Nekromanti Rollspelsåret 2013 - din version

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag konstaterade just i vrålet att 2013 nog varit det bästa året i mitt liv rent rollspelsmässigt. I det påståendet räknar jag in allt som hör rollspelshobbyn till för mig, och jag räknar med att ni andra är så inkluderande som ni själva vill vara också :gremsmile:

Varför är det här året så bra för mig då?

- Jag har tagit en aktiv del av wrnu som community. Det har berikat mig oerhört. Dels fick jag ihop ett lag för att åka på konvent för första gången sen 2008 (hurra för Cissi och Iskaral! Ni är awesome!) och dels får jag ut så mycket mer av personliga kontakter och relationer med er andra forumiter.

- Sagda forum/community har också gjort det möjligt att få fart på OSR-träffarna här i Umeå. De har visat sig göra ett bestående intryck på min rollspelsnerv. Jag får träffa massa coolt folk och spela massa roliga äventyr.

- Jag spelar rollspel regelbundet igen. Det är fantastiskt att ha kommit igång på nytt.

- Bloggar! Facebookgrupper och G+ upplever jag som svåra medium att ta del av. Det blir lite allt eller inget där, men bloggar kan jag följa och få nya idéer och tidbits av när jag själv har möjlighet att smälta materialet. Jag har läst massor av coola och inspirerande saker i år.

- Podcasts! Samma som ovan. Ett måste på mina långpass (som nu börjar närma sig två timmar i längd, så långa podcasts är inget problem). Jag lyssnar ofta på samma avsnitt flera gånger, till och med, eftersom mitt fokus vandrar iväg ofta.

- OSR. Nygammalt spelande som är helt nytt för mig. Det tog mig länge innan jag fick grepp om genren. Levels och "orealistiska" dungeons var ett stort no-no från början, men jag har börjat se tjusningen i det. Det verkar inte gå att göra fel när man spelar OSR och det finns fantastiska mängder inspiration där ute.

- Äventyrsskrivande, som jag gled in på tack vare OSR-spelandet. Att konstruera dungeons eller hexcrawls innehåller precis samma moment som att konstruera äventyr till spel jag spelat förut, fast mer kul och mindre strul. Det har gjort att jag kommit igång att rita igen, mer fokuserad på att ha roligt under processen än att prestera snygga resultat.

Kort sagt kan man säga att mitt deltagande i hobbyn har varit mer aktivt och utåtriktat i år än på väldigt länge, och det har gett tillbaka så sjukt mycket mer än det kostat mig!

Innan året är slut ska jag lyckas spela en karaktär som lawful good, tamejfan. Det har varit svårast i år. Jag kanske är ett sadistiskt as innerst inne? :gremwink:

Hur var ditt rollspelsår 2013? Vad har du kvar att göra innan året är över?
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Efter tio års paus kom jag och delar av min gamla grupp äntligen igång igen. Allting började med att jag efter lång tids frånvaro började läsa lite på Nätet om rollspel igen (för att kolla läget), och kom i kontakt med Burning Wheel... vilket ledde mina tankar till WFRP, som i sin tur fick mig att bläddra i mina gamla WFRP-böcker igen... och så började tankarna vandra till "rollspelsland" igen.

Sedan körde vi igång. Lite svårare med regelbundenheten pga. att jag och andra i gruppen är "mitt i livet" med små och halvstora barn, oregelbundna arbetstider, etc.

Men det var som om vi bara hade tagit en timmes paus, och inte tio år.

Sedan började jag fundera på World of Darkness igen, och insåg, via Nätet, att det numera finns två WoD: Old & New, och det jag såg av "new" tilltalade mig inte alls, så jag dök upp här och frågade efter böcker (vampire-boken var utmärkt, Björn, tackar!).

Så... där är jag. WFRP (1) i bakgrunden som alltid, men redo att köra lite oWoD igen. Har köpt "Äventyr - ett sagospel" som jag tänkte spela med mina flickor. Bläddrar lite i Sengoku, Pendragon, läser på om lite av de spel som jag har hört om här. Gör en lista i huvudet vilka som ska beställas för att kollas närmare.

