Nekromanti Rollspelsåret 2013 - din version

Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Inget spelande överhuvudtaget.
Fler böcker än jag kan hantera.
Mycket teori och ingen verkstad.
Ideér och intriger, omarbetningar och påbyggnader utan att få något spelbart till slaktbänken, tvivel på det färdiga resultatet.
Jodå, klackarna i taket! :gremgrin:
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Vill bara uppdatera om att jag kan bocka av "Spela rollspel på Skype" på min lista i år :gremsmile: Stort tack till forumiterna som jag fick äran att spela med och gjorde att jag försökte inte att dö av skratt hela den kvällen (Skype-mute är användbart! ^_^)

Det som kvarstår är alltså att spelleda ett kortare äventyr för några av mina vänner, vilket förhoppningsvis kommer att ske i helgen!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,591
Tack själv, det var jätteroligt att spela med dig :gremsmile:

Lycka till med spelledandet :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Sia said:
Det som kvarstår är alltså att spelleda ett kortare äventyr för några av mina vänner, vilket förhoppningsvis kommer att ske i helgen!
Och vilket suveränt äventyr du valde! :gremwink:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Året började med att jag tänkte börja spelleda. Det har jag fortfarande inte gjort (men det lutar åt att jag ska spelleda ett småäventyr (som jag måste hitta/hitta på) i mellandagarna)...

Den stora kampanjen under första halvåret var en Mutantkampanj med Radioaktiv som spelledare och ett antar forumpersonligheter som spelare. Den hade hållit på i ungefär ett halvår men kom sedan av sig.

Den stora grejen under året har annars varit Anarchclowns Gröna Rådetkampanj med främst Rymdhamster, Owlbearpig och Shaitan (eller Dragonborn eller vad han kallar sig) men även ett gäng andra (Rob har gått med på senaste tiden t ex). Den började i Januari eller Februari IIRC och har pågått i princip en gång i veckan sedan dess. Det här ser jag på med blandade känslor. Det trevliga är att det gjorde att jag så gott som varje vecka fick träffa folk som inte var arbetskollegor (innan dess så hände det rätt sällan vilket inte var bra för mig) och så gott som varje vecka fick i alla fall något rollspelande.

Det tråkiga är att jag känner att det är en sidokampanj (som trots det blivit huvudkampanjen eftersom de kampanjer jag ser som riktiga huvudkapmanjer spelas så sällan). Lite tror jag det är för att det spelas så ofta men mycket är att jag ofta har svårt att hålla uppe engagemanget och därmed koncentrationen. Jag blir en lätt frånvarande medpassagerare många gånger.

Detta tror jag dels beror på att det spelas på tisdagskvällar vilket innebär att jag kommer direkt från en lång arbetsdag - därmed är jag ofta trött. Dessutom så är det inte sällan rätt många spelare, och en sak jag insett det här året är att jag har svårt att fungera i stora grupper. Gränsen går någonstans vid fyra-fem, med fler så bara smälter jag definitivt bara in i bakgrunden. Fem är egentligen för mycket det också. De två faktorerna (tillsammans med en karaktär som jag inte riktigt fått grepp om) har gjort att jag inte fått något egentligt momentum. Därmed har kampanjens främsta förtjänst varit just att jag fått träffa folk regelbundet (även om det inte varit i förhållanden som är idealiska för mig).

Utöver det har det blivit en del trevligt småspelande (och även ett par lite större grejer) med Radioaktiv, Anarchclown och ofta Rymdhamster. Detta har passat mig mycket bättre och har varit några av årets stora höjdpunkter, alla kategorier. Det enda problemet är att det blir av för sällan - jag tror därför det vore bra för mig att försöka hitta en till liknande grupp. Det är dock svårt eftersom en del i behållningen är att jag lyckats hitta personer jag känner mig trygg med, och jag vet av erfarenhet hur svårt det är för mig att bli trygg med andra.

Det har även blivit en del rätt trevligt skypespelande med God45, Cassius, Recca, Burnmoe och några andra som var med mindre frekvent. Det faktum att skypespelande inte funkade om för många deltog samtidigt passade mig väl - jag fick mina spotlightögonblick. Jag tror spotlightögonblick passar mig ovanligt bra eftersom det tar bort osäkerheten kring om det är ok för mig att ta plats vilket gör att jag verkligen vågar spela ut. Välskrivna och intressanta äventyr var det också, och trevliga medspelare (som spelade bra, vilket jag tror hängde ihop med att alla fick spotlightögonblick och därmed fick gott om tid och plats att verkligen sätta sina karaktärer).

Vad har mer hänt? Jo, jag har varit på en massa Repetikon, av varierande underhållningsgrad. De var trevligare innan Mythskampanjen ovan kom igång eftersom jag inte alls varit lika svältfödd på rollspelande och social interaktion sen dess. Personligen tyckte jag höjdpunkten var en gång då Anarchclown speledde mig och Shaitan i Myths. Vi fick i uppdrag att driva in en skuld åt en bordellmamma i en Mosambique-inspirerad piratstad i en fantasysetting. Dels så fick jag, i och med att vi bara var två, en väldigt central del i äventyret och kunde därmed vara med och vara drivande (som kontrast mot tisdagsspelet - jag blev drivande och därmed engagerad och därmed tappade jag inte koncentrationen), dels så var äventyret bra och dels så kunde vi båda komma med kreativa lösningar på problemen som presenterade för oss.

