Nekromanti Rollspells ide

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Jag är en impulsiv person som har lätt att påbörja saer utan attslutföra dem (äventyret: Flykten från stenklippan har tex legat nere länge)
Men i alla fall så har jag fått lite insperation till ett rollspel som jag skulle vilja skapa.
Har inga illusioner om att de kommer att bli lät eller ens färdigställt. men jag skulle ändå vilja försöka.

Så jag tänkte skriva vad jag tänkt i grova drag

Världen: Vår värld dock inte samma utveckling, gränser, länder. Utbeckligen har til viss del avstannat vid 1800 talet och den industriella revulutionen. Rollspelet ligger i Europa med en omgjord karta med tre huvud fratiner: Vatikanen (nuvarande frankrike, italien. Brittiska Imperiet: England, skottland, wales, nordirland, irland, holland, beligien, Tjeckiska Kejsardömmet (Tjekien, slovakien, polen, tyskland, öserike, rumänien, bulgarien, ukraina. Utöver dessa stora makter sinns : Skandinavium: Sverige, Norge, Danmark, Finland. ETLALI: Estland lettland litauen.

Karta: http://www.facebook.com/photo.php?pid=1173701&id=582910408

Samhället är uppdelat i två stora klasser: Magiker och Vanliga. Båda är dödliga människor med skillnaden att magikerna kan kalla fram demoner för att behälla sin makt och göra vad de önskar.

Att framana demoer har sina risker. I och med att framanigen behöver pentagram, symboler, runor samt nånting levande. Måsteallt vara perfekt utfört. det får inte finnas mista svaghet som demonen kan utnyttja för att bryta sig fri. Ifall han nu skulle göra det så suger han ut magikern på dennes energi och löper amok i den dödliga världen.

Demonerna rankads i en strikt hirarki och ju starkare demon som ska framanas desstå mer energi krävst det och för de större även mer magiker för att hålla samman framaningsplatsen.

För den vanliga människan är vardagen hård, enahanda och under ständigt hot från magikernas viljor. Det finns ett visst motstånd bland dessa men de är väldig oorganiserade för att kunna göra något.

Själva stämningen i världen är ganska mörk. För magiker den eviga maktkampen mellan varandra och hålla de ofrälse på plats. för de anliga att örsöka överleva och kanske en dag slå tillbka mot dessa antagonister.
I övrigt kommer spelet att focusera på indevider, de olika kulturerna och dess levnadsätt. Med klysor: engelsmännen är torra högdragna och té drickande (öl för de vanliga), Vatikanen är de "heliga" som försöker med hjälp av "änglar" rädda världen undand de hemska demonerna. Tjeckerna är visserligen bara en spillra av sin forna makt men är en blandning av tyskar och slaver.

Som tärnings sytem hade jag tänk använda 2T10 systemet. Med visa variationer. Ganska liknande de som finns i corilolis.

Insperation till dethär rollspelet kommerfrån " Ammuletten från samarkrand" böckerna, Mutant och vampire.

Släng gärma mycket feedback. allt är mer än välkommet =)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Hur ser världen ut utanför Europa? Brittiska Imperiet blev IRL såpass mäktigt som det blev på grund av sina kolonier över hela världen.

"Tjeckiska Kejsardömmet (Tjekien, slovakien, polen, tyskland, öserike, rumänien, bulgarien, ukraina."

Varför Tjeckien? Polsk-litauiska samväldet eller Ryssland är ju långt mycket mer coolare och realistiska riken tycker jag.
Alternativt Tysk-romerska riket, styrt av härskaren av Böhmen.

"ETLALI: Estland lettland litauen."

Horribelt namn om jag ska vara ärlig... :\
Kör hellre på Tyska orden i så fall tycker jag - IRL hade de världshistoriens kanske coolaste rustningar och vapensköld.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Världen utanför europa är obestämd än så länge. britterna har sina kolonier. mer än det är inte bestämt.

Ryssland vill jag inte ha med för tillfället (pga av att det är för stort) och jag tycker iden med baltstaterna som en endad nation är cool. tjeckien ligger centralt och är framför allt udda val. samt Prag är underbar stad.

Tyska ordern kan jaghelt klart köpa. kom inte på mycket mer än de jag skrev ..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
Ryssland vill jag inte ha med för tillfället (pga av att det är för stort) och jag tycker iden med baltstaterna som en endad nation är cool.
Varför döper du inte bara det till Baltikum?