Vi får väl se hur det blir, men spelet är igång, och fan vad skönt det är att vara tillbaka!

2013 är alltså återkomstens år för mig, och det är stort, tycker jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Även jag får nog hålla med om det här. Även om jag spelat rollspel regelbundet i ganska många år nu så är det med början för ganska precis ett år sedan (så okej, jag räknar in sista delen av 2012 här också =) som jag faktiskt fått spela så mycket rollspel som jag vill (okej, lite mer skulle jag kunna tänka mig att stoppa in, men jag får mitt grundläggande behov tillfredsställt).

Jag har också fått spela en hel uppsjö spel som jag aldrig spelat förut:

Myths (av Anarchclown) är en ny bekantskap som jag blivit väldigt, väldigt förtjust i då den passar mitt behov av regler rätt bra men fortfarande är enkelt och lättförståerligt (utom magin :gremwink: ). Spelmötena med Anarch har dessutom varit en en lång radda med lektioner i kampanjupplägg, äventyrsknåpande och spelledarskap som varit (och är) mycket givande för mig!

OSR-DnD i form av Labyrinth Lord under Eksems ledning har varit mycket roligt. Jag kom aldrig in i DnDsvängen när jag var liten (med undantag för typ två korta spelmöten av DnD 3.5) så det har varit mycket spännande att pröva på denna rollspelens vagga! Det här har verkligen öppnat mina ögon för hur man kan ha roligt även om man inte har regler för allting. Återigen har dessa spelmöten varit väldigt inspirerande och lärorika i synnerhet vad gäller spelledarskap, men även i grottkrälande.

Mutant UA är trots alla sina brister en gammal favorit som jag fått spela lite igen under Radioaktivs ledning, även om det nu var ett bra tag sedan. Det här är ett spel som på många sätt fått mig att verkligen fundera igenom hur jag ser på regler och vad jag vill ha av dem. Det är också en intressant lektion i "obalanserade system" då det kräver rätt mycket eget ansvar för att inte bygga helt galna rollpersoner som verkligen kan sabba spelet. Det här har lärt mig vikten att verkligen snacka igenom rollpersoner med spelarna och vara delaktig i skapandet. Det har också lärt mig problemen och fördelarna med väldigt breda färdigheter.

The One Ring med Hakanlo har varit en väldigt trevlig ny bekantskap! Spelet har get prov på en del väldigt intressanta sätt att hantera exempelvis resor och sånt på som fått mig att tänka i lite nya banor. Faktum är att mycket i det här spelet är riktigt intressant! Dessutom har det visat vikten av att ha ett vettigt index så man faktiskt kan hitta det man letar efter.

Jag har fått pröva på att spela Mutants and Masterminds, Apocalypse World och Warhammer FRP 3ed!

Plus det spelande som var igång redan innan med Coriolis och Warhammer 40K-rollspelen.

Som en liten bonus verkar det som att jag kommer delta i en liten grupp som ska köra Warhammer FRP 2ed nu också! Mycket roligt!

Nu undrar jag om jag inte glömt något, men överlag skulle jag säga att det gångna rollspelsåret varit det absolut bästa!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
2013:

- Väldigt lite rollspel spelat eller spellett. Dels för att gruppen haft svårt att hitta träffar, men också för att jag i all ärlighet känt mig en smula utbränd på hobbyn.

- Lanserade More than Human, som sålde helt okej i början men som slutade sälja mycket snabbare än mina tidigare spel. Och eftersom jag använde Vulkan så sitter jag nu med precis det där jag inte ville ha; ett lager av osålda böcker.

- Har knutit kontakter och experimenterat med olika sätt att få ut spel i butik utan att behöva använda Vulkan. Fick ut Null State till SF-bokhandeln genom Lekberg's, och har nu fixat en ännu så länge halvhemlig partner till Rotsystem.

- Har jobbat med Rotsystem; inte så hårt som jag borde. Vilket delvis har att göra med att min sommar i år blev alldeles för hattig; jag fick aldrig riktigt ro. Däremot landade ju spelet nästan färdigt i mitt huvud nån vecka innan Gothcon, så det mesta handlar ju om att skriva ner snarare än att hitta på.