Vad mer? GothCon... Det var inte inte lika speciellt som de två tidigare åren. Jag vill i och för sig minnas att jag hade en av mina kanske bästa spelupplevelser (särskilt på ett GothCon) i år då jag spelade Utpost med bland annat Lupus Maximus i en omgång som präglades av spotlight-spelande (igen). Spelarna tillät varandra att spela tills man kände att man kom på något passande så man fick tid att tänka och känna efter vad som passade. Det var en väldigt snäll och tålmodig atmosfär så folk fick chansen att spela ut. Bortsett från den omgången så var det dock mest så att det inte var så häftigt att träffa forumiter eftersom jag redan träffade majoriteten någolunda regelbundet (och även spelade någolunda regelbundet med ett par). Det blev helt enkelt snarare småtrevligt än högtidligt. Jag fick spela lite lite dessutom.

Übereil, som ger er DM of the Rings som easter egg för att ni orkat läsa ända hit
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Übereil said:
Året började med att jag tänkte börja spelleda. Det har jag fortfarande inte gjort (men det lutar åt att jag ska spelleda ett småäventyr (som jag måste hitta/hitta på) i mellandagarna)...
Rotsystem!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
krank said:
Übereil said:
Året började med att jag tänkte börja spelleda. Det har jag fortfarande inte gjort (men det lutar åt att jag ska spelleda ett småäventyr (som jag måste hitta/hitta på) i mellandagarna)...
Rotsystem!
När jag ska introducera min Örebrogrupp för Myths?

Übereil, förvirrad
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Färdigställt Starchallenge och ligger nu i lanseringsfas ( (crowdfundinglänk finns här).

Spellett på Repticon och träffat sjukt sköna människor både där och på BA sittningarna.

Känt tacksamhet till de som speltestat.

Börjar ta en paus från rollspelandet ett tag efter tre års intentsiv utveckling.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Ett bra och stabilt rollspelsår som med undantag av sommaruppehållet inneburit regelbundet rollspelande varje torsdagskväll. Det ska till mer än göteborgska höststormar för att stoppa detta, men visst är det med visst våld vi träffas fem killar på 30+ med jobb, utbildning och småbarn som pockar på uppmärksamhet.

Vi spelade en ökenkampanj i EON, i Asharien, med hemsnickrade och utökade regler för att göra resor spelbara och samtidigt sådär urdjävliga som man bara kan få dem till i EON. Det tog stora delar av våren.

Därefter har vi spelat mellan 25 och 30 spelmöten i en ny bekantskap, det oväntat skojiga WFRP 3rd; vi spelar den nya the Enemy Within-kampanjen med stor behållning. Fast det är mycket att släpa på till spelmötena. Spelet rekommenderas till alla som kan leva med att ha mycket prylar på det (stora) spelbordet och som inte störs av att reglerna inte har något med verkligheten att göra.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Jag har detta år slutat med att flytta fram och tillbaka mellan Trollhättan och Stockholm. Detta har gjort att jag haft möjlighet att börja spelleda lite mer stabila kampanjer igen. Det har också gjort att mitt hantverkande av projektet Myths har minskat avsevärt eftersom jag varit upptagen med Mutant, Mutants & Masterminds, Vampire 20th anniversary edition, , Myths, BRP+ och Numenera.

Jag har också varit på konventen Dancon + extradancon, drivit Repetikon, samt varit Gothcon.

Höjdpunkter med året. Jag tror att jag introducerat ett flertal personer till rollspel med Repetikon. Jag är egentligen en sådan typ som är ganska nöjd med att gå runt och snacka skit på konvent, men just på Repetikon så spelleder jag (ofta halvt improviserade) äventyr för nya och gamla spelare. Hela idén med konventet var två saker.

1. Rollspel.nus medlemmar blir snällare mot varandra när de träffas IRL ibland och ser att det finns människor bakom "den där jävla indiespelaren som alltid dissar Trudvang". Detta var Magnus Seters idé som han dumpade i mitt knä på ett forumsöl förra året och som varit grunden för tänket runt Repetikon.
2. När vi valde DL som lokal insåg jag att jag även kunde använda Repetikon som forum för att rekrytera nya spelare till hobbyn. Om man bortser ifrån Alaria-gruppen som håller till på DL nuförtiden, som grundades av Hjältepoäng, som var en deltagare i på första Repetikon. Så har jag stiftat bekantskap med och spelat med minst 5 kanske så många som tio nya spelare på Repetikon detta år. En av dessa har dessutom gått med på forumet (Yay Sia!).

Gröna Rådet är den mest konsekvent spelade kampanjen jag har haft detta året. Den är inte min bästa kampanj, men den är relativt konsekvent och lägger tyngdpunkt på en väldig massa olika saker samtidigt vilket gör den lite tungrodd. Min förutspåelse är dock att den kommer att bli bättre ändå med tiden då den är precis en sådan kampanj som blir bättre ju mer folk har investerat i den.

Vita Tornet: Denna kampanj spelas nästan helt utan insyn från forumiter med mitt gamla gäng. Den följer i princip samma formel som Gröna rådet men har funnits i flera år. Denna kampanj är väldigt kär för mig men har varit nedlagd under långa perioder på grund av olika anledningar. Nu verkar den dock igång igen.

Slutligen. Jag har inte varit så aktiv på forumet som jag varit förut detta år. Detta beror även det på att jag spelat mer rollspel och skrivit och tänkt på det mindre. Kanske orkar jag med att göra båda sakerna nästa år. Hursomhelst är jag efter 29 år som rollspelare och över 5000 sessioner inte på väg någonstans.
 
Top