Jag gillar annars spelet, men vad ska de typiska rollpersonerna göra för något? Som det är nu så känns det som att de ska vara stora magiker som intrigerar över fraktionernas landsgränser. Ska det vara såpass storslaget? Vilka andra sorts grupperingar finns det och var finns friktionerna? Via friktioner så kan man hämta scenariouppslag, typ "Magikern XXX för sig med demonslavar som drar på sig YYY:s ogillande och ZZZ har tytt sig till XXX men är en gammal förkastad kärlek till YYY där ÅÅÅ, som är en lärling till YYY, hatar ZZZ:s förräderi till den andra sidan...." och så vidare. Någonstans där droppar rollpersonerna in och allting börjar röra på sig.

Det blir lättare för dig att speltesta om du tänker i de banorna, eftersom du i princip redan har gjort scenarioskrivarbiten i en sådan världsförklaring.

Jag tycker du ska skita helt i att ta upp världen utanför Europa då det blir för mycket jobb och spelet löper större risk att bli ofokuserat. Jag tycker dessutom det är helrätt att ha det tjeckiska kungadömet då det ger en mycket fräschare bild än att ha standardtyskland som standardhögmakt i något standardrollspel. Våga vara fräsch! :gremsmile:

Jag skulle kanske ta lite inspiration från Hellboy också. Jag har visserligen bara sett filmen, men jag fick lite de känslorna när jag läste inlägget.

/Han som gillade idéerna
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men Litauen vill nog inte gärna förknippas med Tyska Orden; de var ju både ordens ärkefiende, och de som slutligen gav orden dödsstöten. No love there.

Litauen har ju vidare historiskt mycket mer gemensamt med Polen än med Estland och Lettland.

Återuppliva det litauiska imperiet vet jag. Det vore koolt.

- Ymir, just sayin'
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Men Litauen vill nog inte gärna förknippas med Tyska Orden; de var ju både ordens ärkefiende, och de som slutligen gav orden dödsstöten. No love there.

Litauen har ju vidare historiskt mycket mer gemensamt med Polen än med Estland och Lettland.
"

...Men jag hade ju med Polsk-litauiska samväldet som alternativ till Tjeckien? Tänkte att Tyska orden isf skulle utgöra Estland, Lettland, Östpreussen eller nåt.

Confucius. :gremconfused:
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Rollpersonernas uppgifter kan var en av två saker som det ser ut nu. antingen kommer de att vara magiker som du beskrev dem. Vilket vore hur coolt som hellst. eller så kan de var ofrälse (vanliga innvånare)
med mål att tex nå en högre posterin i samhället eller ta kontroll över sin egen tillvara vilken magikerna styr.

Problemet är att förmig personligen så kan det bli enklare att få samman hur man skulle spela magiker eftersom jag ser fler möjligheter till det än till vanliga.

så deer till vanliga dödligas äventyrs uppslag skulle vara intresant.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
....eller så kan de var ofrälse (vanliga innvånare) med mål att tex nå en högre posterin i samhället eller ta kontroll över sin egen tillvara vilken magikerna styr.



Problemet är att förmig personligen så kan det bli enklare att få samman hur man skulle spela magiker eftersom jag ser fler möjligheter till det än till vanliga.



så deer till vanliga dödligas äventyrs uppslag skulle vara intresant.
Jag har själv svårt att komma med förslag, men det är nog för att jag har för lite att gå på. Jag vet ingenting om de ofrälse egentligen. Jag tycker att du först ska fokusera på magikerna eftersom du har inspiration till det själv. Förklara gärna de vanliga invånarna, men gör det utifrån magikerns perspektiv. Efter ett tag så kommer det säkert att komma idéer på hur man kan spela de ofrälse.

Låt det gärna vara ett smalt spel som sedan växer utåt. Om du börjar med "allting" så finns risken att du tröttnar. Det var därför jag tyckte det var bra att du bara koncentrerade dig på Europa. Ta de delarna som du tycker är balla och utveckla det. Skriv gärna ner allting med åtanken att det ska användas i ett scenario. Om du vill ha folkmängd, fundera på vad folkmängden kan tillföra till ett scenario. Folkmängden kanske börjar minska kraftigt i någon fraktion. Varför det? Flyttar folk eller dör dem? Hur kan man motverka detta? Det kan vara ett av de scenariona som lämpar sig när alla rollpersoner är magiker.

Välkommen till forumet, förresten. Länge sedan man såg lite nytt blod här. Och bry dig inte om betyget på tråden. Det är några muppar som sätter låga betyg på alla trådar för att verka viktiga. Det är bara att ignorera. :gremsmile:

/Han som hoppas att hans råd inte är alltför svåra att ta till sig
 
Top