- Har kommit igång lite med version 2.0 av Evolutionens Barn, men även det är lite vilande.

- Har fått nya idéer till mitt potentiella framtida fantasyrollspel, en del (men inte tillräckliga) idéer till expansionsmoduler till More than Human och Null State, och en massa annat. Bra inspirationsår.


Innan året är över:
- Skriva klart Rotsystem.
- Spelleda More than Human vid 1-2 tillfällen.
- Spela rollspel några dagar med delar av "gamla gänget" från min hemstad under jullovet.
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Hm. Jag började ju spela i år, så det har inte varit så många år att jämföra med. För ungefär 7 år sedan började tankarna först väckas på rollspel, så det första och största för i år är att ha tagit klivet från att fundera till att faktiskt spela!

- Började spela någon gång i våras, första gången på Repetikon. Fick blodad tand, registrerade mig här på rollspel.nu och har fortsatt! Eh, forumet har också gett mig mycket, framförallt socialt men även bättre förståelse för olika typer av rollspel, teorier bakom etc.

- Faktiskt spelat färdig en hel kampanj (!) vilket gjordes under sommaren, det spelades ganska intensivt.

- Provat OSR/OSG (utan att veta vad det var!) i både Eksem och anths kampanjer, kommit fram till att det är ganska kul att spela (särskilt medspelarnas påhitt). Skönt att kunna bara slå fram gubbar och dungeoncrawla.

- Gått på mitt första rollspelskonvent (yay TullCon!), och spelat med forumiter :gremsmile: Råkade bli en hel del vad man skulle kalla för indiespel, utan att känna till det.

- Provat scenariospel på SSF, och tyckte att det var kul och samtidigt jobbigt. Har inte har kommit till den nivån där jag vågar spela djärvt än. Ser fram emot nya äventyr på den fronten!

Inför framtiden (måste inte nödvändigtvis vara innan året är över)

- Funderingar på att prova Skype-spel, mest i beredskap för om det skulle vara så att jag hamnar i någon liten håla i Sverige om några år pga jobb och så

-Spelleda!
--Eftersom att jag är en lat människa tänkte jag köra mindre regeltunga system, är för lat för att dunka in 200-sidiga regelböcker
--Letar one-shot scenarion att köra under en kväll just nu
--Pratat ihop mig med några potentiellt intresserade och funderar på hur man kan övertala sina mindre nördiga (åt spelandehåll iaf) vänner att prova

Det har varit ett otroligt givande år hittills och jag är glad att jag har börjat överhuvudtaget. Jag ser rollspel som en av många hobbies, och även personligt utvecklande med möjlighet att tillämpa det jag har lärt mig i rollspel i verkliga livet.

Inför nästa år tror jag att mitt nivå av rollspelande lär ligga likadant som hittills, dvs. Repetikon och drop-in dungeons i mån av tid, förhoppningsvis någon kampanj och kanske några one-shots och ev. konvent om det råkar vara i samma stad. Har också lärt mig att ta tid för att göra det som är roligt istället för att vänta på att luckor dyker upp (för det gör det inte).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Ah, jag glömde ju mitt eget Fraggelspel som spellets i forumsspeltråden! Det var mycket roligt!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Asså nu är det som så att när det handlar om större tidsrymder så har jag precis ingen tidsuppfattning så det här blir ett konglomerat av mina rollspelsupplevelser sedan jag reggade mig i juli förra året.

Jag vet inte vad som hände då och vad som hände 2013.

1. WRNU
Så jävla nöjd att jag hittade hit! Underbara människor, underbar blandning av åsikter och tyckande, men allt är av godo. Så mycket kunskap, entusiasm och passion det finns här.

Utan WRNU hade jag aldrig provat Solar System, Archipelago III, Fiasco (ska spelas nu på onsdag), Marvel Heroic Roleplaying (Tack Krille), More Than Human (Tack Krank) eller Utpost (Tack RasmusL och Han).

2. LINCON (NÄRCON?)
Åkte upp med en kamrat till Linköping efter att ha pratat med RasmusL som charmant bjöd upp mig. Hade hur trevligt som helst även om min insats runt Utpostbordet tillsammans med Han var trevande och osäker.

