Nekromanti Rollspels-cosplay

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har egentligen väldigt liten koll på cosplay-scenen. Även om det ibland kan vara riktigt bra är det sällan för mig; antingen är karaktärerna från datorspel som jag inte bryr mig om eller från anime som jag inte bryr mig om.

Men efter att DnD5 börjat bli mainstream och stort på sociala medier har det börjat dyka upp rollspels-cosplay som t.o.m. jag tycker är helt fantastiska.

  • Vilka är de bästa bordrollspelscosplay som ni känner till?
  • Vad tycker ni om cosplay?
  • Vad tycker ni om att bordsrollspel börjar bli en del av cosplayscenen, både ur bordrollspelssynpunkt och ur cosplaysynpunkt?

För att få fart på tråden börjar jag med tre videor:
(Jag spelar DnD, men det skulle vara fantastiskt att se vad det finns för cosplays från andra rollspel)


Här är en tiefling sorcerer från Barovia (Ravenloft)

Här en kenku (kråkman)

Här en gnoll (hyenaman)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,123
Location
Göteborg
Skall man vara petig är den gnollen från WoW, inte D&D.

Men har jag någonsin varit petig...?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,604
Jag ville göra det här med Vampire. Alla klär upp sig i minst svart kostym och sedan hyr man ett rum i ett av slotten i Eslöv eller någonstans och så spelar man Fancy Vampire.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bolongo;n288593 said:
Skall man vara petig är den gnollen från WoW, inte D&D.

Men har jag någonsin varit petig...?
Som jag skrev så kommer mycket av inspirationen inom cosplayrörelsen från datorspel och anime - vilket du bekräftar.
Däremot skapades gnoll (som ser ut som en hyena) till DnD, Så även om just den här hyenamannen kommer från WoW hävdar jag att det är ett DnD-monster. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n288603 said:
Jag ville göra det här med Vampire. Alla klär upp sig i minst svart kostym och sedan hyr man ett rum i ett av slotten i Eslöv eller någonstans och så spelar man Fancy Vampire.
Jag tänkte skriva i startinlägget att undantaget till dagens nya rollspelscosplay är Vampire (och i viss mån Warhammer) - för där har det cosplayats sedan 1980-talet. :)

Det ändrar inte faktumet att din idé är bra - även om jag hade tyckt att det var roligare att hyra ett helt slott än bara ett rum. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag reagerar också på att samtliga tre cosplayare som jag länkat till är tjejer.
Jag ser det som ett tecken på att fler tjejer rollspelar.
Nu väntar vi bara på att fler rollspelskillar ska börja cosplaya. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,604
anth;n288605 said:
Jag tänkte skriva i startinlägget att undantaget till dagens nya rollspelscosplay är Vampire (och i viss mån Warhammer) - för där har det cosplayats sedan 1980-talet. :)

Det ändrar inte faktumet att din idé är bra - även om jag hade tyckt att det var roligare att hyra ett helt slott än bara ett rum. :)
Hela slott är så dyra att då tror jag det är bättre att gör lajv av det. Vi övervägde faktiskt det när vi arrangerade lajv men vi hittade billigare alternativ som var nästan lika bra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n288614 said:
De stora Vampire lajven är fucking awesome! Kan inte vänta på att se bilderna från "The night in question".
Det enda negativa jag har att säga om vampire-cosplay/lajv är att det är för lätt: Skaffa 1800-tals-kostym, sminka dig vit och stoppa in löständer så är du färdig.

Å andra sidan är många av humanoiderna i DnD väldigt svåra att cosplaya.
Även om humanoider som kobold, goblin, hobgoblin, bugbear och ogre är ikoniska DnD-monster så är deras utseende INTE ikoniskt då detta ändrats mellan SAMTLIGA DnD-versioner.

Tänk er själva om ni tillbringat ett halvår med att skapa en hobgoblin-kostym och sedan kommer en DnD-spelare fram och säger:
- Du ser skithäftig ut, men vad föreställer du?
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Var bara ett exempel men det finns många som lägger väldans mycket mer tid än att sminka sig o stoppa in löständer :) Googla lite bilder tycker jag!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Opoopo;n288618 said:
Var bara ett exempel men det finns många som lägger väldans mycket mer tid än att sminka sig o stoppa in löständer :) Googla lite bilder tycker jag!
Beskrivningen täcker väl dock gott och väl in 70 procent av alla vampyrer om man tillåter lite variatin av kläderna (dock skulle denna variation nästan alltid innebära förenklingar, så som skinrockar och solglasögon), om inte till och med 90 procent. Resterande täcks ju nästan fullkomligt in av lite mer smink och typ lösögonbryn/lösnäsa

Ditt exempel kan ju just väldigt väl sammanfattas med "löständer, lite smink och gamla kläder".

Möjligen några promille kvar som går all in för en full "man-bat", men hur ofta ser man det?

DnD-cosplay behöver ju nästan garanterat oerhört mycket större insats. Även om man bara vill cosplaya människa behöver man ju lägga ner mer jobb på kläder/rustning/utrustning.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Fast det där stämmer inte på convention of thorns och den tid som läggs ner på utrustning där. Precis som du kan göra en vampyr med enkla medel kan du ju såklart göra en orch från Dnd genom att färga ansiktet grönt och ha löständer samt en gaffatejpsyxa.

Det är helt enkelt sjukt ambitiösa kostymer på convention of thorns. Finns såklart undantag men helheten är imponerande
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,123
Location
Göteborg
Nä, skulle jag säga, eftersom "cos" väl måste stå för "costume", inte "plastic surgery"...
 
Top