fortsättningen på Vidina och Alavans äventyr i det skoningslösa Davokar (3/5)
Ja, vad coolt! Tack :D
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Kom det inte på 80-talet ut en svensk bok inspirerad av någons AD&D-kampanj? Nån magisk bronslur som hade hundra slumpmässiga effekter när man tutade. Slumptabellen följde med som ett appendix till boken.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
olaberg;n337541 said:
Kom det inte på 80-talet ut en svensk bok inspirerad av någons AD&D-kampanj? Nån magisk bronslur som hade hundra slumpmässiga effekter när man tutade. Slumptabellen följde med som ett appendix till boken.
De blå regnens tid?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,037
Detta kanske inte räknas, men Wahlströms gav ut ett soloäventyr till Dungeons & Dragons som hette Människoätarnas rike.

[Edit] Såg just att engelska översättningar inte räknades. Sorry!!!! Satt på jobbet och läste inlägget lite för hastigt...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,309
Hm. Kom inte Samlade Svenska Kulter som bok innan rollspelet? Den borde väl inte räknas i så fall?

Annars vill jag tipsa om Sagan om Ringen, baserade på världen från MERP. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
olaberg;n337541 said:
kom det inte på 80-talet ut en svensk bok inspirerad av någons ad&d-kampanj? Nån magisk bronslur som hade hundra slumpmässiga effekter när man tutade. Slumptabellen följde med som ett appendix till boken.
jag. Måste. Ha. Den!!!!
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
484
Location
Uppsala
Inte en roman förstås, men Gillbringarna släppte faktaboken Vilda Västern nu i höstas, som en spinoff från Western.
 
Top