3. TRÄFFA NYA GBG:ARE
Krille, Björn den gode, slanfan, Luna Lovegood, Ssargon, Arvidos MC. Sköna bekantskaper, sköna människor.

4. MORE THAN HUMAN-KAMPANJ
Avslutades häromsistens tillsammans med Ghostface som jag kände sen innan, samt de nya vännernaslanfan, Björn den gode och en icke forumit vid namn Tim. Underbara människor!

Slutet blev pretty fucking far från hur det är tänkt i boken men vi hade kul ändå. Jag fick plötsligt en möjlighet att se kritiskt på mitt SL:ande, något jag inte gjort på väldigt länge, och jag lärde mig vikten av att vara ordentligt förberedd. Den sista punkten fallerade en smula ibland och jag kommer vara mer förberedd nästa gång jag SL:ar kampanj.

5. INSPIRATION TILL EGET
Så enormt mycket inspiration som finns här är det svårt att inte smittas av och även jag har börjat skissa på egna grejer. Närmare bestämt:
- Svarta Tåg (Weird Fantasy/Steampunk i ett framtida England)
- Cliché (Rollspel/sällskapsspel som handlar om att hitta filmklyschor)
- Diverse systemlösa oneshots (en klassisk whodunit, en Cthulhu/Viking mashup, ett spökäventyr samt ett scifi-generationship scenario)

- TRÄFFA ÖVRIGA FORUMITER
Jag fick chansen att träffa och lära känna Cissi, en underbar människa tycker jag. Jag hoppas att jag får chansen att träffa henne igen nån gång och att vi kan fortsätta prata även om vi inte hörts av på ett tag :gremsmile:
Kram Cissi!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Första halvan av 2013 var väldigt trevlig! Jag spelade klart en långt gången kampanj i D&D 4E, med spelare som gick från level 1 till 10, hela Heroic Tier alltså. Det var en bra upplevelse, även om det sista spelmötet tvingades avslutas i stor hast av diverse anledningar. Det var trevligt ändå.

Efter det åkte jag till Kanada och höll där i den bästa D&D 3.5-minikampanjen någonsin. Det var bara 4 eller 5 sessioner (minns inte), men det är nog några av mina bästa rollspelsminnen av allt jag spelat.

Men, sedan dess... så har rollspel sugit. Försökte dra igång en D&D 3.5-grupp med några vänner över internet, men det sket sig stenhårt. Både jag och hälften av mina vanliga spelare har flyttat ut över Sverige och det lär ta ett tag tills jag hittar nya människor jag känner mig bekväm att spela med.
Det suger extra mycket eftersom jag inte är någon som direkt uppskattar att spela rollspel på konvent (jag föredrar konvent för miniatyrspel, kortspel och brädspel). Har gjort det två gånger, det har varit bra spelledare men ändå inte riktigt hållt för mig. Det är inte min stil.

Nåja. Får se vad som händer 2014.

EDIT: Angående wrnu så känner jag att jag blir mindre och mindre intresserad av det som folk skriver här, vilket är synd. Jag tycker bara inte att det är kul att diskutera rollspel längre, och förutom Krilles Järn så har jag inte orkat intressera mig för andras (förmodligen ashäftiga) projekt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Eufori och förtvivlan:
Jag vet vad jag vill ha och jag vet hur jag ska få det. Jag har dock ingen att spela med som delar mina preferenser (sätter förhoppning till Monsterhearts i början av nästa år). Livet suger.

Kändis-spotting:
Jag har fått träffa och spela med en massa coola spelförfattare. Ron Edwards gjorde intryck, Wilhelm Persson var briljant (och OKULT precis så där svårt och hemskt som jag önskade mig), Simon Pettersson har imponerat med sin energi och sina spel som i mångt och mycket blivit "så jag spelar rollspel", Rickard Elimää som jag vet har stordåd framför sig både i teorisfären och i spelsfären (This is Pulp är cool men jag hoppas på spelet som inte bara är casual, som inkorporerar all den där kunskapen, tankegångarna och idéerna och gör något riktigt mäktigt) och Petter Karlsson som på SSF imponerade och vars spel jag hoppas få spela fler av i framtiden.

Förhoppningar för framtiden:
Kuntpunkt i Sverige nästa år, satan så coolt (har även siktet inställt på Prolog, Stockholm Scenario Festival, Grenselandet och Fastaval). Lajvfabriken en gång i månaden, faan va gött. Lirare från Norrköping flyttar till Stockholm, vad mer kan man önska!? Framtiden är min tid, här kommer jag!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
2013 är året då jag var sjuk under GothCon, men hälsade på på LinCon för första gången på många år.

2013 är året då jag provade att formulera ramar (bl.a kampanjlängd!) och lägga in utvärderingstid i en rollspelskampanj (fortfarande pågående

Jag har ett gäng grejer jag vill spela härnäst, men samtidigt börjar rollspel börjar kännas som ett jobb igen. (Vilket det gjorde innan jag gick över från trad till indie för 7-8 år sen) Härnäst skulle jag vilja spela lite spelledarlöst igen, och pröva att gå närmare teater/friform och fokusera mer på att spela scener än att spela en historia. Kanske lite som Nässe skriver, i samma tråd.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Mitt rollspelsår har hittills varit grymt. Jag gled ifrån hobbyn i några år p.g.a. Jag ägnade ett antal år att leka fiskmånglare vilket i runda slängar innebär en arbetstid på 12-14 timmar 5 dagar i veckan, resten av tiden spenderades i replokal, studio och på hårdrocksklubbar runt om i Europa. Så som ni ser hade jag inte mycket tid till övers.
Men så kom 2013 och jag flydde Ghettoborg för Borås, bytte bransch och hoppade av bandet. Initialt för att få mer tid med min dotter och min fru.

Att jag sen kom igång med hobbyn igen kom av att min fru ville testa att spela, likaså min yngsta bror som fortfarande gick i blöja när jag flyttade hemifrån i slutet av 90-talet.
Så jag började se mig om efter ett enkelt system för att lätt få in dem i det och hittade Fantasy! vilket passade mina behov alldeles utmärkt (tack Arfert, lägg på ett kol med Advanced Expertboken nu :gremwink: ).
Jag hade länge (innan jag försvann från hobbyn) irriterat mig på att (nästan) allt nytt som kom skulle vara så jäkla krångligt, Eon t.ex. jag gillade spelvärlden som fan, men avskydde reglerna, Trudvang, gillade världen ännu mer än Mundana men slet mitt skägg p.g.a. reglerna som inte passade mig alls.

I vilket fall, frugan och lillebror fastnade direkt och spelargruppen förstärktes av ytterligare en bror som flyttade ner från Umeå i somras, ett fosterbarn på 11 år (vilket tyvärr gjort min spelvärld lite mer sagolik och mindre skitig, men det är fortfarande kul) samt en av mina kusiner som är med lite sporadiskt.

Även jag har fastnat för det där med podcasts, ärligt talat visste jag knappt vad det var för mindre än ett halvår sedan.

Vad jag har kvar att göra? Övertyga nån annan att vara spelledare emellanåt finns på önskelistan, men prio ett är att fortsätta spela :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Huvva vilken bra fråga. Jag har spelat flera bra grejer i år, varit på GothCon, RepetiKon, TullCon, SävCon, OSR-dagar i Umeå och knytkonvent i Luleå... men det känns ändå lite som att det varit ett lite dämpat rollspelsår överlag.

Det var hemskt fint att komma iväg på GothCon i år igen eftersom jag uteblev i fjol. Där fick jag spela Psychodrame, käka sushi, och hänga med en fina människor jag träffar sällan. Lite samma med knytkonventet i Luleå, det var ett bra tag sen jag hade varit dit senast. Alla konventen har erbjudit häng med trevlig forumiter, nya och gamla.

Spelandet i Umeå har varit sporadiskt eftersom jag jobbar på annan ort, men det som har varit har varit bra överlag. Roligt att OSR-dagarna ser ut att bli återkommande, och att Nightowl kommit ner och spelat med oss.

Dominerande spel för mig har varit OSR/gamm-D&D, Wicked Archipelago och The Daughters of Verona. Utöver det har det blivit lite av varje, främst på konventen då.

Vet inte riktigt var jag är på väg med hobbyn just nu, men någonstans lär man väl hamna. Kanske kan det bli lite mer klassiskt rollspelande? Jag har sneglat på RuneQuest 6 en del under året, och funderat en del på det där med skrivna äventyr och om det är nåt jag kan jämka med min smak.

Det som är kvar för i år är att se till att wilper får ett fint Okult, skriva några inlägg till på Nor Bannog (ett par stycken till så kommer jag över 50 i år i alla fall) och spela lite till kanske, men det skulle inte förvåna mig massor om det visar sig vara färdigspelat för 2013.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Arvidos MC said:
2013 är året då jag var sjuk under GothCon, men hälsade på på LinCon för första gången på många år.

2013 är året då jag provade att formulera ramar (bl.a kampanjlängd!) och lägga in utvärderingstid i en rollspelskampanj (fortfarande pågående

Jag har ett gäng grejer jag vill spela härnäst, men samtidigt börjar rollspel börjar kännas som ett jobb igen. (Vilket det gjorde innan jag gick över från trad till indie för 7-8 år sen) Härnäst skulle jag vilja spela lite spelledarlöst igen, och pröva att gå närmare teater/friform och fokusera mer på att spela scener än att spela en historia. Kanske lite som Nässe skriver, i samma tråd.
Ska du inte haka på till Knutpunkt?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det har varit ett bra år! Se BMOCs inlägg om att träffa folk på forum och i GBG, jag delar snubbens upplevelse, att det har varit kul som fan, och lärorikt. I övrigt så kommer 2013 alltid vara året jag spelade Fiasco för första gången...
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
2013 var året då jag började följa rollspelsmarknaden på rikigt igen efter att uppehåll på många år. Anledningen till det kan sammanfattas i två orsaker.
Jag har börjat spela mer regelbundet med två av mina barn som är sex och elva år. De älskar det och för närvarande upptäcker de Bilbos värld, som de kallar Midgård efter att jag läste Hobbiten för dem.
För de andra så startade jag egen firma i år och har börjat rita kartor professionellt åt diverse rollspel (bl.a. Fantasy! här i Sverige)
Så det har varit ett bra år :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Upp
Några knytkonvent drog långväga gäster, det var skoj. Konventen är kul i allmänhet, men det är extra skoj när någon bemödar sig med resor som inte går att göra till fots eller med lokalbuss.

ÄlvCon var kul. Jag fick spela The Daughters of Verona med Anders Blixt, vilket nog är det största som hänt mig på rollspelssidan sedan jag släppte mitt första rollspel.

SävCon var kul. De gör verkligen allt för att man skall känna sig välkommen som spelledare/arrangör.

Okult var fruktansvärt, på ett bra sätt. Det började som ett tankexperiment vid jul förra året och har nu vuxit till ett helt spel.

Vampire med gamla vänner och Witch Quest med Enhörning har varit ljus i ett i övrigt ganska mörkt rollspelsår.

Vi har hackat D&D-brädspelen.

Jag har översatt och varit inläsare av ljudboken till ett litet amerikanskt spel som är på väg till Sverige.

Ner
Jag brände ut mig på hobbyn 2012. Spelande var inte kul längre, podcasten fick förfalla, spelmakande kändes inaktuellt efter allt strul med SuperiorPOD. Spelsamlingen är till salu. Jag är fortfarande inte tillbaka riktigt.

Indierummet har tappat sin tjusning.

Jag har ingen solid stående grupp, även om söndagsgänget kommer till skott två eftermiddagar i månaden i snitt.

Jag saknar meningsfullt utbyte kring rollspel. Jag har spelmässigt drivit bort från WRNU, Story Games har tappat gnistan, G+-diskussionerna är irrelevanta för mina intressen.

Kvar att göra

Ett knytkonvent i Luciahelgen, det sjuttonde för Nordnordost.

Okult skall bara komma in från DeBracy så blir det provtryck. Förmodligen missar vi att hinna få det under granen hos ångesttörstande rollspelare. Men PDF:en hinner ut till de som sett fram emot spel med kamraterna över julhelgen, och boken dimper nog ner i början på nästa år.

Söndagsgruppen skall speltesta en ny spelmakares scifi-spel, det är baserat på en opera.

Hopp för framtiden

Okult. Woho! Ett svårt och smalt spel som kanske har en marknad på 10-30 ex.

Vad som kommer efter indierummet-rummet på SävCon 2014.

Någon sorts spelprojekt 2014. Det finns några kandidater, vi får väl se vilka som över lever den farofyllda färden till inspirationens och motivationens förlovade land.

Fortsatt vilt hackande av D&D-brädspelen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
2013 (om vi fuskar lite med avrundningen och plockar in slutet av 2012) var året då jag spelade rollspel igen. På tre olika sätt!

Play by forum
Zombies i Bergsfors startade för nästan precis ett år sedan och höll på i över ett halvår. Hade nosat på konceptet tidigare, men aldrig varit i närheten av den här dimensionen. Periodvid extremt intensiv inläggstakt och lite meningsskiljaktigheter om exakt vad som passar sig att ha med, men överlag grymt bra. Ögonöppnare att se hur SL (Anchorman) drev på speltempot med sina inlägg.

Bordsrollspel
Svevelvinter-scenariot Griftehjärta på Lincon med Recca, Zimith och Olav. Den sistnämnde har bloggat såhär: "Det var ok, men jag hade mycket högre förväntningar. Trots en kunnig spelledare och en bra grupp lyckades vi inte foga samman delarna. Det är svårt att sätta fingret på vad som hände, men reglerna passade inte riktigt formatet, formatet passade inte äventyret och äventyret passade inte vår spelstil. Synd. Förhoppningsvis lyckas vi bättre nästa gång."
Håller med om att det inte var någon succé. Jag hade inte spelat bordsrollspel på 8 år och kände mig halvt bortkommen (SL och mina 3 medspelare kändes som superproffs). Tyckte inte jag kunde spela min rollperson på ett sätt som passade både rollbeskrivningen och äventyret. Och så var hälften av reglerna utslängda för att ha en chans att spela klart på 4 timmar, så jag vet inte om jag kan säga att jag har testat Svavelvinter egentligen. Dock var det kul att spela "på riktigt" igen efter så lång tid så jag vill inte klaga egentligen.

Skype
E12. Europols 12:e enhet som sysslar med övernaturligheter (Arkiv X möter Morden i Midsomer eller nåt). Simpelt regelsystem (5 expertfärdigheter med 3t6 och 2t6 i resten, slå 5 eller mer för att klara lätta saker, slå 10 eller mer för att klara svåra, typ), 2-timmarspass på söndagskvällar (det är så mycket tid i veckan jag har tid med, särskilt om jag ska skapa scenarion också) och så lite mysiga mysterier. :gremsmile: Skitkul när det klaffar.

Varje spelstil har verkligen sina för- och nackdelar.

Andra reflektioner:
* Jag kände mig malplacerad när jag traskade runt på Lincon. Förutom rollspelspasset då, resten var "döda tid".
* Jag känner mig ointresserad av en majoritet av alla spel som diskuteras på forumet. Jag är utan tvivel bättre på att prata småbarnsliv, programmering eller fotboll än rollspel. Ändå är jag kvar här...
* Jag är helt klart en "spela lång kampanj i ett och samma spel"-person framför "testa massa olika spel i one-shots"-person.
* Jag vill inte behöva lära mig en massa regler, eller behöva använda en massa regler i spel. Jag är mycket mer friformig än för 10 år sedan.
* Det är för lite regler/struktur i E12. Nästa Skype-spel skulle jag vilja basera på ett faktiskt spel (och ja, det här låter kanske motsägelsfullt mot punkten ovan).

Jag är på nåt plan tillbaka i hobbyn, och det som kommer härnäst är väl att komma på vart någonstans i den jag vill vara.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
2013 har jag vidgat mina vyer bortom Sveriges gränser, något som startade när jag hörde att Fria Ligans Svavelvinter var inspirerat av något som heter Fate. Jag har försökt få överblick över den internationella rollspelsbranschen och febrilt försökt hitta vilka rollspel som är "must-reads" bland engelskspråkiga rollspel. Jag har förstått att det hänt grejer de senaste tio åren gällande synen på regelsystem och hur man spelar rollspel vilket gjort mig väldigt intresserad. I samband med detta har jag upptäckt Fate-systemet, Apocalypse World och andra liknande spel samt försökt få rätsida på D&D-systemet. Helt enkelt har detta år för mig handlat om ett sökande efter vilken sorts rollspelande jag gillar mest.

Så vad har jag kommit fram till? Att jag är väldigt sugen på att prova spela Fate, AW eller något liknande för att se om spelandet motsvarar förväntningarna som läsandet skapat.

Rollspelsnyårslöfte: försök spela Fate eller något AW-hack.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Hur var ditt rollspelsår 2013? Vad har du kvar att göra innan året är över?
Över lag bra. Spelade som vanligt lite olika grejer på GothCon -- däribland Krigsmaskinen, som utsågs av gruppen till bästa scenariot, och nån WHFRP-grej som var en sån superkatastrof att han som skrev upp oss på passet bad om ursäkt efteråt. Så här i efterhand skulle vi nog bara gått därifrån egentligen. Det snackas fortfarande om det spelpasset.

Fortsatte med mina (rollspels)illustrationer, men avsaknad av en scanner och en motvilja att visa mina alster online innebär att tja... mina barn beundrar dem innan de dränker dem i vattenfärger :gremlaugh:

I övrigt så SLade jag början på en Barbarians of Lemuria (grovt avskalad), online med namnet Sensible Barbarians. Tyvärr så hade inte folk tid så den idén lades på is, likaså med SR-kampanjen. Körde ett par oneshots online.

Har precis påbörjat OSR-kampanjen, som är lagd till ASE med omnejd.

Arbetet med rollspelsappar till android fortsätter... visste ni att java är jättehemskt? Hellre C än Java, asså.

Rätt okej år, får jag väl säga. Har precis börjat skissa på ytterligare en rollspelsplats, men den här lär bli mycket större än nåt annat jag gjort...
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Året inleddes med I Daaks namn (länk http://www.icarusdream.se/kampanjer/ovriga-minikampanjer/i-daaks-namn/ ). En minikampanj över nyår om daakmissionärer med fanatism och mystik.

Jag planerade en stor kampanj i Dawning star som gick om intet då en person i vår spelgrupp som dragit agg på sig ville vara med vilket gjorde att ingen annan ville vara med..

Jag försökte köra version 3.0 av min EON-kampanj Födelserätt (länk http://www.icarusdream.se/kampanjer/fodelseratt/ ) en kampanj jag kört två gånger innan. Av 10 planerade spelmöten kom vi två innan en av spelarna drog från stan utan att säga nåt i förväg-

Jag träffade Ond Bråd Död och drog med honom och två andra och körde lite Gemini. Avslappnat och roligt.

Jag drog igång den tredje kampanjen i min egen spelvärld Enordien, Frihetskrönikan (länk http://www.icarusdream.se/kampanjer/enordienkampanjen/frihetskronikan/). Intrigtung fantasy inspirerat av Song of Ice and Fire.
Efter en knölig inledning med ASOIAF-reglerna och en spelare som regelrunkade sönder det så bytte vi till IDS: Fantasy (mitt eget regelsystem) som flöt på mycket mindre munchkinaktigt.
En av spelarna var med ett spelmöte innan hon en torsdagkväll gick och födde barn (det är en giltig ursäkt).

I övrigt så rullar min långkörare Emerald shards till Delta Green (länk http://www.icarusdream.se/kampanjer/delta-green-emerald-shards/) på hyfsat regelbundenhet. Still going strong since 2007.

Just nu så förbereder jag Demoner och Drakar, en minikampanj över nyår till EON. (Länk http://www.icarusdream.se/kampanjer/demoner-och-drakar/)


Sen så var det Bortom på Gothcon och Sävcon.
 
Top